fransk dvärg vädur?
Har nu blivit erbjuden en fransk dvärg vädur utav en i stallet han är en vit hane med blåa ögon, hans mamma och pappa var utställnings champions (stavas?) och även han har vart utstäld men iaf till min fråga vad är en fransk dvärg vädur? jag hittar ingen fakta om den på google eller så. Någon som vet? tacksam för svar ^^
En dvärgvädur som kommer från Frankrike? Haha :p
Det finns ingen ras som heter fransk dvärgvädur. Fransk vädur är en sak och dvärgvädur är en annan. Jag skulle tvivla man har korsat dem med varandra, med tanke på storleksskillnaden ;)

men för sjutton gubbar >.< FRANSKVÄDUR! , alltså det är precis som med teddyväduren, alla lägger till detta DVÄRG i teddyvädur .. samma sak med franskvädur
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!

#0:
Väger kaninen över 2 kg, så är det säkert en "Fransk vädur" som är en STOR kanin (+ 5 kg), under den vikten så är det säkert en Dvv, d.v.s. en vanlig dvärgvädur.

#0 efter som du sökt på fransk dvärgvädur kanske du inte hittat nåt, testa sök på fransk vädur eftersom den heter så.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
Är hans föräldrar champions, har dem ju stamtavla och även han själv.
Be att få se stamtavlorna innan du köper.
Annars tror jag nog att du blir pålurad en kanin som påstås vara något den inte är.
Som dem andra säger finns det ingen ras som heter "fransk dvärg vädur", utan det finns fransk vädur (ska väga +5kg) och dvärgvädur (ska väga -2kg).

Jag skulle inte kalla en kanin för dvärg om den väger mer än 3 kg ;)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

#6:
Inte jag heller, men nu gäller det rasen ifråga, inte utseendet 
Och jag har sett dvv med vikt ÖVER 3 kg, då det finns ägare som inte vet hur och vad en kanin ska ha som foder.
Nu mår dock nämnda kanin bra, och vikten är på nedåtgående (2,6 kg).
ok då jag ska be att få se stamtavlan på han ;) jag ska kolla på han på måndag och ja hon sa att han var enorm för att vara dvärg men hon kan ju ha mistagit sig ^^
Om den är vit med blåa ögon är det väl inte en fransk vädur? Alltså måste han vara dvärgvädur.
Eller finns fransk vädur i vit blåögd? :S
#9: Det finns faktiskt. =)
Vet en uppfödare som har bla vit blåögd fransk vädur.
#10 HAR DEN HEMSIDA? MÅSTE HA! :O
#11: Tyvärr ingen hemsida.
Men hennes telefonnr finns i uppfödarregistret.
Kolla sidan 12 (Hallands län), Silfverdalens Kaningård.

Påstår säljaren att det är en fransk dvärgvädur (som du redan fått veta inte existerar) så kan det även vara en lilla tysk vädur.
vad är lilla tysk vädur? iof så kan jag ju leta lite på google om de ;) tack för alla svar! de kommer bilder på han om jag bestämer mig för att ta hen får se sen när jag kollar på lill killen ^^
#14: Det finns även en artikel om Lilla tysk vädur under kategorien "raser" ;)
#14: Lilla tysk vädur är en vädursras som ska väga mellan 3,0-3,7kg.
Uppkom ursprungligen av en korsning mellan dvärgvädur och fransk vädur. =)

Sen finns ju Meissner vädur också (stavning)…
vet dock inte vad en sån väger…
#17 Meisner vädur .. aldrig hört talas om xD

#18:
[

#20:
Kaninen på bilden är en Dvv, det ser jag på nosen, och väldigt fina öronknutor har den. Önskar mina honor hade sådana…

Tack!! =)=)
Men alla säger att hon är för stor för att vara en Dvv…
#23 Hur mycket väger hon?

#23:
Det finns STORA Dvv också, då rasen fortfarande är ojämn.
De små Dvv som enligt standarden är idealet, är väldigt sällsynta.
Vissa uppfödare köper in avelsdjur från Tyskland, och där gillar man lite större djur av Dvv. Blandningen med svenska djur resulterar därmed i lite större djur…
Det är bara nåt år sedan en Dvv i Sverige fick väga MAX 1,9 kg, men idag är maxvikten uppflyttad till 2,2 kg.
I utställningssammanhang ska idealvikten ligga på 1,5-1,7 kg, men jag tror inte att jag själv har haft en sån Dvärgvädur.
En av mina Madagaskar hanar vägde 1,8 kg vid 4 månaders ålder, idag väger han 1,9 kg vid 11 månader(han är tillsalu).
Vill man abslolut ha små Dvv ska man köpa in avelsdjur från Holland.

Okej:)
Då tror jag att hon är en stor Dvv
Tack:):)

Jag vet inte riktigt… Vågen här hemma funkar inte så jag har inte haft möjlighet att äga henne….:)