Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 464 ggr
steelskaniner
0

Är det okej med denna parnning?

Att para en hoppkanin (blandras dvv/eng.schek) med en lejonhuvad dvv ?

Om syftet med kulle är att få fram hoppkaniner.

(både honan och hanen kan hoppa)

Eller är det en kombination som är helt åt skogen?

Har också en till fråga. Jag är helt kass på genetik och färger men vad skulle de bli för möjliga färger i en PARNING Madagaskarbrokad + madagaskar ?

Yohannezzz
0

Jag skulle nog säga att det är helt okej.:)

[Wera]
0

Vrf blanda in en till ras? Satsa istället på att para den med en dvv? :) Även om det bara är för kel och hopp tycker jag man inte ska blanda allt för många raser..

Madagskar + madagaskar brokat lär väl ge madagaskar, madagaskar brokat + ev. någon annan färg beroende på vad de har längre bak i stammen. Men är inte madagaskar dominant?

Tarkie
0

#2 Hoppaveln går ut på att få fram hoppkaniner. Då tänker man inte på vad man blandar in för raser. Det händer ingenting med för många raser i en kanin. Jag kan säga att ingen hoppare som avlar på hoppkaniner (som inte är renrasiga) tänker på vad man blandar i för raser ;) Inte om man kollar på alla kullplaneringar på skhrf iaf ;)

Såklart du kan göra den parningen :)

Sashhi
0

#2 - Hoppkaniner är inte gjorde för att satsa på så få raser inblandade som möjligt? Håller alltså med Tarkan i detta fall. Ska själv para min holländska kanin med en hoppkorsning, utan bekymmer. Det är en hoppkull, man tänker inte på vilka raser som är i.

Not your mom, not your milk.

steelskaniner
0

Ok då Blir det små om en månad isf. För nu har jag kollat upp läget och så. Kommer ha bra med tid m.m. :)