Flera kaniner tillsammans?
Det finns säkert inlägg om detta innan, men förlåt jag orkar inte leta =(
Ni som har flera kaniner tillsammans hur funkar det? och är kaninerna lika gamla?
I djurbutiker säger de så olika. På ett ställe sa de ja man kan ha 2 honor tillsammans, det kan vara en unge och en vuxen kanin. På ett annat ställe sa de nej det kan man nog inte ha… de kan döda varandra… men det kan ju funka med… Så jag vet inte vad jag ska tro.
Men jag tänker att min kanin behöver en kompis för hon kan vara rätt sur… Men jag vill inte ha en massa kaninungar så jag funderar på att skaffa en hona. Men vore det bättre att skaffa en hane? Men det finns väl ingen garanti heller hur en hona och hane kommer överens.
Så därför tänkte jag fråga er som har flera kaniner hur det funkar?

Det kan funka med både honor och hona+kastrerad hane, likväl som det inte kan funka.
Tror det handlar mycket om hur individerna fungerar med andra.
Och hur stor yta de har att röra sig på, samt komma undan varandra.
Har haft par som fungerat (kastrerad hane+hona) och par som inte fungerat (honor).
Som Ninni säger så beror det mycket på hur individerna fungerar med andra.
Här hemma har vi två st par. Hona + kastrerad hane. Det funkar utmärkt.
Har testat att ha hona + hona också några ggr, men det funkar inte alls.
Så om jag vore du, skulle jag satsa på att köpa antingen en redan kastrerad vuxen hane och testa, eller en unge som du sedan kastrerar. :)
#1 ok. antar att det är den äldre som vinner när de bråkar… söta kaniner på bilden =)
#2 som jag tänkte att det har mer med individerna att göra. Men trist om det inte skulle funka/när det inte funkar.
# 3 tack för råd =) Jag har funderat på att skaffa en hane och kastrera sen när han blir tillräckligt stor. Men har inte bestämt mig hur det blir med eventuellt en till kanin.
Vad man hört så funkar det oftast bäst med kastrerad hane+hona.
Så har jag här hemma och det fungerar fint. (dom är ungefär lika gamla) Det kan dock bli lite jobbigt för hanen när honan är brunstig har jag märkt här hemma i alla fall.
Men man ska alltid vara beredd på att det inte fungerar. Men även om man måste sära på dom så får de ett slags sällskap av en annan kanin ändå.
Att skaffa en kompis till henne för att hon var sur lät inte som en bra idé… Det kanske inte hjälper o de kanske inte kommer överens
Det bästa om man nu skall ha två kaniner tillsammans är att ha en kastrerad hane + en kastrerad hona, Kastrerad hane + hona kan fungera, hona + hona fungerar i sällsynta fall och då är det en som bestämmer och trycker ned de andra (inte så snällt enligt mig) men hane + hane fungerar inte, de kastrerar varandra.
Jag har haft honor tillsammans, första gången var det med två kullsyskon och det gick jättebra! De två var bästa vänner, men tyvärr rymde den ena kaninen och blev överkörd :( <3
Den andra kaninen köpte jag en hona till, dom var också syskon fast inte från samma kull. I början retade dom sig lite på varandra men dom slogs aldrig. Och tyvärr tog sig en katt in i deras Hage, och tog den nya kaninen - otur :( <3
Och nu var den andra kaninen ensam igen, men hade endå klarat sig. Så nu köpte jag en hona från en annan uppfödare. Redan från första början retade de sig mycket på varandra, och till sist började de bita varandra. Så då fanns det inget annat att göra än att sära på dom. Båda trivs bra med att vara ensamma nu. Som du ser ovan så fungerade två kullsyskon bäst, men det är såklart helt individuellt :)
Min erfarenhet (efter mååånga år med kaniner!) är att det är väldigt knepigt att ha två honor ihop. I en vanlig kaninbur skulle jag säga att det fungerar i längden i mindre än 25% av fallen, d v s att det fungerar får räknas som undantag. I vissa fall tror man att det fungerar för allt verkar lugnt när man är där. Slåss de på riktigt brukar man se spåren i form av pälstussar, men vanligare är nog att den ena är så nedtryckt att den i praktiken är helt kuvad och inte får något livsrum alls…
I en stor inhägnad, en hästbox eller liknande brukar det dock gå utmärkt att ha honor tillsammans. Där kan de, om de vill, välja att gå ur vägen för varandra och de har ytor som räcker för båda (eller fler!).
Mina honor går, när de inte har ungar, ihop i en Hage i stallet. Det fungerar bra när de har väl gjort upp om rangordningen. Medvetet har jag inte gjort väggarna till hagen så höga, så är någon mobbad kan hon hoppa ut. Händer det fler gånger får hon bo ensam i en bur istället.
Kastrerad hane och hona brukar i stort sett undantagslöst fungera bra. Om det skiljer i ålder mellan dem spelar ingen roll.

Två honor som vuxit upp med varann brukar ju fungera tillsammans även i vuxen ålder. Har även satt ihop vuxna honor och det har funkat efter lite gruff. Det största problemet när man har två honor i samma bur är att det inte funkar med toalettlåda. Dom väljer var sitt ställe att kissa på eller så kissar dom överallt. Inte kul alls.
Annars är väl kastrerad hane och hona ett bra alternativ, men kaniner är egentligen inte beroende av sällskap, dom klarar sig bra att vara ensamma.