Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 976 ggr
Fralice
0

Sugen på en kull

Hejsan ! :)

Jag äger en hane , och jag har tänkt att köpa en hona som kamrat till honom i "framtiden" , alltså har jag tänkt kastrera honom .

Men kan jag låta han vara okastrerad ett tag , så dem kan paras och sen när hon är parad kastrera honom så dem kan fortsätta vara burkamrater men inte avla ? ;)

Det jag menar är om jag har en chans att få en kull , innan han kastreras .

Tacksam för svar !

KexChoklad
0

vad är ditt mål med kullen ?

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Linnet
0

#1 Det framgår väl ganska tydligt att hon vill ha en kull för att det är roligt och sen inte ta några fler kullar.

Jag tycker (till skillnad från många andra) att det är helt OK att göra det, man måste inte ha ett mål med kullen, man kan ta en kull bara för att man vill.

Det går jättebra att du gör som du skrev, men honan måste vara minst 6 månader innan man parar henne, vilket betyder att skaffar du en unge måste du ändå ha dom i olika burar tills du kan para. Sen ska du också tänka på att para tidigt på våren i mars-maj, det är den bästa tiden och då får du ungar som kan säljas på sommaren, det är den bästa tiden att sälja kaninungar. Du ska absolut inte para på sensommar, höst eller vinter, för då riskerar du att du inte får ungarna sålda, det är väldigt svårt att sälja kaninungar på höst och vinter.

ea-persson
0

Det ska säkert gå bra, men tänka bara på det som #2 skrev, tex att honan ska vara 6 månader  så du måste ha de i olika burar till dess.

MVH Emsis Persson

[Caaassie]
0

Ja, det funkar väl! :) Tänk bara på att vänta i 1 eller 2 månader (minns inte hur länge det var) efter kastreringen innan du har dem i samma bur så att honan inte blir parad igen.  

Får man fråga Vilken ras? kaninerna är? :)

Fralice
0

Tack så jätte jätte mycket för alla svar !

Eller om jag köper en hona som kan paras direkt ? :)

För då slipper jag ju köpa en till bur ;)

Fast jag har dock en Hage som är en bur, tak och så menar jag men bäst för honan kanske vore om den fick bo i en riktig bur direkt.

Nr 4; Lejonhuvade ^^

psyko
0

#5 Du måste nog tyvärr köpa en till bur i vilket fall som helst. Hanen bör inte gå ihop med honan och hennes ungar.

Zvintos
0

#5: Hur menar du med att du slipper köpa en bur om honan är vuxen och kan paras direkt?

Honan måste ändå sitta själv under slutet av dräktigheten och hela tiden hon har ungar.
Att sitta med hanen, även om han är kastrerad, kan vara stressande för honan.
Vilket kan göra att hon överger eller har ihjäl sina ungar.

UlrikaD
0

Tar det inte dessutom en tid efter kastreringen innan man är säker på att hanen inte är fertil längre? Så funkar det ju på andra djur iallafall.

Zvintos
0

#8: Jo, man bör vänta minst 4-6 veckor.
Brukar dock rekommendera iaf 8 veckor, för att vara på den säkra sidan.

UlrikaD
0

Samma som på de flesta smådjur då med andra ord. Bra för folk att veta att bara för att operationen är gjord så är det inte bara att sätta ihop direkt.

MH1994
0

#6 & 7: det beror väll på hur stor bur hon har. Har hon en stor bur har jag för mig att det går bra att ha två kaniner i hop fast den ena har ungar - den andra kan faktiskt hjälpa till att ta hand om ungarna (tex bygga bo, å lära dom drika ut flaska)

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

Zvintos
0

#11: Klart det kan gå.
Men det är inget jag skulle testa, utifall det går åt helsike.

Linnet
0

#11 Jo om det är två honor men man kan ju inte ha en hane i buren när honan har ungar, han skulle ju då para sig med henne direkt igen.

KexChoklad
0

du måste ha burar .. man parar endast hanen med honan i dryga 20 minuter

// Elin

nybban
0
Linnet
0

Jag brukar låta dom vara tillsammans ungefär en dag eller i alla fall några timmar, men ser jag att honan inte alls är parningsvillig så tar jag bort henne och provar en annan dag.

Fralice
0

Tack alla för kloka tips&svar !

Jag har en 2 kaninsbur , men förstår att hon helst vill vara själv,sedan har jag ju hagen som är som en bur också .

KexChoklad
0

#17 men jag förstår inte .. vadå helst vill vara själv ???? klart hon vill det! , Hon MÅSTE vara själv…..

// Elin

Baralisah
0

#18 - Varför är du så otrevlig? Du behöver inte komma med dumma komentarer, hon frågade ju bara som sagt. :)

#17- Honan bör gå själv i en bur när hon ska ha sina ungar, jag skulle inte riskera att ha hanen tillsammans med honan under själva graviditeten. Det där går säkert bra, lycka till =)

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

KexChoklad
0

#19 jag är inte otrevlig . bara väldigt trött på folk som tar kullar utan att veta något

// Elin

Linnet
0

#20 Men det är ju därför hon frågar, för att få mer kunskap.

Zvintos
0

Det är väl bättre att man frågar innan kullen tas, eller hur? =)
Istället för att fråga när honan är parad eller ungarna redan är födda.

Fralice
0

nr 20 ; Jag får ursäkta sånafall men någon gång måste man ju vara nybörjare ?

Jag ska ju läsa mycket innan jag ev. skaffar en hona (om ca.4 månader då min hane är 6 månader)

Baralisah
0

Varför måste du skaffa en hona om 4 månader?
Du kan skaffa dig en hona innan om du vill :)
Jag kastrerade min hane (när han fanns) när han var under året, vilket gick kanonbra!

Ja, självklart är alla nybörjare någon gång. Du vet nog mer än vad du tror, fast kanske mera osäker, därför är det jätte bra att fråga =)

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Kaninisen
0

Sen när hanen kastrerats måste de väl vara åtskiljda i en månad om jag inte minns helt fel?

Zvintos
0

#25: Stämmer bra det.
Minst 4 veckor, helst 6-8 veckor för att vara på säkra sidan.