Kanin iFokus

Kanin

Etikett: produktion
Läst 1806 ggr
Zabbio
0

(X) Belgisk jätte som mat?

Kan det vara någon idé? Tänker dels på vikten (kan väl räkna med 6kg vid rätt ålder, varav..2,5-3kg kött?) dels på skinnen.. stora skinn att använda tex under sadeln till pålle, han har ju fårskinn nu för att inte få skav..

Jag vill inte skada så många.. det låter inte klokt, eller hur? :3

Men finns det någon anledning att inte välja dessa kaniner som matdjur? Någon lämpligare ras som inte är alltför liten ändå?

Något att tänka på?

Jag har kaninvana sedan tidigare, och räknar med stora ytor och så.

Hur många ungar får en jätte?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zvintos
0

Belgiska jättar får en hel del ungar.
Min hona hade tex 9 syskon.

Har dock hört att belgisk jätte inte lämpar sig alltför bra till slakt, pga deras långsamma tillväxt.
Det tar helt enkelt för lång tid att få kaninen i bra slaktvikt.

Zabbio
0

Tack för svaret! Har hört att de avlades fram för slakt, men sen har jag förstått att det blev tydligen inge bra.. :3

Ett halvår för ca 6kg.. Men jag har inte bråttom om man säger så :) Om jag då får tex 10 ungar, väntar ett halvår och slaktar kanske en kanin varannan vecka så hinner ju honan få nya ungar innan de gamla ''är slut''.. eller tänker jag fel?

3-4 kullar på ett år = 30-40 ungar = gott och väl en varannan vecka?

Jag måste ju inte slakta dem vid en viss ålder, väl? :) Köttet blir kanske lite segare eller nåt, men är det så fruktansvärt enorm skillnad, blir det oätligt?

Sashhi
0

Belgiska jättar tror jag växer lite för långsamt för att bli en bra köttkanin. Köttet lär bli rätt segt och torrt.

Not your mom, not your milk.

Elina.
0

#2: Man måste inte slakta dom vid en viss ålder. Att tänka på är att ungdjur inte har lika mycket fett i kroppen som en vuxen kanin.

Zabbio
0

Men det låter bra :) Jag vill ju bara ha för hemmabruk sas, så om kaninerna tar lång tid på sig gör ju inget :) då får de leva lite längre bara, det känns ju mer rätt rent etiskt också..

Tina-A
0

Californian och new zealand brukar användas till det. De är inte så långt ifrån i vikten och de växer ganska snabbt. De är nog ett bättre rasval.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Zabbio
0

Hur stor är en new zeeland? och califorian?

Zvintos
0

Båda har en minimivikt på 4.01kg, men ingen övre vikt.

Zabbio
0

Om man korsar en B jätte med en mindre ras.. ex. new zeeland eller kanske en tan (gillar färgen.. och jag vill ju ha en jätte om inget annat som avelskanin:P) kan inte det bli bra?

Jag bryr mig som sagt inte om hur fort de växer eftersom de ändå kommer få gå och ''skräpa'' tills jag behöver dem..

Animalfriend
0

#9 Kan kanske bli bra. Där får du nog prova dig fram för att se vad resultatet blir. Korsningar kan ju bli lite hur som helst. Men det är mycket möjligt att det kan bli bra tror jag.

edgar49
0

Belgisk jätte används inte kommersiellt till slakt, eftersom den äter för mycket foder för att bli lönsam.

Används ibland i korsningar för att få upp storleken på avkomman.