Hur ska jag få bort detta?
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men som ni ser på bilden har hon vääldigt mycket skit och sånt i baken.. Mammas kompis sa att jag skulle klippa bort det, men det går verkligen inte, sitter så hårt. Så jag är rädd för att skada henne om jag ska pilla där.
Innan såg man hennes "hål" men nu ser man det inte alls.. Det har alltså blivit mycket mer.
Kan hon bli sjuk av att ha sånt där? Ska man ta henne till veterinär så att dem får ta bort?

Fyll badkaret eller en balja med 2-3cm med ljummet vatten och låg henne skutta runt i det.
Då borde det, med en del hjälp ifrån dig, lösas upp till slut.

har du försökt med att bada henne?
the vanity, it becomes insanity

Har varken badkar eller en lagom stor balja :/
Sen sitter det så hårt, att man inte ens kan få loss litelite..
Får fundera lite på hur jag ska göra och kanske se om jag hittar något lagom stort som hon kan bada i..
Vet inte riktigt vad du sak göra :/ Men ta en lagom stor låda och plasta in den och fyll vatten och ha lådan i dushen falld et skulle läcka ut vatten, och om det blivit mindre fyller du bara på XD Det var det ända jag kom på (a)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Uh, kan inte kaninen få förstoppning av det? Uschh :S Ja bada hon lite i handfatet som MarHai tipsade… och så kan du reda ut det.

Mm, det är väl det jag är rädd för, att hon kanske får förstoppning.
Min andra kanin hade det en gång innan hon kom hit för alla tovor hon hade, så det borde ju leda till något sådant om jag inte får bort detta..
Jag ska försöka tvätta i handfatet, inte alls säkert att det går, men måste prova iaf..
Men om du appsålut inte får bort det så slå en pling till vetrinären och se vad dom säger :)

Millan fick det i början av sommarlovet när jag började ha henne ute länge om dagarna då gjorde jag som så att jag tog ett gammalt fat med ljummet vatten och doppade rumpan i det och sen tog papper och torkade sen dopade sen papper igen och fortsatte så, vist de tar lite tid men de går. Men akta så h*n inte sprattlar till i vattenskålen så du får en dush av de skitiga vattnet sen.
Men de är klart millan hadde bara pytte lite.
Sen så ger du henne bara hö och vatten tills hon får normalt bajs igen. Gärna mycket Motion så magen behöver röra på sej också…. :D men inge gräs/grönsaker…
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Inte för att låta dum eller så men..
asså du har inget du kan lägga hennes bak i? asså du måste ha nåt,alla har sånt! ta tex ett grötfat bara! det måtste du väl ha,och lägg lite ljummer vatten och håller ner hennes bak i nåra minuter,då löser det upp sej,hon kan ju dö av det!
Med vänlig hälsning,
Jenny
Hittar du ingen balja ta en tallrik eller nått. Bara så du kan badda på vatten. Eller ta en liten handduk och blöt den med varmt vatten och gnugga. Se till att de blir genomblött.
Lättast är om nån annan håller så du kan plocka bort för hand det som lossnar.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
lägg en handduk i handfatet så blir det inte lika halt :)
Emma

Det är klart att jag har tallrikar och sånt hemma, men nu var det baljor det pratades om^^
Jag ska se vad jag kan hitta imorgon.
Och ska jag ha henne i handfatet så blir det med en handduk i^^
#11, inget gräs alls? Bara hö? Då får ju hon vara instängd i en jätteliten bur ju :/ Har ju kaninerna ute..

Går det inte att lösa upp med olja?
Har ingen erfarenhet själv av detta men fick en idè att varför inte prova att smörja typ barnängens babyolja i baken? tror faktiskt att det löser upp det med tiden.
Låt det sitta kvar. Värt att pröva kanske innan du "chockar" henne med ett bad.
Marsvin 4-ever
.

Jag ska testa lite imorgon och se.. Måste dock vänta på att min syster kommer hem från skolan så hon kan hjälpa mig..
#16 jag har en gammal marsvinsbur här hemma som hon kanske kan vara i.. Men hur ska jag göra med hennes syster? de har aldrig varit ifrån varandra..
Buren är rätt stor, har haft kanin däri förut, men dessa två är ju lite större än han jag hade innan..
#17Jo, barnolja måste väl ändå vara bättre än tvål? Har barnolja hemma, så kan vara värt ett försök=)

Sådär ja.. Det gick faktiskt fortare och enklare än vad jag trodde..
I och med att det satt så hårt, så trodde jag att det nästan skulle vara omöjligt..
Men nu är det borta, och jag har flyttat henne till en mindre bur med bara vatten och hö.. Märkte när jag tog bort det där, att hon bajsade väldigt löst och ljust, så hon får vara där några dagar=)
Tror dessutom att det är hon som äter upp all pellets som jag ger dem om kvällarna.. Hon är mycket tjockare än sin syster..
Så hon mår nog bra av detta.. Får jag hoppas^^
Tack iaf för hjälpen! 

Är hon dålig i magen ska du absolut inte ge henne pellets!
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Näe, det är därför jag nu har satt henne i en egen bur med bara hö och vatten=)
host :S

#22: Va?
Bra att du fick bort allt iallafall =)
the vanity, it becomes insanity
Bra att du fick bort det :)

# 19 Hur gjorde du då, testade du med olja el badade du henne?
Kan vara bra att veta om min idé med oljan var bra ifall man skulle råka ut för detsamma.
Marsvin 4-ever
.

#25 jag tog bara och fyllde lite vatten i handfatet så baken blev blöt, sen så stod jag där och pillade ett tag..
Så det behövdes bara vatten=)
Skönt att det gick försvann så lätt! Hoppas nu hon blir bra i magen snabbt :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

javet att jag är lite efter i tråden… men jag hade samma problem med min kanin molly, hon hade värsta klumpen och det såg jättehemskt ut. Så vi klippte bort den med en kirurg-sax och det funkade jättebra och molly var jätteduktig som va stilla när jag höll henne :)
Nu har hon dock fått lite sånt igen, plus att hon har annat kiss och bajs som verkat fastna i pälsen (ingen aning om hur det gått till :S) men ska prova att bada henne :)
Skönt att det löst sig.
#17 Kaniner blir inte alls så chockade av att få bada. Om det bara är i 2-3 cm högt vatten och med handduk under. Tyvärr har jag liknande problem fast värre med en unge och hon är nu van att duscha o bada varje dag. Badandet går hur smidigt som helst och sedan är bästa stunden att sitta en timme i knät o gosa o låta pälsen torka.
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning