HJÄLP! snälla viktigt
min ena kanin som jag har är rumsren och han kissar inte och bajsar inte inne och det är problemet. imorse var han helt tjock o svullen om magen fast han äter inte, han bajsar o springer inte heller. han dricker däremot mycket vatten men inte mer så. har börjat massera magen på han för att han ska kunna komma igång igen
finns det något annat jag kan göra?
och isåfall hur då?
hade varit underbart om ni svarade / Nicole
Det låter inge bra iaf.
Matvägran+bajsar inte+svullen om magen är symtom på förstoppning.
Men det låter inte bra att den inte kissar.
Speciellt inte när du skriver att han dricker mycket vatten.
Så jag skulle råda dig att ringa veterinären och höra vad denne tycker.

ring vetrinär !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!e inte så duktig på sånt här men jag tror du ska ge han bara hö o vatten iaf

pratade precis med mina föräldrar, de sa att förra året hade han en liknande sak, men vi ska testa ge han olja o något med fiber så han ändå får i sig mat och sånt. förra året blev han bra men eftersom han är rumsren så får han inte bajsa på ett tag under natten så då kan allt ju stoppa till. han springer runt lite då o då men sitter för det mesta.
#3 Varför får han inte bajsa på natten? Om han har en låda som han använder så flytta med den när kaninen är någon annanstans.

det är det han har varit ute hela sitt liv innan men hans bror och han började bråka så de kunde inte vara tms från förra året typ. men han är komplett rumsren han gör inget inne och han har inte låda, varje morgon måste vi ta ut han och så låter vi han vara ute hela dagen sen tar vi in han på kvällen o sen ut med han på natten liksom han är helt rumsren och gör inte en smula inomhus

han verkar piggare nu för vi gav han lite olja som vi har fått från vetrinären för ett tag sen så men han är fortf väldigt svullen runt magen. men han springer lite då o då.

Hoppas det ordnar sig med magen!
Om du tar in honom på natten så gör som # 4 säger, ta med låda in…
Med så här små djur kan det gå snabbt å illa om de blir förstoppade!
Lycka till å tänk på att han bli "nödig miss i nassen"…. ;-)
min går på toa sent på kvällen å tidigt på morgonen… ruuutiner! ;-)
#2 - Undvik så många utropstecken - ett räcker.
Not your mom, not your milk.

jaadå ska kolla han och så. ska nog mosa lite pellets o blanda med vatten o sen ge honom de i en liten spruta med olja i så han äter :)
Jag gav min Filur hövatten, alltså vatten som stått över natten med hö i och så silar du av och ger honom, och det finns en maltpasta för hårbollar som vi gav och han mår mycket bättre nu, massera även magen om du får och ge vätska o olja som ni gör, a-fil kan oxo vara bra, det fick vår mammakanin när hon var förstoppad och ej ville amma! Hon älskade det o magen kom igång.
Nu på kvällen åt Filur grenar med blad från björk o asp!
Lycka till!