Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3281 ggr
citrina
0

Passat kanin - dog plötsligt!

Jag skulle passa grannarnas kanin några dagar nu och idag när jag kom dit låg den död i buren, den levde senast igår kväll.

Den bor på en skuggig plats i en utebur på ben. Ingen direkt värme senaste dagarna så den kan inte ha fått värmeslag. De köpte den för drygt en månad sedan tror jag, alltså kan det inte vara åldersrelaterat. Vad kan ha hänt? Den fick sin vanliga mat + några maskrosblad och lite gräs igår och var hur pigg som helst. Når jag kom ikväll var den fortfarande lite varm om magen men likstel

Känner mig såklart illa till mods över detta, stackars lilla flickan (6 år) kommer att bli helt förtvivlad.

Vad ska jag göra - får ju prata med mamman så snart jag får tag i henne. Borde nog lägga kaninen i en låda i kylen sålänge. Ska jag köpa en ny kanin så hon har nåt nytt som behöver omsorg att fokusera på?

Usch och fy!

Husberg
0

Kan det kanske berott på miljön? Hur gammal var kaninen? Det är inte ditt fel iaf. Kram!

citrina
0

Den bodde i deras trädgård så det var inget nytt alls för den. Jag vet ju inte hur gammal den var när de köpte den men jag tippar på 3-4 månader.

[Wera]
0

Den kan ha haft en sjukdom när dom köpte den..

kaninjosse
1

Kyl? Frysen är ännu bättre.

kaninjosse
0

Dem kan ha blivit ihjälskrämd avv ett djur på utsidan. Vilken position låg den i när du så den?

Rafflan
0

Usch vad hemskt :(

Prata med mamman om du ska köpa en ny kanin eller inte. Då blir det kanske lättare att förklara för barnet :/

citrina
0

Den låg på sidan mitt i buren, ute i den stora delen, alltså inte sovavdelningen. Den hade ätit upp nästan all mat jag gav den kvällen innan och det finns inga märken på den alls. Hade några pajspluttar som satt fast i pälsen baktill. Vi bor i villaområde och det är högt staket runt hela trädgården.

Tänkte att det var bättre att lägga den i kylen så den inte är som en isklump när jag lämnar över den till ägaren… De kommer hem inom det närmsta dygnet.

Har försökt ringa men får inget svar så jag har messat mamman om det.

Rafflan
0

okey, ja dölj bara så inte barnet ser kaninen får mamman bestäma hur hon vill göra :(

Men det låter troligast som ett medfött fel om det inte var nåt skit i pelletsen eller höet. Usch vad jobbigt :(

Taci
0

Vad tråkigt :( Förstår hur hemskt det måste kännas, när det var någon annans djur! Vi får hoppas att mamman beter sig moget o vuxet, o hanterar det på ett bra sätt :) Sen får hon avgöra om barnet ska få en ny kanin. Prata med mamman helt enkelt, ärligt o rakt om vad som hänt.

citrina
0

Nu är de hemma…. Mamman hann prata med dottern innan hon hittade buren tom. Dottern såklart jätteledsen men föräldrarna förstår ju att det inte är mitt fel men det känns ändå extra tråkigt att det skulle ske när de inte var hemma.

Tack för svaren!

Rafflan
0

mm, tyvärr kan ju hemska saker hända när som helst :(

[aammE]
0

Var det en djuraffärskanin? Isf så kan det vara orsaken, att den har lämnat mamman för tidigt, inavel som lett till allvarliga skador på organ.. ja, listan kan göras lång.

Riqueza
0

Man bör inte skaffa ett nytt djur för snabbt. Man ska ALDRIG försöka "ersätta" ett annat djur, dels så leder det lätt till att man blir besviken.