Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 2596 ggr
Riqueza
0

Tar tag i olagliga burmått.

När jag läste NSD idag så såg jag en mycket bra sak. Nämligen att Emma (spiritedaway) står upp mot olagliga burmått. Detta tycker jag är helt fantastiskt, om fler står på sig för det här så kanske försäljningen av olagliga burar minskar dramatiskt.

Här är adressen till artikeln: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4769354

Sen vill jag bara berömma Emma för att hon vågar ta tag i sånt här :)

[BonnieL]
0

Sjukt bra gjort Emma! :D

Zvintos
0

Jättebra!

Förutom att det står ett litet fel i artikeln.
"Enligt Jordbruksverkets föreskrifter måste utrymmet för en kanin, på maximalt tre kilo, vara en meter långt."

Sen reagerade jag på vad en person hade sagt, om att det är relativt ny regel.
_"Jordbruksverket kom med den för kanske ett år sedan."
_Men L80, som ju reglerar burmått, är ifrån 2005 (iaf senaste upplagan).Så visst är den väl relativt ny, men inte så ny.
Lagen är ändå minst 4 år gammal. Tungan ute

TereseE
0

Starkt jobbat Emma! Glad

PrinzeZz
0

Superbra Emma Skrattande det skulle ju hjälpa avsevärt om djuraffärerna bara tog in godkända burar.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Tarja
0

Superbra Emma! Glad

KaninHanna
0

Jättebra gjort Emma! :)

Mvh Hanna

Linnet
0

Konstigt att dom säger att det inte är en kaninbur utan en smådjursbur, när den har annonserats i deras reklamblad som just kaninbur, men dom försöker väl slingra sig lite. Just den buren är jättedålig tycker jag för min granne har en sån, väldigt dålig höjd i överdelen och ska man då ha en hylla också, det blir ju alldeles för lite utrymme till det.

Kanske man skulle börja tillverka burar, våra burar som pappa gör är superbra. Han gjorde några stycken en sommar som vi sålde och dom var väldigt uppskattade. Fast det är himla mycket jobb med att göra en bur.

emms
0

*Aplåd* :D

Superbra gjort! Äntligen så uppmärksammas det lite :D

Emma

ulanea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SHIT! Rädd att min bur är för liten! Vet inte hur stor den är då den jag köpte den av inte heller visste! Vet bara att kaninen jag har i den buren hade en precis likadan i sitt förra hem, men kan ni kolla om den är för liten:O!? Isåfall MÅSTE jag köpa ny:O!!

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

[Caifeen]
0

Bra gjort!

Zvintos
0

#9: Vi kan inte kolla det genom en bild.
Du får helt enkelt mäta den.
Sammanlagda ytan ska vara 0.5kvm och minsta sidan 50cm.
Kvadratmeter räknar man ut genom att ta sidanxbredden.
Ex: Buren är 90*120.
Då gör man om cm till meter och räknar.
0.9x1.2 = 1.08kvm.

ulanea
0

#11 Ok, tack, ska leta reda på måttbandet:)!

ulanea
0

Den är 47 på kortaste sidan och 94 på den andra.

Om vi avrundar så blir det:

0.5x0.9=1.4

Jao, men den kortaste sidan är för kort.. Är buren för liten då?

Suzi
0

#13 0,5x0,9 blir inte 1,4, det blir 0,45. ;) Alltså är buren för liten, eftersom ytan ska vara minst 0,5 kvm+att kortaste sidan är för kort.

ulanea
0

Oj, tänkte + och att.. Ajax'DO.O. Då är det väl bara att börja leta bur:)!! Men förstår inte.. Är kvm för lite:O? Isåfall förstår jag ingenting om kvadratmeterx'D

[aammE]
0

#15 När du kollar bur så TA MED ett måttband till butiken och mät, var väldigt noga med att mäta höjden också den skall minst vara 50cm.

[Wera]
0

Verkligen bra gjort! Skrattande

"När NSD besöker Djurmagazinet på Storheden finns en träbur med höjden 0,92 cm. Helt enligt reglerna, till och med över minimimåttet. Men att buren har två våningsplan gör det hela mer komplicerat. Antingen är båda våningsplanen under 50 centimeter eller så är ett av dem under godkänd höjd. - Just den buren är en smådjursbur och inte en ren kaninbur, säger Marlene Henriksson som är butikschef på Djurmagazinet på Storheden. Enligt butikschefen är det bara en tillfällighet att ett kaningosedjur ligger i buren."

Men det är bara såå fjantigt och lågt att säga att buren inte är till kaniner, bara andra smådjur. Eftersom vilka i hela världen köper uteburar med två våningar till ett smådjur som inte är kanin? Marsvin bor inte utomhus (enstaka på sommaren) och inte heller råttor eller chinchillor. Det är ju kaniner som bor i sånna burar. Det är ju bara en j**la massa ursäkter! Skrikandes

[aammE]
0

Glömde skriva att det var skitbra gjort av Emma! Och chefen ljuger, jag var där och testade dem lite och låssades vara intresserad av att köpa kanin, buren som tjejen jag frågade tyckte att jag skulle köpa var INTE laglig.

Sarla
0

Jag var i arken - eskilstuna för nån vecka sedan och där, enligt dom sålde dom bara burar med godkända mått.

45cm på höjden, men enligt dom så hade det inte så stor roll om den var några cm mindre på höjden. Och dom påstod att det var en kanin/marsvins bur.

Det är så dåligt, för att det är ju dom här som dom som vet lite om kaniner ska kunna lita på och kunna få hjälp!

Dom ska ju vara kunniga!

Väldigt lågt och dålig stil. :/

Tarja
0

#19 Här i Eskilstuna har vi tyvärr INGA bra djuraffärer enligt mig Skrikandes 
Varken arken eller djurmagazinet är bra.. De är helt okunniga om kaniner och andra smådjur tycker jag och har en hel del andra brister.. Och det är väldigt synd :/

Clariiz
0

#20; Kan inte göra annat en att hålla med..
På arken hade de 4 veckor gamla kaninungar. Stod på buren när de var födda och att de inte fick flytta förren om 2 veckor, men vad spelar det för roll när dom redan är tagna från mamman?
Nej usch..

Jättebra Emma! (:

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

DEMNJA
0

#15 Precis som aammE säger, ta med något att mäta med när du letar bur! Ofta står det ju skyltar vid burarna eller en klisterlapp med måtten på varje bur. Alltför ofta stämmer inte de måtten som står utan buren är i själva verket någon cm mindre! *morr*

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Maiae
0

Super bra!!

Mvh Maia

Kanin-Fiia
0

Jättebra gjort Emma! *applåd*

Det händer att jag mejlar ibland men jag får aldrig svar tyvärr. Nu senast var det en kanin-transportbur som var typ 25*20*18.

spiritedaway
0

Tack alla :)

Det som inte framgår i artikeln är att de först pratade med en av de anställda som sa att den visst var laglig eftersom den var 116 lång, alltså över det lagliga måttet och då spelade det ingen roll att den var lite för låg.
Så tror det brister i kunskap som vanligt.

Och precis som #7 säger så har de annonserat ut den som kaninbur tidigare.

Och om det nu är en smådjursbur, varför sätter man in en mjukisdjurskanin? Det är nog lite missvisande om inte annat. Men som sagt, de har sålt den som kaninbur tidigare.

Nu hoppas jag främst att fler kommer att kontrollera lite nogare när det är dags att köpa kaninbur. För det finns många som inte vet vilka mått som gäller.

ea-persson
0

Bra gjort Emma. ! :]

MVH Emsis Persson

Animalfriend
0

Skitbra Emma! (utsäkta språket, hihi) =)

spiritedaway
0

Tack :)

Synd att det bara blir en begränsad del av Sverige som får läsa det där. Skulle vara bra om en större tidning som finns i hela Sverige skulle ta upp det, men det blir nog svårt kanske.