när kan ma avla sin kanin?
jo jag undrar när man kan avla sin kanin

Tidigast 6 månader har jag hört:) helst inte efter 1 års ålder.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Det är väl efter att den blivit könsmogen som tidigast men man borde vänta tills lite senare.

Hona kan man börja när den är 6 månader till 11månader:) Helst inte över 1år, går bra om den är i BRA motion:). Hanar kan man börja asvla när de är 7 månader ôch hålla på och avla detills de blir 3 år:D!
Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)
Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com
Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !
#3: "Hanar kan man börja asvla när de är 7 månader ôch hålla på och avla detills de blir 3 år"
Stämmer ej. =)
Det finns ingen max-ålder för hur gamla hanarna får vara när dem används i Avel.
Så länge hanen orkar, kan den t.o.m. vara en 7-8 år.
Så det hänger inte på åldern, utan snarare på hur hanen mår. =)

#4 Okej, tack för rättningen:D! Läste det på någon sida, som antagligen hade fel elr nåotx'). Fast juförsig stod det: Om man tar kullar regelbundet så ska man sluta avla hanen när den är 3år, eller något sådantx').. Aja, vad bra då vet jag:D
#5: Vilken sida var det?
Som jag sa, kan man använda hanen i Avel så länge han orkar. =)
Honan brukar många däremot ta ur aveln när hon är runt 3-5 år, lite beroende på.

Okej, då kanske det var om honan det stod:). Kan kolla upp vilken sida^^

På denna sida stod det: http://home7.swipnet.se/~w-77537/kavel.htm
Så här stod det: Hanen tas normalt ur Avel då han är 3 år.

Beror lite på ras. Stora raser utvecklas långsammare och man bör börja avla på honorna senare. Mina hermelinhonor brukade jag para första gången vid 7-12 månaders ålder.
Hanar kan man börja avla på när de blir könsmogna, tidigaste jag har parat är 4 månader. Hanarna producerar sperma och kan användas i Avel hela livet. Men sperman blir av sämre kvalitet när de blir äldre.

#8 Det står mycket galet på den sidan, som att man absolut inte får para nära besläktade djur, att man inte får para honan med en större hane, att honan ska ha mer mat under dräktigheten, det är myter. Sen står det att man inta ska röra ungarna för då kan honan överge eller bita ihjäl dem, det har jag aldrig varit med om.
#10 det med att om man rör ungarna så kan honan bita ihjäl eller överge kan hända med vissa.
Om honan inte litar på en och sedan så luktar ju ungarna annorlunda om man t.ex. inte haft sina händer på mamma m.m
Det är en av orsakerna varför man inte ska röra vilda djurs ungar, som t.ex. fågelägg
Håller med #6.
Min hane är fem och är används fortfarande :)
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

#11 Ja med vilda djur är det ju annorlunda, de är inte vana vid människolukt. Tamdjur ser inte människolukt som något hotfullt, så länge de fått människokotakt under sin uppväxt.