Teckning på denna söta kanin?
vet ingen?

Jag är inte heller så bra på teckningar, men jag tycker han ser mantlad ut? :/
Svart wienertecknad, tror jag.
okej
han är svart manteltecknad. Fast strimlan å huvudet kan man fundera över. Kan vara mantelanlaget eller wiener.
okej jag tänkte med på mantel när jag såg honom från sidan men sen när jag såg anskitet xD
Nej jag vet ej hur föreldrarna ser ut :( ja jag ska använda honom i avel
Tycker den ser svart wienertecknad ut.
En dålig "holländarlik" teckning, som gör att den ser manteltecknad ut på kroppen.
Men "bläsen" i pannan kan jag nästan definitivt säga är pga wienerteckning.
En slags brokad, eller wierner men wierner har jag ingen erfarenhet av…
#9 Du vet inte hur föräldrarna ser ut? Vet du någonting om föräldrarna öht?
okej men då säger jag att han är svart vit wiener då eller?

Skulle också säga Svart wienertecknad.
Tycker med att han ser svart wiener :)
#14: Nej, du säger bara svart wiener. =)
Det vita är ju wienertekningen.
#17 det kan väll vara en svart brokad? (dålig mantelteckning)
Okej så då är han en svart wiener :D!
#19 Varför svarar du inte på min fråga?
Men utan härstamningen kan man ju inte säga säkert om han är svart wienertecknad. Kan ju lika gärna vara manteltecknad/brokad.
#20; jag såg inte den. nej jag vet inget om föreldrarna ?
#22 Då är det verkligen jättedumt att avla på honom.
#23 okej tyck det då ;)
#24 De kan ju ha sjukdommar som avkommorna får. Skall du behålla alla ungar själv så är det ju ingen fara, men tänk på att om någon familj som köper av dig måste lägga ut tusenlappar på ett genetiskt fel så är det ditt fel dessutom så skapar du onödigt lidande för de ungar som föds med defekter = Djurplågeri enligt min mening.
#25 kan du hålla dig till tråden? om du vill diskutera detta med mig så ta det via PM om det nu är så himmla viktigt för dig -.-
#18: Har personligen hittills aldrig sett en brokad/manteltecknad kanin med sådan "bläs" i pannan.
Samtliga jag sett har varit wienertecknade.
Så jag tror helt klart att den är wienertecknad.
okej för på kroppen ser han ju brokad/manteltecknad ut eller vad det heter 
Håller med NinniH :)
okej då bestämmer vi att han är en svart winer då alla tycker det 
det ända teddylejonet med pläs + winer teckning ! eller kanske inte det ända men iallafall..
Det där är ingen teddy. Ser mer ut som vanlig lejonhuvad.
Emma
vet ej xd
det är visst en teddy ;D
Ja det gör han (dålig bild bara )
Kan bara säja att h*n har väldigt långa öron antagligen korsning med ngn vädursras.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
jaha det är ändå en teddy för det ;D
#37 jojo men inte renrasig;)
// Hanna
Vem är det som säger att den är teddy då? :) Ser nämligen ut som en djuraffär bakom på bild 2 (#1) :P
Emma
haha kanske bara för att det är i en djuraffär ;D uppfödaren, dom i djuraffären
när jag titta nogare är ha*n ett överpälsat lejon med störe kjol så den täcker ryggen oxå.
Ser man ansiktet är H*n korthårig där.
// Hanna
#40 Okej för jag tycker att den inte alls ser teddypälsad ut ;) Försök fixa lite bättre bilder så kan vi ju hjälpa dig :) Djuraffärer och sånt har inte alltid rätt :D;)
Emma
bilderna är tagna med mobil så det är inte super bilde rsom ni märkt ;D men ska ta mer sne med en riktig kamra!
Jag håller med emms och pigelina, han har för lite päls i ansiktet och överhuvud taget för att vara teddy, jag tror iallafall att han är enkelmanad och han sen tycker jag att han ser inte ut att var helt renrasig ;) Menmen. hoppas det får bra med honom
okej men han är teddy ^^

Men hur kan du veta att han är teddy om du inte ens vet nåt om vilka färger han har bakåt. Men teddy och lejon är ju samma anlag bara att teddyn har mer päls och en kanin som ser ut som en teddy som liten kan ofta tappa päls när dom blir äldre och bli lejonhuvade eller överpälsat lejon. Bara för att dom i djuraffären säger att det är en teddy så behöver han inte vara det, dom säljer sällan riktigt renrasiga kaniner och har ofta dålig kunskap om det mesta
Färgen är definitivt svart wienertecknad, manteltecknat eller brokat ser inte ut så med bläs, vilket betyder att han har ett anlag för vit blåögd. Jag har själv en kull med wienertecknade ungar mellan en vit blåögd mamma och en brokad pappa och dom ser ut precis så med vit bläs.
asså orkar inte med er längre! vissa personer hacka rpå och och har förstört denna tråden med dumam komentarer och PM så kan ni låsa den ?
#48 Nej, vi försöker hjälpa. Det vore ju tråkigt för både dig och kaninungarna om de blev sjuka, inte sant?

Även om en kanin har stamtavla så är det ju ingen garanti för att det inte finns några ärftliga defekter, så det kan man aldrig garantera ändå. Men det är sällan kaniner har några medfödda sjukdomar. Risk för bettfel finns ju, men det finns även om kaninen har stamtavla. Teddyn är ju inte en godkänd ras heller har jag för mig, så då kan man ändå inte få stamtavla.
#50 Nej, det är sant. Men merparten av de kaniner med bettfel/andra defekter kommer ju från djuraffärer/oseriösa uppfödningar där de bara parar hejvilt. Men det betyder ju självklart inte att ALLA djuraffärskaniner bär på bettfel, sjukdomar osv. Det kan ju lika gärna en med stamtavla göra, såklart. Men om man avlar så är det ju fördelaktigt om man åtminstone tittat på båda föräldrarna.

Jag har haft två kaniner som gett ungar med bettfel genom åren, ingen av dom var från djuraffär. Det ena var en lejonhuvad hane som kom från en uppfödare och det andra var en lejonhuvad dvärgvädur som min granne fött upp, pappa var en av mina kaniner med stamtavla. Båda hade korrekt bett själva. Problemet är att en kanin kan ge ungar med bettfel även om den själv har ett korrekt bett. Det som jag ser som största fördelen att veta stammen är att man vet vilka färger som kan dyka upp, eftersom jag medvetet försöker para för att få fram många olika färger i kullarna.
#52 Precis som jag sa så kan det komma från alla. Men om det är en kanin från djuraffär där man parar hur som helst så är det nog större chans.
Ursäkta att jag frågar, men hur vet du att det är en teddy när du inte vet vilka föräldrarna är?
Skapa en egen tråd om ni vill snacka om att det skulle vara fel att avla på den kaninen, Sara gör väl som hon vill, ellerhur? :)
Jag kanske skulle varit lite tydligare i mitt inlägg. Jag menar absolut inget dumt, blev bara lite nyfiken. Hoppas verkligen att du inte missuppfattade mig Sara-D för isåfall kan du PM:a mig :)
Jag skulle tippa att han är svart manteltecknad wiener. Har sett sådana förut och de såg ut så där. Wienerteckning ser inte ut så där bakom skulderbladen, men det gör en mantelteckning.
Sen är han inte en "fin" teddy (missförstå mig inte, han är jättesöt!) utan antingen en dåligt pälsad teddy eller en lejonhuvad som inte fällt av ännu.
Avla med honom du om du vill, oönskade anlag kan förekomma ändå på renrasiga djur med stamtavla. Och vilka färger det blir spelar väl ingen roll? Men svart kan dölja måånga olika färganlag!Det blir ju sällskapskaniner, men du ska ju såklart räkna dem som korsning.
"Moralkärringar" förekommer överallt. Bry dig inte om dem ;-)
Ljustadalens kaningård

#57 Wienerteckning kan se ut precis hur som helst, från en liten vit prick, vit tass, ett blått öga till vit bläs och lite vitt bakom huvudet. Tror ju inte en manteltecknad skulle ha så tydlig wienerteckning.
Angående att avla med honom så tycker jag också det är helt ok, ska man bar aha sällskapskaniner spelar det ingen roll och jag tror inte heller det spelar nån roll om man känner till stammen eller om dom har stamtavla.
#58 Precis, en wienerteckning kan se ut på många sätt, och i det här fallet så har kaninen fått en bläs. Wienerteckning brukar inte ha så oskarp brytning mot de färgade partierna som den här kaninen har bakom skulderbladen. Kaninen är manteltecknad i grunden och på det är den wienertecknad, TROR jag, alltså manteltecknad och wienertecknad (både och). Ingen kan veta vad den är innan den har fått avkommor och man ser om den bär wiener eller mantel.
Ljustadalens kaningård

Den är ju långhårig, därför ser det ut som att det är en oskarp brytning. Den har ju alldeles för lite vitt för att vara manteltecknad, tycker jag i alla fall. Men du har helt rätt i att ingen kan veta förrän efter en testparning. I min kull med wienerungar, en PARNING mellan en vit blåögd hona och en brokad hane är alla ungarna blåögda, alltså wienertecknade, två av ungarna är brokade, samma brokning som pappan, mest vitt med bara en liten ål och några fläckar på ryggen och färg runt ögonen och fyra ungar har den där typiska wienerteckningen med bläs. Vad jag tror och även har frågat runt lite är att dom fyra med bläs och lite vitt på ryggen är i botten enfärgade med wienerteckning.
#60 Det kan ju vara en övertecknad mantel, bara för att den har vitt i ansiktet betyder det ju inte automatiskt att den är wiener :)

#61 Men med bläs är jag nästan helt säker på att den är wiener, har aldrig sett en manteltecknad kanin med bläs.
Observera att ALLA färger kan få wienerteckning. Bara för att en kanin är manteltecknad så betyder inte det att den inte kan vara wienertecknad också… Det jag menar med att den är oskarp bakom skulderbladen har ingeting att göra med att den är långhårig. Den ser ut att ha färgade "prickar" i det vita, det har inte en wienertecknad. MEN jag tror också att den är wienertecknad, iom att den har en sån tydlig bläs.
Hade den varit bara manteltecknad så hade den haft små vita tecken i ansiktet, och inte en stor bläs. Den verkar ju vara undertecknat manteltecknad. Undertecknad = för lite teckning (vitt)
Detta är ju bara vad jag TROR, man måste som sagt testpara innan man vet säkert.
Ljustadalens kaningård
om man tittar längst ner på nosen på bild 2 har den en prick, altså wienerteckning:)
// Hanna
#56: nej då det gör inget 
#65 Vad bra, det är så lätt att man missuppfattar :D

För mig ser han ut som en svart manteltecknad.