Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2760 ggr
pigelina
0

Hur mycket inavel?

Hur långt mellan kaninsläkt får det minst vara om man ska para? om den ena kaninen har den som mormor och den andra som mamma och om den ena som farfar och andra som morfar då e det för nära va?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Zvintos
0

Rent tekniskt kan man para syskon och far+dotter/mor+son, utan att det är någon större fara.

Men personligen skulle jag inte göra en far+dotter-parning odyl, då jag inte anser jag har tillräckligt kunskap om det.
Har gjort en PARNING förut där pappans morfar var honans farfar.

KAF har ingen gräns på hur nära släkt kaninerna får vara.
Det viktigaste är snarare att dem är friska.

Jetaime
0

Du kan ladda ner stamtavla programmet "mats" och se hur mycket inavel det blir, kan inte riktigt räkna så i huvet..hmm

Sen vad man tycker om inavel och vad man själv tycker är okej är upp till en själv att bestämma. Kaniner är ändå så pass tåliga djur för inavel, men finns det sen defekter i släkten så dyker dom såklart lättare upp, men ja det är upp till dig. Själv har jag inget imot inavel bara man har nått syfte med kullen och vet va man gör. Men inte tex bara för man har två kaniner hemma som råkar vara släkt…

Zvintos
0

#2: Så tycker jag också.
Ska man använda sig av nära besläktade kaniner, ska man veta vad man gör och ha ett mål med det.
Annars kan man lika gärna låta bli.

pigelina
0

ok, vad jag vet har ingen av dom bettfel eller andra dåliga saker som kan ärvas till ungarna.

Men det är ifall om jag ska köpa hanen eller inte, mer om det finns någon stor risk med att para så. Eller ja,

// Hanna

Zvintos
0

#4: Risken som finns är att det kan dyka upp defekter.
Men, dessa beror inte egentligen på inaveln i sig, utan på att bägge bär på genen.
Det kan alltså dyka upp emellan två helt obesläktade, om båda bär på det.

pigelina
0

#5 ok,

Syfte och syfte, men om jag betsämmer att jag ska ha den hanen så avlar jag ju för att få fram rastypiska och utställningsbara kaniner som jag kan fortsätta ha i min Avel. dock kommer la vissa av ungarna säljas till kelhem oxå. vet inte om det räcker som syfte oxh så:/ men har ju inte bestämt mej för hanen ennu:)

// Hanna

pigelina
0

det blev 9,4% är det mycket eller lite?

// Hanna

Jetaime
0

Är det lejonhuvade kaniner du är ute efter? För isfall finns det så pass många fina och rastypiska lejon att få tag på att det kanske är bättre att hitta en obesläktad hane? Fast det är du som bestämmer.

pigelina
0

#8 jo det vet jag men det är svårt att hita uppfödare nära som skriver stamtavla på kaninerna… om ni vet nån nära göteborg så får ni gärna PMa:)

// Hanna

Jetaime
0

Kusiner är 6,25%
halvsyskon är 12,5%
Helsyskon 25%

rosaplutten
0

Jag har typ bara hört att man kan kan ta t ex mor och son om det är verkligen så man vill ha en teckning som nån av dom har så kan man para dom endast en gång för det är liten chans på inavel då? är det sant?

pigelina
0

Skulle inte köpa honom, hitta en annan som var släkt längre bak ist.

ådna en artikel om inavel:)

Lås tråden!

// Hanna

Inlägget är låst för nya kommentarer