Två kullar med Hermeliner har kommit =)
Börjar med kull 1
U.
Namn: POOLPARTY GIRL
Ras: Hermelin
Född: 2008- ??- ??
Färg: Svart stickel hårig
E.
Namn: THE PRINCE
Ras:Hermelin
Född:2008- ??- ??
Färg: Madagaskar
7 ungar i kullen och alla ser ut att bli mörka.
--------------------------
En tjuvparning mellan två hel syskoln
Tycker ni att jag ska ta bort dom eller se om dom över lever?
Säjer till när jag är klar
Dom fins i småland men jag ska eventuelt flytta till Tystberga.
Ligger ca 2,5 mil norr om Nyköping och ca 8 mil söder om Stockholm.
Nu är jag klar
Den första kullen: Asså det är ganska lätt hänt att ungarna blir missbildade då mamman å pappan är syskon. Så då är det stor risk att dom dör om dom t.ex. blir missbildade vid nosen så dom inte får luft.
Tycker bara det är grymt att låta en missbildad unge som lider fortsätta leva. Men är ingen/någon inte missbiladad och verkat pigg å kry så borde ni kunna behålla den. Fast inte avla på den, och om ni ska sälja den måste du ju självklart berätta att den är inavlad.
#3 dom behöver inte bli misbildade.. De är bara om mamman eller/och pappan bär på såna gener.
De är ju en självklar het att beräta för köparen
#4 Om du läste allt mitt så skrev jag att "Men om ingen/någon inte är missbiladad och verkar pigg å kry…" så jag skrev inte att dom skulle bli missbildade bara att det är större chans att dom kan ha blivit det.
# 5 missade de..
Vist de är inte bara att para två syskon men jag tror inte att skansen för missbildning är störe för de.. De kan bli lika mycke missbildning mellan 2 helt obesläktade kaniner. Så att dom är syskon tror jag inte ökar saknsen för missbildning om dom nu har en genen som leder till missbildning
#6 Okej. Kopierade en text från wikipedia, så här stod det om inavel.
Det är vanligt att avkomman belastas av negativa resultat i form av exempelvis latenta sjukdomar, ärftliga missbildniningar eller försämrat immunförsvar. Detta beror på att flertalet genetiska mutationer är skadliga och att varje individ erhåller ett anlag för varje given egenskap från vardera förälder. Om båda föräldrarna bär på samma anlag ökar sannolikheten att detta överförs till avkomman. Risken för hjärtfel, utvecklingsstörning och missbildningar ökar alltså markant vid inavel, vilket i sin tur ofta medför att livslängden förkortas.
/Källa Wikipedia
taget från en tråd här på forumet "Hus skadligt med inavel hos kanin?"
missbildningar har inte med själva inaveln att göra utan den gen som kaninerna bär på, bär båda kaninerna på samma gen så kan det ju såklart bli missbildningar men även två obesläktade kaniner kan bära på en likadan gen och få missbildade ungar. (Inte så bra på att förklara menmen…) själv har jag kaniner här hemma vars föräldrar var halvsyskon. Kaninerna i deras släkt har alla (och det har varit många) varit fullt friska förutom två st som har blivit hermafroditer då den första kaninen jag började para med för några år sen förmodligen bar på en sådan "gen". Så det beror ju på hur friska djuren är och om det finns sjukdomar osv. i släkten. Även mina hermafroditer har mått super, en betedde sig som en vanlig kastrerad hade och gick ihop med sin bror och den jag har nu beter sig än så länge som en hona ("hon" är dock inte så gammal än). Missbildningar har alltså inte med själva inaveln att göra utan med generna =)
Att de ökar risken för sämre imunförsvar vet jag..
Men sen vet vi ju inte om dom bär på en sådan gen nån av dom.
Eller om det vi kopierat att vem som har rätt.
Svårt det med missbildningar men aja det är ju inte säkert att dom blivit det. Men jag har alltid haft för mig att som wikipedia också skriver att inavel ökar chansen att missbildningar förekommer.
Då min kompis kompis kanins ungar blev det och deras katt. Dom blev båda tjuvparade med sina syskon.

#8 Det kan visst ske missbildningar!! Varför kom du ens på tanken att para två syskon ? :S
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
#11: Läs inlägg 0;
"En tjuvparning mellan två hel syskoln"
Vill ni diskutera huruvida PARNING mellan syskon är rätt eller ej, föreslår jag att ni gör det i en egen tråd.
#10 då bärde dom väll på sångener då :)
#11 om du läst all jag skrivit så står de att de var en tjuvparning altså INTE planerat..
#11 Det var ju en tjuvparning.
#13 ja svårt att säga men möjligt. Men jag hoppas att ungarna visar sig att vara friska och inte ha några missbildningar :)
#15 hoppas de med ^^

Det är ingen fara. Inavel, eller linjeavel som det kallas när det sker mer planerat, är vanligt inom kaninavel. Kaniner är relativt okänsliga mot inavel. Märker man att kaninungar mellan två syskon får allvarliga defekter så ska man ta bort dem och sen inte använda föräldrarna i Avel mer. Är de normala så är allt bra och man kan glädjas över att föräldrarna förmodligen inte bär på en massa defektgener =)