För långa klor, pulpa ända ut.
Alltså min kanin har ju inte ja haft sen han var liten utan tog emot honom för 2 år sedan. Då var han utekanin men hade väldigt långa klor. Vi, min sambo och ja, hade aldrig klippt klor förut så vi tog honom till djuraffären där de försökte klippa, där kunde de inte alls ta långt på honom just för att pulpan var väldigt lång. De sa att man kan klippa toppen på dom då och då men inte längre. Nu på senare tid har klorna vekt sig utåt. Dock hoppar han som vanligt och verkar inte har nå större problem. Men ja gillar inte att hans klor blir så långa och det ser ju ut som att ja vansköter honom. Vad kan ja göra åt det?
Han har också väldigt mörka klor, man ser knappt pulpan.

Puttar lite då detta skulle vara bra och veta:)..
Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)
Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com
Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !
Pigelin har oxå en väldigt lång pulpa på 2 av sina klor,
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
klipp lite och ofta, då brukar pulpan dra sig tillbaka till slut.
Ett tips? om kaninen har mörka klor, är att lysa igenom med en liten ficklampa.
Det gjorde jag på alla mina som haft mörka klor och det har funkat alldeles utmärkt.
Min hittekanin hade också väldigt långa klor när jag tog in henne. Klipper hennes klor ofta och nära pulpan. Då kan den inte i alla fall inte bli ännu längre, pulpan alltså.
Går det inte att göra som med hundar, att man filar ner klorna tills det kommer ett pytteliten droppe blod?
#5 Tror inte man kan fila kaniners klor eftersom de är mycket tunnare än hundklor plus att det är svårare att hålla i kaninen så pass länge att man hinner fila. Det tar ju längre tid än att klippa rakt av liksom.
Jag filar klorna på våran hund och det fungerar jättebra btw.
Tror att man kan ta kaninen till veterinären och så fixa det. Så kan man göra med hundar vet jag.