Vad ger du din kanin för foder?
Ja.. som rubriken.
Vad ger du din kanin för foder?
(Skriv vad det det är för ras på kaninen)
Hö och vatten fri tillgång.
Sommar: mycket gräs och annat (maskrosor, klöver mm) samt grenar en gång om dagen
Vinter: Frukt och grönsaker.
har en hermelin hane på 1 år
- Fri tillgång till hö och vatten
- Pellets (sparsamt)
- Grönsaker, gräs osv (sparsamt)
- Pinnar
En lejonhuvad dvv på 8v.
Muffin: Hö & vatten fri tillgång, lite pellets och torkade örter, gräs och blad, pinnar och grönsaker. Ibland lite frukt.
Nessie: Hö & vatten fri tillgång, fri tillgång till pellets (hon är typ 3 månader), pinnar, gräs och blad & grönsaker. Ibland lite frukt. :) Nessie får bara små mängder grönsaker än eftersom jag måste vänja hennes mage :)
Emma
#2 varför inte ge henne fri tillgång på pellets om hon är så ung om hon nu ska få pellets?
Fritillgång till hö och vatten.
Kvistar och grönsaker varje dag.
Carrier
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
4# Han får diarre.
Fri tillgång till hö och vatten till alla, kvistar finns i buren nästan alltid. Grönsaker ges varje dag. Bello+Rabbit Royal 0.25-½ dl.
Not your mom, not your milk.
Vatten, hö, grönsaker, grenar frå olika träd med löv och massa grönt! De får också lite Djur & Natur (svenska foder) pellets.
Kastanjegårdens Kaniner

En lejonhona och en lejondvärgvädurkorsningshanne på två år, en lejonkorsning på tre år, dom får samma sorts mat men i lagom portioner efter vad dom äter.
Fri tillgång till vatten, hö, gnagmaterial och Stampe-pellets. Utportionering av grönsaker eller frukt eller bär varje dag.
Sallad utspätt med knäckebröd, morötter, jordgubbar eller körsbär är det vanligaste.
Lite annat smått och gott får dom när det finns.
Snatteri från mammas kryddlåda är också vanligt bland små huligankaniner.
Bonus! Dom käkar även gräs, vildhallon, kirskål och gnager på småträd i hagen. Samt lite gräs från havre, korn och vete som kommer från rester av gnagarblandning som jag spillde ut lite här och var i vintras… Det finns överallt. 
Fri tillgång till hö och vatten, grenar, grönsaker 1-2ggr/vecka, frukt någon gång ibland, gräs och grönt på sommaren, grenar att gnaga på, 1 msk-½dl pellets beroende på kanin och årstid.
Ger Stampe pellets.
Har 2 dvärgvädurar

Båda har fri tillgång till hö och vatten,såklart.
Hermelina: 0,5 dl pellets minst 1 sorts grönsak var dag. oftast grenar i buren också. på sommaren är hon i hagen mest och får då i sig mycket gräs. (Hermelin 2 år)
Wera: 3 dl pellets 0,5-1 dl musli (har stor kull) och sedan samma som ovan.
Jag har Lottie pellets men funderar på att byta eftersom vissa säger att det är som godis, men hm.. vet inte.. :/ Är inte så bra på näringsvärden osv..
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Fri tillgång till vatten och hö. Gräs, carrier, grönskaker/frukter, ibland grenar. Det är två Lejonhuvade Dvärgvädurar och en Lejonhuvad :)

Fri tillgång till hö och vatten. Pellets, grönsaker, rotfrukter, klöver kvistar, gräs. Gräs är han inge vidare på att äta… Vilket jag tycker är lite konstigt, men han får väl bestämma själv xd!
Aja, kanske har glömt nåt men tror jag har fått med det mesta!:)
haha känn ssom att den här tråden var ganska onödig. Alla ger ju samma sak ungefär. Man kan ju inte variera så himmla mycket med en kanin;)
Våra har såklart fri tillgång till hö och vatten, pellets (Carrier) ges varje kväll, lite olika mängder beroende på vilken kanin :) Grönsaker, gräs och sådant ges lite varje dag (beror på kaninen också), även tillgång till grenar och sånt :)
Fri tillgång till hö, vatten och pinnar. Pellets (carrier) ges 1 gång/dag och inte särskilt mycket.
Grönsaker ges lite då och då, frukt mer sällan. Och nu när det är sommar brukar vi ta in lite gräs och sådant.
hehe som sagt:)

fri tillgång till hö och vatten .Lite pellets(carrier).grönsaker och pinnar
Jag ger dem Carrier och morot :P sen får de ju hö och på sommaren gräs, maskrosor, klöver m.m i hagen
<3
MVH Lisa-Littlefox

Har 2 stycken;
Emil: Blandras troligen mest hermelin då det är det som står i H-beviset. (ser dock inte ut som en sådan =P)
"Prisse": Blandis, ser inte ut som en kanin enligt min pappa =P mer som en typ minigris ^^ enl"minilöwen" (hermelin/lejon)
Hö+vatten+Bello pellets i fri tillgång
Gräs i måttliga mängder…
Dom är 3 och 4 månader idag =)
Emil på bild först…

hö o vatten självklart. På kvällen en skål med några olikasorters grönsaker :) ibland lite frukt dock rätt sällan.
Ibland lite blåbärsris och gräs och sånt nu på sommarn.
#22 jag var inte helt ensam att inte ge pellets i alla fall;)
Hö och vatten
0,25 dl pellets på kvällen
frukt och grönt varje dag
grenar ifrån fruktträd varje dag.
Har en korsning av dvärghare, dvärgvädur, belgisk hare, belgisk jätte och vilt
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#23 nej han fick när han var mindre men jag brukar inte ge pellets till de vuxna, tycker inte det behövs :) Brukar ge som godis ibland. Har dock haft en kanin som behövde pellets då hon var lite svår att hålla i bra hull.
Tackfor och havre. Nu på sommaren blir det växter nästan varje dag istället för höet.
# du tar väl inte bort höet va?

Pellets, just nu har jag rabfor och solid 120 som jag blandar 50/50. Ungar tycker jag ska ha fri tillgång till pellets, medan dom växer, vuxna ger jag ½ dl om dagen. Hö, fast mindre nu på sommaren, då dom även får grönfoder, gräs. maskrosblad och andra ätliga växter.

Fri tillgång till vatten och hö.
Dom får pellets på morgon och kväll .
På sommaren får dom även lite gräs och maskrosblad. Ibland får dom någon morot eller salladsblad.
Vintern: Hö, morot, pellets och vatten då oxå :)
Jag har en Skuttis en dvärgvädur på ett år och Zeb en Löwen (Lejonhuvad) På två år ung, :)

+ grenar :)

Mina fick fri tillgång på hö och vatten och ca 0,25-0,5 dl Mästers kaninpellets per dag. De fick ibland grenar eller lite frukt och grönt som godis.
Mina får fri tillgång av hö och vatten såklart, och utöver det går de i Hage flera timmar om dagen och äter gräs. På kvällen när de kommer in brukar de få ett par grenar och lite grönsaker.
Honor med kull får pellets, de andra får nöja sig med en liten mängd någon gång i veckan som godis ;) (Krafft groov 90)

Jag har en fransk vädur som är ca 7 månader.
Han får:
- fri tillgång till hö/gräs
- maskrosor och annat ätbar ogräs
- fri tillgång till vatten
- grönsaker (oftast morötter)
- frukt
- ibland knäckebröd
- Lottie (smak av morötter och äpple) men får inte så ofta för jag tycker han är i bra hull.
Det är vad han får :)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Nu är algot bättre i magen så nu får han:
-Fri tillgång till pellets, hö och vatten.
-Lite grönsaker, veterinären sa att jag skulle ge honom liite selleri för att han tuggade i sig tejp så det får han.
-Ytterst lite gräs för att vänja magen.
-2-3 maskrosblad
-Fri tillgång till pinnar att tugga på.
#27: Menar du mig?
Jodå, dom dagarna kaninerna får gräs så får dom inget hö. Dom har inget behov för hö då. Växterna täcker också mycket av deras vattenbehov.
#35 Ja jag menar dig. Jag har inprintat i huvudet att de alltid ska ha hö. gräs osv kan de äta upp väldigt fort. De ska alltid ha hö i buren som gör att de kan äta precis när de vill. deras magar behöver det.
#36: Mina äter inte upp allt gräs på engång, så det finns tillgängligt i deras bur ett tag (utan att det blir dåligt) =)

#34 Selleri?? Du menar inte sparris, för det brukar man ge om djur har svalt nåt vasst eller sånt.
Jag föder upp renrasiga hermeliner med stamtavla occh jag ger dom 1 dl foder om dagen fritt med hö vatten och saltsten. och på sommrarna får dom äver grönt är äta på , fodret jag köper heter rabbfor och har blivit rekomenderat av sveriges avelsförening.:)
#39: 1 dl av det fodret till hermeliner låter lite för mycket. Rabbfor är ett foder gjort för produktionsdjur, så att dom snabbt ska komma upp i vikt.
Mina vuxna hermeliner ger jag bara 1/4 dl (tackfor), annars blir dom för feta
Så ge dina lite mindre mängd, annars kan du ha för feta djur till utställning ;P

Det lät mycket med 1 dl till hermeliner, mina dvärgvädurar får ½ dl om dagen, det är vad jag har hört är lagom.
min ordförande har gett mig råd om att ge dom så mkt och jag följer då antagligen henne men dom får deffinitivt inte mer ! :)
#38 Ja, det var precis det jag menar sparris, INTE selleri (blandar ALLTID ihop det).

jag har hermelin
hö, vatten, egen fröblandning: pellets, havre, torkad morot, solrosfrön.
grevar + gräs
rotsaker ibland
Jag håller ändå på att kaniner alltid ska ha hö.
#42: Håll bara koll så att dom inte blir för feta, för det är väldigt svårt att banta ner hermeliner (talar av egen erfarenhet ;P).
#45: Om man inte har så lätt att få tag på hö då? Det har hänt någon gång att jag inte fått tag på hö till mina kaniner, så att dom har varit utan i flera dagar (trots att jag bor på landet bland bondgårdar, men har bönderna haft en dålig skörd så brukar dom inte sälja hö).
I början av sommaren ifjol fick jag inte alls tag på något hö, så kaninerna fick grenar och växter istället då för höet.
Oj. Jag skulle säga följande, åk till djuraffären. Alla kanske inte gillar deras hö men det är hö. Och hö är ett måste för kaniner, deras basföda.
#47: Jag har knappast råd att köpa hö därifrån till närmare 50 st kaniner…
Ifjol köpte vi på ett ställe inne i stan, balar på 9 kg för 64kr/styck! Sista och enda gången som jag köper från en affär, då det också var urusel kvalité på det.
Men mina kaniner får (som sagt) inte hö dom dagarna dom får växter under sommaren. Ser inte meningen med det, då hö ändå bara är gräs och växter som är torkade…
#47 ofta man skulle åka till en djuraffär och köpa dyrt hö i små påsar när man lika bra kunde gått ut och plockat av det naturen erbjuder =P har man många kaniner så lär det bli lite svårt…..en påse räcker ju typ 1-3 dagar åt en kanin. Hö är ju faktiskt torkat gräs och örter (beroende på vad som har växt på åkern). jag ser det inte som självklart att kaniner ska ha just hö, bara de har nåt att gnaga på så att tänderna hålls i trim och så att matsmältningen fungerar som den ska. Vilda kaniner äter ju inte precis hö utan färska saker…då tycker jag att det är bättre att man plockar ihop lite smått och gott själv och ger till kaninen om man ändå har möjlighet och inte får tag på hö. =)
Jag ger mina hoppkorsningar (på 1,5-2,5kg) 1dl pellets var om dan (meldgaard är märket, ibland hobby plus och ibland nåt annat liknande, allt ser och är i princip likadant) och sen får dom hö och morötter. har varit hö-kris ett tag så nu har de fått en liten tuss hösilage istället.
ja men hösilage är också en basföda så det fungerar ju men det är ju basfödan dom behöver, av det jag har lärt mig. Klart man inte kan inhandla dyrt hö men då kan man ju åka och plocka lite så som du skriver!
hösilage är inte lika bra som hö då det möglar/ruttnar snabbt och det kan jäsa i magen, därför får de bara en liten tuss av det och sen får man plocka maskrosblad och annat (precis som jag antar att Agda gör…det funkar ju lika bra, grejen med att de säljs hö är väl för att man ska slippa plocka själv varje dag, men kan man det så varför inte =))

Håller ju med om att det kanske inte är lika viktigt med hö på sommaren, då kaninerna får färkt gräs och ätliga växter. Brukar inte heller bry mig om att skaffa hö på sommaren, men nu köpte jag billigt hö från en bonde, främst då till marsvinen, som behöver hö mer än marsvinen till att nöta tänderna. Kaninerna väljer ju färskt gräs, maskrosblad mm. mycket hellre än hö.
vad ger ni för sorts pellets? :)
Mina 3 kaniner får fri tillgång till vatten & hö, pellets med torkade örter under vintern, gräs nu under sommarn, pinnar, grönsaker och frukt.