Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1820 ggr
MissAngel
0

Hur presenterar man två kaniner för varandra?

Hej

Idag hämtade jag och min pojkvän våran teddy dvärgvädur från en uppfödare.

Jag har sedan ett och åtta månader haft en kaninhane vid namn Pysen som är lejonhuvad.Han har gått bra ihop med honor innan och Essie har gått ihop med en annan hona hos uppfödaren.

Två burar står igemte varandra med en kanin i varje bur och en handduk imellan burarna så att dem inte störs av varandra.Har hafft båda burarna till pyen där jag då har haft öppet imellan så an kan skutta som han vill. Mitt mål är att Essie ska gå på lådan i den nuvarande buren eftersom jag lärt Pysen att gå på lådan i den andra.

Jag undrar hur länge jag ska vänta innan dem får träffar varandra?

Ska jag bara ta bort handduken och öppna imellan burarna eller ska det ske på annat sätt?

[Wera]
0

Låt dom ha så de kan se varandra, och nosa på varandra, alltså ta bort handduken. Och sen efter någon dag ha ihop dom på en plats där ingen av dom har varit förut.

Sen kan du pröva dig fram så, på en plats där ingen kanin känner att "det är mitt revir" och sen kan man nog tillslut släppa in honan hos hanen.

MissAngel
0

Tack för svar :) men om honan ska hitta sin toahörna så ska hon ha den buren för sig själv tills hon har hittat hörnan? Mvh:MissAngel

TereseE
0

Tänk på att hanen ska ha varit kastrerad i 4-6 veckor först.

MissAngel
0

Yes. Han har varit kastrerad i ca:11 månader nu :)

MissAngel
0

#1 Tagit bort handduken nu :)

Haztparken
0

När jag skulle låta mina kaniner möta varandra (kasterad hane å hona) så lät jag den ena vara i hagen och den andra höll jag utanför så dom fick lukta på varandra. Det gick bra och så.

Vi höll dom båda och så fick dom försiktigt nosa.

Sedan så överdelen av mina kaninburar är galler och går att ta av så vi tog av en sån och satte i mitten av hagen. Där i satte jag min hane då han var den som ville fram hela tiden. Honan kom och luktade å så.

Sedan bytade vi plats på dom och allt gick jättebra så nästa dag eller något fick dom prova springa tillsammans och det gick jättebra, nu ligger dom i hagen och slickar på varandra :) <3

MissAngel
0

#6 Ååå vad gulligt. Det hoppas jag att mina två kaniner kan göra sedan med :)

[Wera]
0

När vi släppte ihop en hona med en kastrerad hane så gjorde vi det baram utan att först låta dom vänjas, hehe de gick ihop direkt utan problem. Dock hade de ju stort utrymme, en bur på 100x60 + fritillgång till en Hage på 4x0.75m

Haztparken
0

#7 Hihi ja det ser så sjukt söt ut xD

Det är bara att min hane tycker att min honas öron luktar gott så han luktar jättelänge i dom och slickar sedan i dom -.-' Min hona tycker att det kittlas så hon måste skaka och klia i öronen sen x')

Jetaime
0

Jag har både satt ihop kastrerad hane + hona och hona + hona. I båda fallen har jag tagit ut kaninerna i en stor Hage med massa tunnlar, hus och så för att dom inte ska bara tänka på just varandra. Sen brukar jag ha dom tillsamman i hagen i några dagar innan dom får gå tillsammans i buren också. Ibörjan brukar dom jaga varandra och en av dom vill oftast bestämma över den andra, men så län ge som inte gör nått annat än jagar varandra så gör det ju inget. När jag sen sätter in dom i buren så brukar jag lägga in en massa hö, mat och godis ;). Har satt ihop fyra "par" sådär och det funkar bra, fast sen är det ju inte alla kaniner som går ihop.

Linnet
0

#3 Har också hört ca 4 veckor, men då fick jag höra en familj som kastrerat sin hane och satt ihop med hona redan efter en vecka, för det var vad veterinären sagt.

saandrra
0

Jag har satt ihop en kastrerad hane + hona. Vi tog ut båda i en stor Hage, och honan började jaga hanen, men inget annat, så var dom där en stund, och det gick super bra. På kvällen satt dom i samma bur! Och just nu sitter dom och slickar på varandra! :)