Fått i sig nyklippt gräs :'(
I Torsdags åkte jag hem till min kompis i Malmköping. Idag när jag kom hem så gick jag till Soten. I hagen ligger nyklippt gräs som Soten sitter och äter. Jag tar genast bort allt gräs, och sedan när jag kommer in i huset så läser jag artikeln om vad kaniner inte borde få i sig. Då stog det typ att dom kan få ont i magen och så. Men vad ska jag göra? Om det finns nåt jag kan göra, eller ska jag bara skita i det?
Jag tror inte det är någon fara. Hur länge har gräset legat där?
Mina kaniner har fått i sig det ett flertal gånger, dock inte sedan jag blev medlem här och "fick lära mig" att det var farligt. Vi brukade även ge dom nyklippt gräs för några år sedan, ingen dog av det. Jag tror inte det är så farligt som många tror, jag tror faktiskt att vissa är överdrivet nojjiga. Men jag är också sån, så fort man hör om nåt som KAN vara farligt blir man ju så klart rädd om ens kanin får i sig det.
#1: Sen i morse, vet inte vilken tid precis.
#3 Okej. Jag skulle inte tro att det är någon fara iaf =)
Är nyklippt gräs giftigt på något sätt? Precis som Starfall fick min kanin nyklippt gräs innan jag fick reda på att det är giftigt.
Är det att gräsklippare lämnar bensin, att gräs får nytt ämne när det klipps av?
#5 Bensinen skulle jag tro…
och att gräset gäser i magen på dom..
Det är nog ingen fara. :)
Om det bara har legat sen i morse så är det nog ingen fara :). Men om du är orolig så kan du ju gå och känna på magen lite ibland. Om den är hård eller så.
Det som är farligt med nyklippt gräs är att om det har legat ute ett tag så börjar det gäsa och om dem äter det då så får dem gaser i magen och eftersom kaniner inte kan fisa så kan det vara livshotande. Men det är ju samma sak som att plocka gräs och låta det ligga länge i buren. Sen är det nog inte så nyttigt om man kör med bensindriven. ;)
Emma

man ska nog passa sig lite men det skulle vara värre om det var nån gftig blomma igräset :S

Traktorer som gödslar, skördar och packar hö släpper också ut bensin. Så att undvika gräsklipp pga gräsklipparen är lite lustigt. Det kan inte heller jäsa i magen eftersom jästsvampar inte överlever så sur miljö.
Sålänge det inte är någon gräsklippare med bensin som klippt gräset så ska det inte vara någon större fara.
Man ska ju inte heller plocka maskrosblad och ge till kaninerna om de varit nära bilar som kört pga. bensinen.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#11 Sant. Traktorer kanske är specicialbygda? De är ju lite högre upp också, gräsklippare är nästan direkt på marken? Äsch, vad vet jag. ;)
Hoppas det löser sig med kaninen!
Gammal tråd, förhoppningsvis har det löst sig med kaninen och att han mår bra nu.
håller med #11, man använder ju traktorer för att slå höet. Eller så kanske man använder lie för att slå det för hand, visst att det vore ett slitjobb men man kanske gör så. Det bästa är väl kanske att slå sitt hö själv med lie (med föräldrars hjälp) och sedan torka det. Det är nog säkraste sättet för att veta att det man ger kaninen inte innehåller bensin.
så.. det är ingen fara att ge nyklippt gräs om man använder en gräsklippare utan bensin? :)
(vet att tråden är gammal.. men iaf)

By the way… Traktorer drivs av diesel, inte bensin.
#16 Hehe okej.. Men det kan ju inte heller vara så jättebra eller?
#15 Om det är nyklippt så går det bra :)
Emma

Det är nog ingen fara :)

Om vi skulle ta det här från början:
Gräs, Hö eller halm som klipps med olika bränsledrivna maskiner
har INTE på något sätt "smittats" med nån sorts "gift", om nu inte maskinen läcker olja eller drivmedel!
Men det är inte troligt att man använder en sådan maskin, gräsklippare eller traktor, för då skulle motorn i den skära innan man klippt färdigt.
Det som är skadligt med gräs eller maskrosor eller allt grönt som växer vid vägkanterna är de kolväteföreningar som bildas vid förbränning i en motor(koloxid, koldioxid o.s.v.) som fastnar på växterna.
Bly(tetraetylbly) används INTE numera i bensinen, det slutade man med för över 20-års sen. Bensen, finns inte heller numera!
Vad det handlar om att inte ge klippt gräs till kaninerär:
OM det ligger länge börjar det kompostera, alltså att förmultna, av bakterier(som finns i naturen) och värme. Det blir ensilage av det kan man säga, och det är bra för djur att äta i lagom mängder, men inte för en kaninmage.
Den tarmfloran som finns i kaninmagen är väldigt känslig för yttre rubbningar.
Slutsats:
Man kan ge sin kanin NYklippt gräs utan problem, från bensindriven eller elektrisk klippare…
Ovanstående gäller för våra tama kaniner, vildkaninen har inte denna känsliga mage, då den äter minst 20 olika grässorter/dag.
/Anders
Thumper Kaningård
#20 Åh, tack för svaret! :)
Men då är det inte gräset som fortf. sitter fast på marken utan gräset som klippts av och ligger löst på som är giftigt eller missförstod jag?

#20 Fast det är ju himla skillnad mellan ruttande gräs och ensdilage? I ruttnande gräs kan alla möjliga bakterier + mögel finnas. I ensilage växer endast mjölksyrabakterierer som är #goda" bakterier. De växer i syrefri miljö och bildar mjölksyra. Den syrefria sura miljön gör så att inga skadliga bakteriner eller toxinbildande mögel kan växa där. Det är dock inte lika surt som det redan är i djurens mage.
Vet fler uppföader som utfodrar sina kaniner med ensilage. Man utfodrar ju hästar med ensilga och man brukar säga att det man kan ge till hästar kan man ge till kaniner, de har väldigt lika fysiologiska egenskaper. Nu blev det lite OT, men men…
Alltså gräset är inte giftigt! Det som är farligt är att det jäser!
Tack för ett bra svar #20 :)
#22, man utfodrar inte hästar med ensilage, det är kor som äter det. Hästar äter hösilage. Ensilage är mkt blötare.

#24 Inte alla kanske. Men man kan. Där jag red när jag var yngre fick de ensilage. Kor brukar också vanligen äta ensilga, fast oftast i hackad form för lättare smältbarhet. Men även de kan få hö och hösilage.
#25, jo, men det är väldigt ovanligt att man utfodrar hästar med ensilage. Det brukar finnas speciella skäl till att man gör det i så fall. Men nu är det här ett kaninforum och inget häst ^^

#26 Ja, och det jag menade var att man kan ge ensilage till kanin och drog då en parallell till häst.
Mina får gräs som är klippt med en handdriven (ingen motor, bensin mm.) som jag tar ifrån dom innan det börjar gäsa.

varför skulle det vara farligare med klippt gräs än oklippt..?
Jag vet att jag ställde frågan ovan men blev riktigt nyfiken, det är alltså gräset som klippts bort som är giftigt, inte det klippa gräset som fortf har rötterna i jorden? Hoppas ni förstår vad jag menar.

#30 Det som inte är så bra är om det ligger länge. Hö som torkar på slag vänder man ju på då och då. Men om det bara blir liggande så kan det börja ruttna av bakteriner från jorden, och även mögla. Mögler i sig är inte farligt med vissa arter kan bilda toxiner som är giftiga.
#30 fortfarande inte giftigt… Det som är farligt är att det jäser!
#32 Jaja, men då blir det ju giftigt. ;) Nu ska vi inte märka ord. 

#30:
Det KAN bli giftigt ,OM det ligger i en HÖG, mer än en dag.
Nyklippt gräs är ingen fara att ge till sin kanin…
Om DU klipper det med en sax, eller en maskin gör det, spelar ingen roll så länge det är färskt.

Om din kanin har gjort det 1 gång kanske det inte gör nåt
jag tror att den klarar sig ;D
Visste inte det blev giftigt av att det jäser. Har alltid fått höra att det sväller i tarmarna/strupen, inne i kroppen iaf.