Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 653 ggr
Wings2Fly
0

Vad är det här för färg?

Satt och försökte lista ut min kanins genkod(eller vad det nu kallas) vilket inte var det enklaste. Hur som helst, när jag väl kommit fram till två alternativ som var möjliga satt jag och antecknade vad för färger hennes eventuella ungar skulle kunna få om man parade med den och den färgen. Jag kom då fram till ett resultat som såg ut såhär: aa_bb_Cc_dd_gg. Letade här på kif på vad för färg det kunde vara men hittade ingen genkod som såg ut såhär. Är det någon som vet ungefär vad det här skulle kunna vara för färg?

Obs! Mamman till kaninen är g/s japantecknad och pappan blå(efter en zobelsiames) men vet inte om "extra bokstäverna" i deras genkoder kan föras vidare till ungarna även fast bara en förälder har dem. Om någon kan förklara detta på ett enkelt sätt skulle också vara snällt så jag kanske kan lista ut min kanins fulla genkod.

Zvintos
0

Ungarna ärver 25% av varje förälders gener.
Vilka av dessa 25% är dock svårt att veta.
Är en förälder ex bb och en B_ vet man enbart att ungen ärver ett b.
Ungen kan lika gärna ärva B som det som finns där _ är.

Ang genkoden du kommit fram till, så är det en vit rödögd (aa) med olika dolda gener under det vita.
Eller hur man ska säga.

Wings2Fly
0

#1 Ok =)

Men det där med att ungen ärver 25% av föräldrarnas färger förstod jag inte helt. Men låt oss säga att man parar en viltgrå kanin med en vit, får ungarna då en liten och en stor bokstav av varje i sin genkod, eller?

Zvintos
0

#2: 50% ska det stå. *yr i bollen*

Att förklara viltgrå + vit blir krångligt om man inte är insatt, då vita (oavett om de är rödögda eller blåögda) kan bära på lite vad som helst i princip.

Lättare om vi tar viltgrå och svart.
Låt oss låtsas att den vilgråa och svarta är renavlade och inte bär på några som helst andra färger.
I sådana fall blir det:

Viltgrå = AA BB CC DD GG
Svart = AA BB CC DD gg

Då kommer ungarna ärva hälften av föräldrarnas gener.
Men vilka av dessa kan vara svårt att veta exakt.
Men i detta fallet får då ungarna AA BB CC DD Gg, dvs blir viltgrå med anlag för enfärgat (svart).

Men vet man inte vad dem bär på blir genkoderna istället:
A_ B_ C_ D_ G_ och A_ B_ C_ D_ g_
Ungarna kan då ärva A_, AA eller lika gärna _ _.

Wings2Fly
0

#3 Ja 50% lät mer logiskt :D

Då har jag förstått rätt, har tjuvkikat lite på artiklarna om genetik och så här på kif. Fast det där med japanteckning och dem andra "extra bokstäverna" kommer jag nog aldrig förstå mig på helt och hållet :P