Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 2376 ggr
DEMNJA
0

Avla på sprattlig kanin?

Jag har en hane här hemma, dvärgvädur, som är hur mysig som helst. Alltid framme vid burgallret när man kommer och fullkomligt älskar att bli klappad och goad med, MEN att bli lyft är verkligen det värsta som finns och han sprattlar rätt ordentligt varje gång. Har än inte lyckats vänja av honom detta och funderar nu på hur jag ska gå vidare då han är/var tänkt som avelshane.

Hur resonerar ni när ni tittar på avelsdjur. Avlar ni på kaniner som sprattlar men i övrigt är lugna och snälla kaniner?

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Zvintos
0

Det beror på.
Alla mina kaniner kan sprattla i vissa situationer.
Men så länge dem inte sprattlar hur man än lyfter, gör det inte så mycket.
Min hane kan tex sprattla om man håller honom för löst, men håller man på rätt sätt är han coollugn.

DEMNJA
0

Den här hanen sprattlar alltid… Varenda gång jag lyfter honom så sprattlar han, oavsett hur jag lyfter.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Kaninisen
0

Hela tiden eller just när han lyfts upp/ner? Min hona, och även fd hane, sprattlar precis innan de släpps in i buren eller altanen.

[Wera]
0

Men om man tar en kull på han, och lyfter ungarna mkt, lär dom osv.. borde de ju inte sprattla så mkt när man bär? Om det nu ärvs.

ssandraa
0

Tror som Wera, #4.

Linnet
0

Sprattlar han bara när du lyfter, sen då när han är i famnen hur är han då?

[aammE]
0

Han kanske har blivit tappad och därför är rädd? Då ärvs det ju inte vidare till avkommorna och är han snäll i övrigt så är det nog ingan fara.

DEMNJA
0

#3 och #6 *Funderar* Oftast går det nog ändå bra att hålla honom i famnen, men inte alltid. Just när man lyfter upp honom sprattlar han ALLTID, likaså när han ska sättas ner/in i buren igen. Då är det värst, han blir helt galet sprattlig då…

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

DEMNJA
0

#7 Jaa han är ju som sagt jättesnäll i övrigt. Kanske är det nåt sånt som ligger bakom. Eller så är han bara "en sprattlis"Obestämd

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Linnet
0

Det att dom sprattlar när man ska sätta tillbaka dom känner jag igen, det gör mina också ibland. Men när jag tar upp dom håller dom sig oftast lugna.

[Wera]
0

Min vit bö hane Nalle, är hur go och snäll som helst, sprattlar inte elr något men när man är i närheten av buren och han ska komma in i den kan han få för sig att sprattla ytterst lite och vilja hoppa in i buren, det är ju många som gör, vill komma in i buren fort! Glad

Jag brukar vända mig om och se till så Nalle inte ser sin bur, och så håller jag kvar han i famnen tills han blivit lugn sen släpps han in, annars är det ju som "beröm" att komma in i buren när/då han sprattlar och om han är lugn är det "beröm" att komma in i buren - men bara då när han är lugn, när han sprattlar är han kvar i famnen Tungan ute

Jag tror det är helt ok att avla på en sådan sprattlis, man tränar ju ungarna? Sen om ungarna är som han kanske man inte ska använda honom i Avel igen.

Zessan
0

Jag vet inte riktig, men jag tror inte sprattligheterna går i generna…. Det gäller nog bara att hålla på mycket med ungarna i början..;)

hjartelyckanskaniner
0

Jag skulle använt honom. Sålänge han inte är aggressiv och ska bitas varje gång du lyfter honom och jocksar.

Min hona kunde man knappt röra när hon var höjdrädd och skulle bitas och hålla på. Hon var så sedan födsel men jag tränade bort det och innan hon flyttade så var hon nästan helt ren ifrån allt med att sparkar, bitas och rivas när hon var i famnen när man t.ex. skulle ta ut henne på gräsmattan, gå i sele eller hoppa. Hon fick en kull här hemma men hon tog inte lika bra hand om den som hos förra ägaren. Hon fick för sig att hon skulle bara lämna ungarna, äta upp 2 st och låta resten dö.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Fatma
0

Jag tror inte heller att det ärvs igenom generna. Som dom andra sa håll på mycket med ungarna.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com