Sår vid nosen & munnen.
För en vecka sedan bodde kaninerna i kompostgaller i källaren för vi tog med dom till min moster hus, och då rymde min systers holländarhane, och han hade bitit Nalle genom gallret, så han fick ett hack.
Idag upptäckte jag att det var som en "skorv" i hacket, det ser verkligen äckligt ut, jag prövade att dra i den men den satt fast och den var mjuk typ så jag gled, och när jag drog rörde han på sig och började slicka runt omkring munnen typ så jag kunde inte peta så mkt mer där.
Skorven ser ut som en lång "korv" - aldrig sett något liknande, men vrf är det så?
Ser ut som koagulerat (förstelnat) blod eller var. Var kan ju tränga ut så när det rengör sår.
Har du någon typ av låda med "förstahjälpensaker" hemma?
jag skulle tvättat noga med ett speciellt rengöringsvatten, sedan satt en salva på. Antingen juverinflamationssalva, har det hemma, den är antiinflamatorisk. Annars skulle jag satt på helosansalva, blå tub. Bäst är ju en antiinflamatorisk salva.
Mera kan man nog inte göra med ett sådant sår.
Hålla det rent och se till att det läker fint.

Hm,precis som #1, se till att hålla det rent. Försök inte dra bort det där "skorvet" o det sitter fast. Det gör kaninen själv sen om det lossnar. … kan vara svårt att få salva att sitta kvar då de gärna lickar av sig… men rent i bur å vatten å allt… ;-)
Så ska du se att det läker fint! Det är som med oss människor, så kan salivet hjälpa att läka. De läker sig själva… men håll koll! :-)
Å lycka till! 
JODOPAX! Min Beppe fick ett liknade sår och efter 1 dag med jodopax var det 100 gånger bättre.

Min kanin hade exakt samma grej, bara att hon gjorde det på sej själv. Skulle vaccinera kaninerna så då frågade jag vetrinären. Hon sa att man ska dra loss ruvan och tvätta rent med ett medel som dödar alla bakterier, exempel natriumklorid. Sen drar man inte bort den nya ruvan, utan bara tvättar det. Gjorde så nästa gång det hände och det läkte jättefint. :)

¤# 3! :-) Jodopax såklart! Suveränt! ;-)
# 4 aha, Ska man ta bort den den? hua! ja, när jag läser så låter det ju bra. men ajjaj…blöta upp först så man inte rycker loss, elelr hur? ;-9 ooont…
Jag ska lägga detta på minnet om-om -Om det händer mig eller nån jag känner!

#5 Ja, det låter helt hemskt, men min kanin bryr sej nt.. Rycker inte ens till.. :P

nej stacarn:( vetinte va man ska gö men hoppas han blir bra…
Jodopax har jag hemma, ska regnöra det med det och leta efter en salva, tror säkert vi har något hemma! :) Tack för alla svar!

Tänk på att jodopax är väldigt stark, det dödar bakterierna men även den levande vävnaden i såret.
Jag skulle ha gjort som #4 föreslår, då får du en finare såryta!
Lycka till!
#10 Ja, jodopax känns lite starkt för kaniner. Annars i ytterst liten mängd.
#4s alternativ låter också jättebra. Har man sedan någon salva hemma så kan man ju lägga på det en gång också. Även om salva oftast slickas bort, så hjälper det jättebra medan det sitter kvar. :)
Man ska inte tvätta med det hela tiden. Utan första och andra gånger så infektions bakterierna dör.
Jag har alltid tvättat med jodopax och det går betydligt snabbare att läka än om man kör med andra medel. Mina kaniner har inte tagit skada.
Vad menar du med fianre såryta? Såren jag tvättat blir alltid fina och inga vita hår växer ut heller ;)
#12 Nej precis, man ska inte tvätta där hela tiden, då löser man bara upp såret och det torkar och läker långsammare.

#12 Det jag menar är att du dödar även den levande vävnaden med jodopax vilket gör att såret kan bli större än vad det egentligen är.