Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 633 ggr
[miiickkiis]
0

Hon kommer snart hem!

Snart kommer min kanin hona hem!

Jag längtar verkligen. Hon som sålde kaninerna sa att det var en hermelin(Japantecknad?). Ni får se bilder senare! :)

Jag är så himla glad!

Kan man köpa pellets, hö & spån i från djuraffären? (Djurmagazinet).

Jag har tänkt ringa en bonde senare. Och fråga om jag kan köpa hö därifrån senare.

Ska man låta kaninen vara dom två första dagarna, eller mera? :)

liiinas
0

Åhh så kuuul!! :D

Du kan köpa det mesta från djuraffären.

*När jag fick hem min kanin så sa uppfödaren till mig att hålla på med den så mycket som möjligt. Speciellt de första dagarna, så att den lärde känna mig och lite på mig.
*Men en annan uppfödare sa att jag skulle låta kaninen vara så att den hinner "känna sig hemma" innan man börjar vara med den mycket. Annars blir både miljön, buren, Och du ny för ninisen :)

Jag tycker att man ska hålla på med den mycket lite då och då, så att det får vila emellanåt och lära känna buren :). En kombination av båda kanske?

Lycka till!

emms
0

Kul! Låt kaninen vila i sin bur de första 3 dagarna och installera sig. Pellets kan du köpa i större förpackningar på grangården/lantmännen. Finns t.ex. carrier, lottie, stampe, krafft groov (125 rekomenderas till ungdjur) och lite andra :)

Finns också större pack spån så blir det lite billigare i längden :D

Hoppas du får det så bra med din nya kanin! Vill se bilder! :D

Emma

kaninjosse
0

#2 Jag har hört talas om 2 dagar, men visst är mer bättre.

Jag hade min i buren hela tiden, men klappade den när den satt i buren.

emms
0

#3 Jag brukar med klappa dem och låta dem lukta lite på  mig och ge dem små bitar grönsaker och sånt från handen :) Men vill inte störa dem för mycket ;D

Men det är ju lite olika från kanin till kanin. Vissa är ju mer frammåt medan vissa andra är mer rädda. Dem som är mer frammåt kan man ju ta ut lite tidigare och mysa med :)

Emma

kaningodis
0

Det finns ju ingen regel hur länge man ska låta kanin vänja sig. Alla är individer och anpassar sig olika snabbt.

Jag brukar låta mina kaniner få vänja sig med det nya hemmet i ca en vecka.

Kastanjegårdens Kaniner

[BonnieL]
0

Skoj! Om kaninen är rädd eller så i början är det bäst att låta den vara ifred ett tag. Om den däremot är helt orädd, tycker jag det är okej att kela med den :)

[miiickkiis]
0

Tack för alla tips?.

#2 Vårat/våran granngård/lantmännen lades ner. Nu heter det tydligen lantgrodd.. men oxå nedlagt ><

Så vi har igentligen bara Djur&natur och två djuraffärer (Djurmagazinet och en till).

KaninHanna
0

Vad roligt! Vill se bilder ;)

Mvh Hanna

[miiickkiis]
0

#8 Bilder kommer när hon kommer hem, och har tagit sig till rätta. Och börjat lita på mig! <3