Hur stor blir minilöwen?
Hur stor kommer minilöwen att bli??
Hur stort hus behöver dom?
// Veronica
Minilöwen finns inte. Bara ett marknadsförningstrick. Som pekingteddy.
Som #1
Men många skriver "minilöwen" och då menar dom lejonhuvad kanin.
#2 - Menar nog ännu närmare en mindre "sort" av lejonhuvad kanin. ;)
Not your mom, not your milk.
#3 "Minilöwen" är väl typ som ett "för litet" lejon? Finns ju olika storlekar på raserna, precis som med dvv - finns sånna som är ganska stora och dom som är enlit rasstandarden och vissa mindre :)
#4 - Precis det jag menar, det är alltså som #1 säger. Ett marknadsförningstrick, i vissa falll iallafall.
Not your mom, not your milk.
Som #1 skrev. Folk skriver "minilöwen" för att det låter mer exlusivt än lejonhuvad kanin. Precis samma sak med "Peking" som folk använder istället för "lejonhuvad" för då kan man ta mycket mer betalt, fult.
En kanin med dubbel dvärggen kan bli mindre har själv haft några men den har egentligen ingen betydelse är de en lejonhunad kanin så är det oavsätt om den är liten eller ej. Vanligt i kelaveln just nu är att man blandras hermelin och lejonhuvad kanin och får såkallade "mini kaniner" men det är ju en hermelinkanin med dålig lejonman. när det gäller "Peking" är det också något vi tagit av tyskarna har jag fått för mig och det är lika falskt som att vi kallar leonhuvadkanin för löwen. (Löwen = lejon).
"peking" kaninerna är en lejhuvadkanin med för mycket päls. Dubbel man är ju bra men inte själva kjolen. Om man läster standarden så bör en lejonhuvad kanin i vuxen ålder bara ha långt hår på främre delen av kroppen som ett lejon(alltså det riktiga djuret lejon).

Okej förlåt me jag har fattat att de inte finns nått som heter minilöwen nu. Sorry att jag skrev de. Men finns de nån som kan svara på min fråga i stället? Hur stora blir dom ungefär???
De jag har sett som avlar sk Minilöwen, har djur som är ca 0,8-1,2 kg.
Som hermeliner ungefär.
Själv har jag kommit över en "minihermelin" som är det sötaste jag sett. Den är ännu bara drygt 4 månader, men så pytteliten att jag tror den hamnar på kanske 0,7 kg eller så. Mycket spännande att se hur den blir som vuxen.

Okej=) va gulligt:) Men de e bra då vet jag ungefär hur stor den blir:) tack så mycket:)

#11 de är där jag ska köpa min med, på Blåzippans kaniner:P
men det finns inget som heter "minilöwen" samma med "minihermelin". Bara för att den ser at att vara mindre eller väga lite så är hermelin en hermelin och en lejonhuvad en lejonhuvad. enligt standarden så kan en hermelin kan väga allt från 0,81-1,30 för att få en 5:a på kroppsvikten som vuxen.
Själv har jag uppfödning av dvärghare och dom ligger på nästa samma vikt som en hermelin så bara för att jag har en liten kanin behöver inte jag kalla mina kaniner för "minihare" ne dra alla under samma och det fins både mindre och större och det gör det av alla raser.
de är mitt svar på "minilöwen" lejon har en normal vikt på 1,31 - 1,70kg men en korsning med hermelin är mindre men då är det en blandras och kan då väga allt från 0,81-1,70kg beroende på kroppsbyggnad.
#9 Det är inte så himla litet och ovanligt ändå om den hamnar på 0.7kg, jag hade en hermelin som vägde 0.8kg när han var fullvuxen.
#12 Kul! De verkar trevliga (har inte träffat dem själv, då det var en kompis till mig som köpt lille minikaninen först).
#14 Låter kul att det inte är ovanligt med pyttesmå. Jag vägde min vuxna hermelinhona - som jag tycker är väldigt liten - och hon vägde 980 gram.
Kanske minikaninen hamnar under 0,7. Ljuvlig är den i vilket fall som helst.
#13. Kan hända att det inte finns något som heter "mini…", men kaninerna kan ju vara mini ändå.
Jag tror de som kallar sina djur för mini menar att de är mindre än normalt för den rasen (hoppas det iallfall).
#15 Precis, finns ju uppfödare som sparar små exemplar av både hermelin, dvärgvädur osv för att avla fram mindre exemplar trots att de inte blir godkända enligt standraden. Antar att det finns stort intresse för mindre djur för att de blir lite speciella.
Personligen tycker jag nog att det är bättre att hålla sig efter standarden, allt extremt drabbar förr eller senare djuren och det är absolut inte värt det för att få en "minikanin" tex.
# 16 Jag är inte så intresserad av standarder, eftersom jag inte ställer ut, men djurens hälsa bryr jag mig om.
Ska testa att avla på min minikanin, och se hur det blir. Den är iallafall frisk och fin.
Jag är nyfiken på hur små kaniner kan bli, och ändå vara friska och starka.
Blir det bara muppar får man ju lägga ner.