Veterinärbesök under vintern?
Jag skall ha min kanin ute nu i vinter, men jag funderar på hur man skall göra om man måste till veterinären? För det är ju inomhus och jag har hört att kaninerna dör om man tar in dem på vintern eller att de inte går att sätta ut efter att man tagit in dem.
Min granne har sina kaniner ute (den ena har dött) och dom var/är ute hela året om men ibland tog vi in dom och pysslade m.m så att dom ska dö har jag aldrig hört :/
Kanske menar att om det är väldigt kallt ute och sedan tar in dom in där det är ganska varmt så övergår dom kanske för snabbt? Jag vet inte, bara en ren gissning.
Kaninerna dör inte om man tar in dem en stund.
Det pågår ju utställningar även på vintern, som ju är inomhus.
Vissa är t.o.m. under 2 dagar.
Och kaninerna där brukar klara sig.
Har man haft kaninen inne så länge att den fällt vinterpälsen kan man inte sätta ut den, nej.
Men det går inte på timmar, utan snarare veckor.
Du kan ha den inne max 1 timme per dag, för att det inte ska bli för varmt.

Veterinärbesök brukar ju inte vara allt för länge, det är inte så att kaninen dör direkt när den kommer in i värmen.
Sollentunamässan (numera Kistamässan) är ju ett bevis på att kaniner kan klara flera dygn inomhus även på vintern. Finns ju en del som lämnar sina kaniner där 3-4 dygn i sträck. Jag tror dock kaninen skulle må sämre av att få vara ute i 20 minus på nätterna och sedan inne i 20 plus på dagarna.
the vanity, it becomes insanity