2 år , mamma första gången ?
Tror ni man skulle kunna ta en kull på en kanin som är två år ? Som mamma första gången ?
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
Helst ska dom vara under 1 år för första kullen för sedan bildar honan fett å så. Men är honan i bra form så kan det nog gå bra.
Många som har hoppkaniner väntar längre för att honan ska placera sig bra å så så den kan vara några år innan den får sin första kull men då hoppar den och så så en hoppkanin är ju i bra form och då bildas inte sådant fett på det viset.

Om kaninen är i bra form, men man rekomenderar nog inte att göra det eftersom riskerna är rätt stora att det händer något i förlossningen.
Mvh Maia

Okejj ':) Ska kolla lite , hon verkar vara i bra form :)
// Elin
Jag skulle verkligen inte ta den risken

#4 vadårå ? Jag tror det skulle funka galant.
// Elin

Håller med lite här. Jappo är i bra skick men skulle inte våga ta risken eftersom hon är två år.

#6 Okejj , får se lite hur jag gör då . ska kolla på henne först ;)
// Elin
#7 Du kanske skulle be att en veterinär skulle kolla på henne eller en erfaren uppfödare?
Dom brukar kunna veta sånt så kan dom kolla och säga om hon är i bra form för man kan själv tycka att hon är det fast hon kanske inte alls skulle klara det.

Jaa det var ju en bra ide!
// Elin
Fasst vet. kostar dig minst 250kr
#10 men hellre att man betalar 250kr än förlorar sin kanin för att den var i dålig form :/
sen kan hon gå till en erfaren uppfödare också

Jag har pratat med Tarkan ( tarkie) O han har gett mig bra tips? på hur jag ser hur hon är i kondition så ^^
// Elin
Alla kan se det. Bara att pressa kaninen lite. (gå upp för backar mm)
Om kaninen inte orkar efter några minuter. Då ska man ju defenitivt inte para den!
Allt gäller att bedömma själv. Även att lita på sin magkänsla.
Känns det rätt?

Okejj! då ska jag kolla henne sen . Men jag tror nog det .
// Elin
Jag skulle inte våga ta kull på en kelkanin som inte hoppat sen ungålder, aktivit. Alltså en hoppkanin.
För en hoppkanin är det normalt att para vid 2 års ålder.
#13 bra tips? det :)
Men sen måste man ändå tänka på att hur bra form kaninen än är så kan det ändå tillkomma komplikationer. Men förhoppningsvis inte, och det är större chans att det inte kommer om den är i bra form.
#16 Precis. ;)

annars om jag ejj parar så blir hon en kelis ^^, Hon kan ju hoppa så :D
// Elin
Jag skulle inte våga riskera det.

Nee jag vill ju inte riskera nåt heller .. därför frågade jag. Jag får helt enkelt se . Annars blir hon tilll kel o hoppning
// Elin

Jag har parat kaniner vid 2 års ålder första gånger och det har gått bra. Men oftast parar man ju vid ca 1 års ålder.
Jag har en hona som nu i sommar fick sin första kull och hon är född 2006 och är altså då 3 år och de gick hur bra som hälst..

#22 vad braa :) tog hon bra hand om dom ? hur gick förlossningen ?
// Elin
#23 Förlosningen gick bra men ungarna överlevde tyvär inte.. Kan ju hända att första kullen dör på grund att honan inte har någon erfarenhet av ungar tidigare eller vad man ska seja.. Men jag provade en gång till med att ta ungar på henne nu i sommar och i går fick hon 2 st stora fina ungar.. Redigt runda om magen är dom :) så hon ger dom mat i alla fal :).. I hennes första kull var de 5 ungar..

ahh vad härligt! :)
// Elin

Åhh så söta <3
// Elin
^^
Ja dom är redigt fina :) ser ut att bli någon form av japansk teckning :)

Har honan haft fri yta att röra sig på och motionerats varje dag, har fått bra mat och värkar pigg och glad som en ettåring så skulle det nog gå bra.
Men själv skulle jag inte ta risken om det inte var en väldigt aktiv kanin.
har kaninen bott inne och suttit i bur den mesta delen av sitt liv så är det ingen bra idé.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

#29 hon bodde i en välldigt stor bur . Har inte fått henne än
// Elin

Är kaninen i bra form med god hälsa och kondition hade jag kanske vågat testa. Jag hade iallafall gjort en undersökning hos en veterinär.
Jag vet en kompis som parade sin hona för första gången vid 8års ålder, mamman klarade det galant. Vet ej om kaninen lever idag och jag skulle aldrig riskera vid 8år.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Är det Jappo du menar?
Jag tror inte hon är i tränad form för att få ungar :/ Då hon inte har tränat och tävlat och en massa sånt i hoppning ;)

#32 det vet väll ändå inte du ? hon har tränat i hoppning och har tävlat en gång
// Elin
#33 jo men som jag fattat det är hon inte o tävlings form just nu typ ;)
Jag skulle inte riskera det.
En av mina honor blev tjuvparad vid 2 års ålder. Hemskaste fyra veckorna i mitt liv med det gick bra. Förlossningen var dock otroligt jobbig för henne, och hela perioden med ungar orkade hon nästan ingenting. Hon är hoppkanin, men hade då sommarlov och var inte i toppform direkt.
Jag skulle inte para en kanin vid 2år om den inte är en aktiv hoppkanin, som tränas varje vecka och tävlas regelbundet.
Sedan skulle jag inte para Jappo, då hon var hemsk i tonåren.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

#35 jasså ? vadå hemsk ?
// Elin

#36 Att hon inte var jämn i tempramentet… Jennie skrev mycket om hur Jappos temprament var och det var inga bra heller :P
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

#37 har ni nån länk till tråden ?
// Elin

#38 Vet inte om dem finns kvar, finns/fanns många trådar om Jappo…

kan du berätta lite mer tror du ? om du mins nåt ?
// Elin

Jag skulle inte para henne igen om det är första gången ..
Min hona , på lite över 1 år parade jag för jag var så ivrig på att få kanin bäbisar hemma .. så dagen som hon skulle föda så var hon helt lugn och så kolla jag i buren där låg det döfödda ungar .. hon mådde inge bra .. så snabbt till vetrinären och då kollade dom hennes mage och då såg dom att hon inte hade klarat att få ut alla så ungarna i henne hade förgiftat henne .. så vi var tvugna att ta bort henne på en gång
Så jag skulle inte göra det om jag vore du .

#40: Bättre om du frågar Jennie själv, hon vet nog bäst.
Men ja, jag minns också tydligt att det fanns disskutioner om att Jappo var agressiv i tonåren.
the vanity, it becomes insanity

#42 hon själv säger att alla ljuger ? att ni hittat på allt =
// Elin

#43: Ja, känns ju väldigt givande att vi skulle hitta på allting bara-för-att.
Nej tro vad du vill, men jag och många andra som varit medlemmar ett tag fick nog höra en del om Jappo. Sen träffade jag förvisso aldrig Jappo IRL utan läste bara trådarna som Jennie skrev, men uppfattningen jag fick var att hon var agressiv i tonåren men snäll annars.
#43: Det är bara att söka på gamla trådar.
Bla en som heter "Jappos temperament".
Hon skriver själv i inlägg #9, #16 och #18 att Jappo var aggressiv.
Så det är ju inget vi hittat på, utan något hon själv skrivit.
Precis som #44 skriver, så vad skulle vi få ut av att hitta på något sådant?
Ingenting.
Även om hon bara var aggressiv i någon månad, är det fortfarande någon som kan nedärvas till avkommorna.
Och det blir inte kul för köpare att ha en kanin som är jobbig och bits när den blir könsmogen och får en tonårsperiod.
Så både med tanke på åldern och hur hon var i tonåren avråder jag dig starkt från att avla på henne.
Hon kan säkerligen bli en härlig kelkanin.
Men inte Att ta en kull på.
Bättre att vara på den säkra sidan, dvs att inte para henne.
Det är väl inte bråttom? Vänta tills du har en lämplig kanin som inte har lika stor risk att skadas.
Kastanjegårdens Kaniner

Nu säger jag såhär : Jag tänker skita i allt som har sagts hit och dit . Jag litar på Jennie . Jappo ska hit och hon ska få bo här i resten av sitt liv . Jag tror att hon kommer bli en underbar tös.
#47 jag ska ejj para henne . Nej jag har ejj bråttom jag har redan avelskaniner . Detta var bara en fråga.
// Elin

#48 "_Jag tänker skita i allt som har sagts hit och dit ."
_Låter på dig som om det är massa skitsnack och rykten och detta är ju knappast fallet. Clariiz påpekade att Jappo var hemsk i tonåren, salladshataren och jag höll med för det är den uppfattningen vi fått av info vi fått från Jennie. Sen faktumet att Jennie påstår att vi ljuger får ju henne att sjunka något oerhört i mina ögon men det är en annan disskution. Jag gillar inte att folk påstår att jag ljuger och jag tycker att du själv ska söka på "Jappo" här på kif så får du själv med egna ögon se disskutionerna.
#48 Okej, bra!
Kastanjegårdens Kaniner

Hur kan vi ljuga när Jennie skriver klart och tydligt att Jappo var aggressiv? Skrattretande…

#49 , jag har ju läst igenom alla trådarna ? :S , därför sa jag ju så
// Elin

#52: Det var allt jag ville att du skulle göra, sen om du fortfarande inte tror mig så fine, då vet jag.

INte läst hela tråden nu men..
Min hona fick kull när hon var 2 och dt gick bra!
Hon var iaf skitbra kondition.
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
Vill du nu ha en avels kanin köp en ny som du kanske kan para med en av dina hanar.
Men att du praktist taget får en kanin och din första tanke är "avel", låter ju lagom seriöst. Nej köp en ny avels hona hermelin eller teddy om du vill ha en till, eller ja Jappo till kel och sällskap :)

#53 vad menar du ? , #55 första tanken är Avel ? fan ge dig ! Läs igenom hela tråden förfan! Du behöver inte skriva i mina trådar för jag tycker inte du är seriös över huvud taget! .
NU TILL ER SOM ÄR SÅ JÄKLA TRÖGA : JAG SKA INTE PARA JAPPO. PUNKT SLUT.
// Elin
#56: Tänk på språket, för det du skriver är inte ett acceptabelt sätt att uttrycka sig på.
Låser tråden innan den hinner spåra ur.
Varför börja bråka om kaninen? Att kaninen hade hett temprament som yngre osv som Jennie själv uppfattat det. Även jag minns dessa trådar, men jag la mig inte ens i dessa. Men situationen är så att hermeliner är gärna småättriga och gärna brunstiga honor med. Jag ansåg i med vad Jennie förklarade att kaninen inte var aggressiv, i mina ögon är en aggressiv kanin en sådan som hugger fast i armen, eller ja varför inte i halsen? Jag har ett flertal kaniner här hemma som beter sig så. Att en kanin visar temprament tyder ju på att kaninen har en personlighet, och i mina ögon får min kanin gärna vara lite ättrig i buren osv. men att bitas är inte okej! De kaniner jag har som har lite temprament är de kaninerna som är mina bästa hoppkaniner, de är oftast skarpa i huvudet, de vet vad som händer. Jappo beskrivs idag som en harmonisk kanin, och en kull ungar skulle knappast påverka henne negativt, hon skulle säkert kunna bli en perfekt mamma. Utan att nedärva tempramentet i arv, utan mycket av uppfostran utvecklar kaninen. En kanins psyke kan ärvas ner och blandas med ens partners psyke .
Åter till frågan. Ja, att få ungar vid 2års ålder är absolut ingen fara,jag tar hellre kull på en 2årig hona än en 1åring pga att kaninen mognar sent i kropp under första levnadsår. Jag har tagit kull på 3årg hona tidigare och planerar att göra detta ännu en gång snarast.