Gaah! vad händer med världen?
Har nyss suttit inne på Blocket och kollat lite då jag måste ha en till innebur. Men liksom imprecip alla burar är ikke godkände, man blir bara så förvånad när det står kaninbur till en miniduna liksom, tror knappt det är lagligt att ha en -två- Råttor i en sån.
Jag blr bara så chockad, främst på att svenska folket inte tar reda på lagarna när det gäller djur i bur och sen hur djurafärerna kan sälja burar som kaninburar ex. när det inte är det.
Sen så tycker jag det är dålig stil utav sverige att ha den regeln när väldigt många bara skiter i den, tycker sveriges rigering borde vara duktigare på det här med djuren och ta tag i det lite mer. Även om dom inte stopar det helt så gör det skilnad även om dom bara ger böter eller vad dom kan göra till 10st. För folk kommer ta det mer seriöst då tror jag.
Essh, vet inte. Var bara tvungen att skriva av mig typ. Blir bara så sur :P
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

jag hatar att man får sälja burar med olagliga mått men inte använda dom fattar ni vad jag menar? det är ju så att om man köper en för liten bur så är det bara i onödan ju!
Jag förstår dig, jag har upplevt samma sak. Det känns som att det är väldigt få burar som håller måtten. Och även burar på djuraffärer håller inte måttet alla gånger.
Skrev av mig i en annan tråd för ett litet tag sen om detta. Mailade djurmagazinet t.ex. Men då påstår att de uppdaterar sig om lagarna och informerar alla i butiken och var säkra på att personalen höll sig till det. Yeah right tänkte jag.
De där träburarna som har två våningar t.ex. Den är under 100 cm hög, vilket gör det omöjligt att båda våningarna är minst 50 cm.

De flesta "kanin burarna" är ju dock lagliga för marsvin, men varför inte skriva marsvins bur då ist för kanin bur ?
Blir så trött, när jag har tid och så brukar jag faktiskt gå in på ex blocket och skriva mejl till de som säljer "kaninburar". De flesta vet ju inte ens att vi har en lag!
20 årig djurgalen moder*
Precis.
Jag har också skrivit till nån någon gång och de blev upprörda över att jag upplyste dom om att buren ej var laglig för kaniner. Och personen som skrev försvarade sig med att deras kaniner hade levt jättelänge och mått jättebra.

#4 jo presic, såna svar har jag också fått. Men det handlar ju inte om det liksom, det handlar ju om att den inte är godkänd. Det är lika illa egentligen som att ha en kanin i en ikke godkänd bur som att råna en bank elr ngt. Nej nu flippar jag bara, men jag förstår bara inte.
20 årig djurgalen moder*
Mm. Jag själv gjorde ju misstaget att glömma kolla höjdmåttet när jag köpte en "kaninbur". Sålde den vidare sen som marsvinsbur.
Men de jag har upplyst verkar inte ha något emot att sälja olagliga burar.
Ja ursch sånna burar stöter jag också på jämt på blocket. Var lite intressant när jag för nån månad sen lade ut en annons på just blocket om att jag ville köpa en STOR kaninbur, minst 120 på längden. Fick BARA svar från folk som hade burar som var en meter eller tillochmed kortare! De burarna beskrev säljarna som "stora" och "rymliga".
Man blir ju mörkrädd.

#6 ja jag fick en bur utav en men den var också olaglig, så jag sålde vidare den som marsvinsbur jag med.
#7 Eller hur! Tänkte precis skriva om det. Att folk skriver Stoor kanin bur, när buren inte är godkänd, haha! Undra hur stort utrymme dom tycker att en kanin minst behöver ?
20 årig djurgalen moder*

Håller med dej helt! Man blir smått irro….

Håller med!
för ca 1 år sedan då jag letade kaninbur så både uteburar & inneburar var icke godkända. Det är helt sjukt, en bur som någon sålde beskrev den som stor, (som du säger vildablid) den var 80 cm lång och 20 cm på bredden och 40 cm på höjden, stackars kanin som bott i den!
Dock hittade jag en som var 120 cm lång 60 cm på både bredd och höjd och är super nöjd MEN: I djuraffären då, folk går dit och köper burar som inte ens är godkända, man blir lite chockad faktiskt!
/Louise
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Fråga är inte de i två våningar lagliga? Vår är 120 lång och 60 bred vet jag…. Är höjden fel på dessa?

#11 kan ju vara olika, men de brukar alltid vara typ 46cm i höjden eller något sånt. Mät vet jag :)
20 årig djurgalen moder*
Förstår inte heller hur man kan få sälja burar som inte är lagliga. Det är ju helkonstigt. Tänk om man sålde giftiga saker i en matbutik, det skulle man ju knappast göra speciellt länge.
Man ska ju inte klaga på alla! Det finns ju de som har godkända. Hittade en precis t.ex.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Tror inte att folk klagar på alla, utan bara att det finns många som säljer burar som inte håller måttet. :)
#14 Ja klart att det finns lagliga burar till salu också, men jag upplever att det är många fler som inte håller måtten.
Jag funderar på att köpa en trefackare som dessvärre är 2cm för liten, men tror ni att det går att bygga ut?

#14 tror ingen här har klagat på alla, men marioteten av "kaninburarna" som är tillsalu är inte godkända :P *tror jag*
20 årig djurgalen moder*
Men egentligen, vad gör det om buren är liiite för liten om de bara använder de på kvällen när de ''sover'' och får mat? Menar då 2 cm mindre i höjden.
Jag har mina ute hela tiden och de kommer in kl. 22-23 på kvällen och då får de sin middag och sen kommer de ut kl. 9-10 på morgonen. Nu när det är sommarlov och jag kan kolla till de när de är ute och när jag inte är i skolan.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Min bur var då förliten 46 på höjden och 46 hög från marken.
Den har sprickor i sig och jag har pratat med zoo affären för att få en ny. Ska få det efter semestern. Borde då säga att den är förliten tror ni jag får pengarna tillbaka istället?

#20 Hör med dem, säg till att den är olaglig.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#19 jag tycker i alla fall att man ska sträva efter att aldrig ha en för liten bur hur som helst. Minsta måtten är ändå rätt små, så är väl onödigt att låta den få vara lite mindre än dom måtten.
Nu vill jag inte påstå att det är okej att ha för små burar, men jag tror att det finns en del säljare som faktiskt inte vet att de har för små burar, det finns säkert någon som vet det och struntar i det eller som säljer buren för att faktiskt kunna köpa en större.
I alla fall, jag tror inte alla är medvetna om att buren är för liten. För köper man en bur i djuraffären kanske man, i alla fall som nybörjare, inte tänker på hur stor buren är för en bur är ju en bur? Likaså om man köper en hemmabygd kaninbur av någon, som nybörjare ser man en bur framför sig.
Därför är det viktigt att informera blivande kaninägare om vilka lagar som faktiskt finns!
#23 Ja helt klart är det ju så också.
Därför tycker i alla fall jag att djuraffärer bör enbart sälja lagliga burar, vilket de inte enbart gör idag.
#24 Nej precis. Vi litar ju på att de har saker som är lagliga, det är ju en affär enbart för våra djur och varför ska de ha saker som inte är bra för dem?
Precis som med mataffärer, vi vill ju lita på att sakerna faktiskt är ekologiska om det står det eller att jordgubbarna faktiskt är från Sverige om det står att de är det, men det är de ju inte alltid.
# 25 Exakt det var så jag tänkte när jag köpte buren!

Man/vi borde göra något. Första steget är väll att få djuraffärerna att fatta & att informera folket i vardagen.
20 årig djurgalen moder*
Jag har skrivit till aftonbladet, men inte fått nåt svar. Men jag gissar på att det kanske inte är högsta prioritet att skriva om att djuraffärer säljer olagliga burar.
Men jag fick inte en viss djuraffär att förstå att de faktiskt säljer olagliga burar. De skyllde bara ifrån sig och sa att de uppdaterar sig om lagen och informerar butikspersonalen om detta och var säker på att de följde den.
Men jag vet att de sålt just kaninburar som ej är lagliga. Det skrev jag tillbaka i ännu ett mail som de inte svarat på.

Jag tänkte skicka in texten till vår förenings tidning, är det ok om jag postar med några svar? Tänkte ta # 2, 7, 9, 10, 13. Vetinte om jag tar bort något svar med tiden.
:),
20 årig djurgalen moder*

#28 bra! det är ganska bra om man hörs och synd och sånt.
20 årig djurgalen moder*
#29 det går bra för mig.
#30 ja jag hoppas de tar upp det. För jag tror att det skulle kunna hjälpa en hel del. Om inte annat så kommer säkert en hel del personer lära sig att det finns vissa mått som gäller. För det är nog en hel del personer som inte har någon aning om det.

#31 ja precis. Fins nog väldigt många främst familjer tror jag som köpt en kanin + bur utan att kolla upp någon lag eller något sånt.
20 årig djurgalen moder*
#32 Ja helt klart. Det märks snabbt när man sitter på blocket och kikar.
Idag ska jag träffa en från en av tidningar jag gav tipset om att skriva om detta! Och usch va nervös jag blev.

#34 skoj/bra :D!
20 årig djurgalen moder*
#34 Det låter toppenbra!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#35,36 Fick svara på lite frågor. Sen skulle de även prata med de på butiken. Hon sa att hon skulle ringa mig senare, men jag tror nog inte hon ringer idag. :P
Jag länkar väl till artikeln om och när den kommer ut.
#37 gör så! Kan försöka övertala Klas att skriva en artikel om det i tidningen med om han har lust :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#0 Håller med helt och hållet. Har tänkt exakt samma tanke många gånger. Jag informerar de som köper kaniner från mig om minimimåtten (om de inte är uppfödare själva redan).

skönt att jag inte var ensam om detta iaf :P
20 årig djurgalen moder*