Kanin som ej gillar bli upplyft
Min kanin gillar inte när man lyfter upp henne. Hon sprattlar mycket och om jag försöker hålla fast henne så börjar hon andas konstigt… Som om hon är stressad. Någon som har något tips? på hur man kan få en kanin lungare när man har den i famnen. Är det bara tålamod som gäller? Det skiftar väl förståss från kanin till kanin men någon annan som har efarenheter av kaniner som inte alls gillar att bli upplyfta. När hon är på golvet går det att klappa henne utan några större problem.

Jag har haft en kanin som jag hade samma problem med, men hon lärde sig att det inte var farligt att bli upplyft också, Och nu kan man lyfta henne utan problem från bur till rast Hage mm. Men hon gillar inte att sitta ifamnen och bli klappad utan då ska hon hälst sitta i buren eller brevid en i soffan eller så..
Sen har min granne en kanin som de tog emot när han var ca2 år och han vill aldrig vill bli upptagen.. De har försökt vänja honnom vid att bli lyft också.. men det hjälper inte. Han är inte så förtjust i att bli klappad heller.
Men mycket av detta beror förmodligen på att han komm från ett ganska dåligt hem där de inte brydde sig knapt om kaninerna de hade. och typ halft plågade dom.
MVH Emsis Persson

Jag har ingen större erfarenhet av kaniner men Pelle sprattlar och vill inte bli lyft.
MEN efter snart 3 månader så har han blivit lite lättare att hantera. Dels lyfter jag honom en/ett par ggr varje dag, dels har jag börjat bära honom annorlunda. Och idag var första ggn han inte sprattlade, ryste när han blivit nersläppt och efter det brukade han tvätta sig noga.
Tålamod och vänlighet är nog det enda tips? jag har att ge. Och testa om det är sättet du bär på som din kanin inte gillar.
Idag låg han på min högra arm, den vänstra höll jag lätt på sidan. Innan har jag haft en hand under bröstet, med fingrarna mellan framtassarna, hoppas det går att förstå hur jag menar, och en hand under baken.
Sänkte mig sedan ner och han steg ner på golvet. Inget sprattlande.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se