Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2009 ggr
lottie350
0

Nyser och småsnorig.

**Min snart 7 åriga kanin nyser väldigt mycket nu.
**Han har gjort det sen han började släppa pälsen, han bruka nysa lite då och då förut när han släppte päls men inte lika mycket som nu, det har alltså gått över när han slutat pälsa. Jag börjar bli lite orolig nu eftersom han har släppt päls länge nu, därav också nyst länge nu. Jag borstar honom varje dag för att få bort så mycket hår som möjligt. Han är ju lös i lägenheten dygnet runt, han har en matta som han sover på i sovrummet under natten, det är mest när han ligger där som han nyser så jag har tänkt att det kan vara mycket hår på mattan, så nu medans han fortfarande släpper päls så har jag bara laggt en filt över mattan, men han nyser fortfarande, ja ska också nämna att vi har fönstret öppet i sovrummet eftersom det blir så varmt i sovrummet, kanske det har gjort honom förkyld? Jag har ju tänkt att det är pga att han släpper päls å får i nosen som han nyser. Han har också blivit en aning blöt om nosen, han har alltid varit fuktig om nosen men inte så mycket som nu. Annars beter han sig som vanligt, går normalt, ser normal ut och låter normalt, hostar inte, inga konstiga ljud. **Han är lika renlig som vanligt och gör fortfarande alla sina behov i buren.

**Finns det någon som upplever/upplevt samma sak?
*Kan han vara förkyld eller nåt annat?*

lottie350
0

*

Animalfriend
0

Kan ju vara problem med innomhusluften. Kaniner lever ju normalt sett ute. Att de blir blöta om nosen kan också tyda på att de tycker det är för varmt.

Vilken ras? är din kanin?

lottie350
0

Nu på sommaren har vi inga element på. Det blir rätt varmt i lägenheten endå, men vi har fönster öppet i kök och sovrum. Men ja funderade på om han blivit förkyld av drag från sovrums fönstret.
Han är en dvärgvädur.

Animalfriend
0

#3 Skulle kunna vara så. Han behöver medicin om han är förkyld, då det kan vara dödligt. Men äter han så låter det inte som någon direkt förkylning…

Jag har ju mina ute året om, har inte varit med om det du beskriver. Så om jag var du skulle jag ta med honom ut mera, han blir lätt kännslig annars, även mot innomhus luften, som ju inte kan jämföras med frisk utomhusluft. :)

TereseE
0

Jag tror inte alls på att kaniner skulle må sämre av att vara frigående innekaniner jämfört med att vara utekaniner. Kaniner kan dock bli förkylda av att vistas i drag.

Däremot är det jättebra om innekaniner får komma ut i rastgård och/eller i sele med koppel för att få utlopp för naturliga betéenden som att beta, gräva osv.

Som du beskriver det så tror jag snarare att det kan vara någon typ av astma eller allergi. Det bästa är nog om du tar honom till en veterinär som kan ge en riktig diagnos och behandla honom om det behövs.

Lycka till med din kaninkompis!

lottie350
0

Nä det är väl sant. Men han har jämnt tillgång till balkongen så han får ju frisk luft där. Dock inte tillgång till gräs då.

lottie350
0

# 5 Jo ja ska nog ringa vet och kolla vad de säger.

Animalfriend
0

#5 "Jag tror inte alls på att kaniner skulle må sämre av att vara frigående innekaniner jämfört med att vara utekaniner. Kaniner kan dock bli förkylda av att vistas i drag."

Ta det lugnt… :) Det sa jag inte heller…

Kaniner som vistas inne har dock en kvavare luft att vistas i, om de inte får tillgång till frisk uteluft i bland, vilket alla kaniner bör få.

(Astma och allergier kan de få av vistelse i kvav och/eller dammig luft).

Ja, de kan bli förkylda av att vistas i drag. Kan också vara för trånga luftrör, hade en kanin med det en gång. Hon fick rådet av veterinär att vistas ute i en så damfri miljö som möjligt.

För att inte gjöra detta OT, lycka till och hoppas det går bra efter konsultationn av veterinär. :)

TereseE
0

#8 Jag var inte otrevlig på något sätt så du behöver inte säga till att jag ska ta det lugnt. Du säger vad du tror och jag säger vad jag tror. Det är ju det positiva med ett forum som detta, att man kan föra diskussioner och få inblickar från alla möjliga människors erfarenheter och kunskaper, eller hur?

Det bästa är ju ändå att ta kaninen till en veterinär som kan ställa en riktig diagnos och utgå från det. Äldre kaniner kan få sämre immunförsvar precis som oss människor, kan ju vara något sånt som spökar också som gjort honom extra känslig.

Det tar väldigt mycket energi för en kanin att fälla sin päls, vissa kaniner kan behöva få en vitaminspruta för att bättre klara av fällningsperioder. Han kan behöva antibiotika också om det är så att han blivit förkyld. Extra mycket c-vitamin (frukt och grönt) är också bra.

lottie350
0

Jag har en till fråga ang klor, men öppnar en ny tråd om det.

Animalfriend
0

#9 Tror du tog mina ord lite för hårt och på fel sätt. Förmodligen tog jag kanske dina ord på lika fel sätt .

Men gjör ingen stor sak av det. För det är det inte. (: