Bästa tiden att ta ungar..
Nu er det så att jag ska ta ungar efter min ena kanin hon till vintern, så jag undrar vilken tid på vintern är den bästa?? Skulle vilja ta ganska tidigt så att jag kan hoppa med henne till våren/sommaren.:) Hon är ca 2/3 år och fick sin första kull i april deta år, tyvärr så födde hon bara en unge som dessutom var dö född. Så hur stor är risken att hon får missfall även denna gång?
På vintern kan det oftast vara svårt att få ungar sålda, på sommaren är det många som vill ha en kanin. Men om du ska ta till vintern skulle jag tagit så det är leveransklara runt julafton, då många kanske vill köpa en kanin då, men somsagt kan det vara väldigt svårt att sälja dom på vintern så du måste ha en plan B, delvis extra burar till alla osv.

#1 Okej tack.:) Har funderat på att ta ungar redan nu men dt blir antagligen ennu svårare att få sålt ungarna i oktober/November.:o)

Det är jättesvårt att sälja kaninungar på hösten/vintern, lättast är det i maj-juni-juli, så du måste i så fall vara beredd på att du kanske inte får ungarna sålda.
Det är ganska vanligt att första kullen går tokigt och är det bara en unge så bär honan den ofta för länge och då är den ofta dödfödd. Det går nästan alltid bra nästa gång.
Håller med #1 och #3.
Bästa tiden är ju att para februari/mars så de kommer i mars/april, och leveransklara i juni/maj. Tycker jag.
Så jag skulle hellre vänta… om kaninen bor utomhus så blir det rätt kallt att ha ungar under vintern. Och honan brukar inte vara lika villig att para sig på hösten/vintern.

#1 Min första kull var leveransklar runt januari, fick svar inom 24 timmar på vår blocketannons. Men så var det ju otroligt söta små luddtussar också! :P
#5 Inom 24 timmar - intresse för hela kullen elr en unge? ;)
Det finns säkert några som kan höra av sig men säkert väldigt många som tänker "nej men jag kan lika gärna vänta och köpa till våren" ^^
Fick över 50 intresserade på vår hund (okej en annan sak gällande hund och inte kaninungar) men iaf. så var det väldigt många som drog sig ur sen ^^

#6 Hela kullen = 2 ungar! Dom kom och tittade och kärade ner sig direkt, dom fick köpa dom. Dom verkade rätt för mina små korsningsbebisar. :)
Fick två telefonsamtal till innan vi hunnit ta bort annonsen om kaninungar.

Tackar för svaren. Kommer att göra så att hon paras i närmare mitten av Februari så att ungarna blir leveransklara till maj.:)
#8 Låter bra :)

Bästa tiden tycker jag är om de föds på våren. Mindre risk att de fryser ihjäl om honan inte bäddat ordentligt. Mindre risk för sjukdomar som finns på sommaren och att de lider i sommarvärmen. De blir leveransklara frammåt försommaren och mer lättsålda.

Min första kull kommer i vår då det är mycket bättre för ungarna och de är lättare att säljas då:). Längtar såå:D<3
Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)
Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com
Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !
Jag kan inte riktigt bestämma mig heller för tid ..