Vitscheckar från vita blåögda.
Om man har två vita blåögda, med bara vit blåögd så långt man kan se i stammen, så kan man ju aldrig veta vad dom bär på för färganlag. Då kan dom ju bära på brokat båda två och man kan få vitscheckar utan att man har en aning om det. Det finns ju inget sätt att få veta vad dom bär på annat än att para men en enfärgad kanin.

Precis
Två vita blåögda kan bara få vita blåögda :D Finns inte en chans att dem får brokade.
Emma
#2 Vit blåögd är ressesivt. Hur är det möjligt att de inte kan få något annat än vitt blåögt?
Då har jag fattat helt fel xD kan du förklara mer? :) Har fortfarande massor att lära :D
Emma
#3: Vit blåögt är inte recessivt, utan snarare intermediärt.
Kaninen bär alltid med sig genen, oavsett om det syns eller ej.
Två icke vit blåögda (wienertecknade eller wienerbärare) kan ju ge blåögt, men två vit blåögda kan aldrig ge annat än vit blåögt.
Skulle så vara fallet, är det någon av dem som inte är vit blåögd.
#5 Aha, då förstår jag. :)

Men dom vita blåögda kan ju bära ett brokningsanlag som man inte vet om, eftersom det inte syns och om man då parar två vita blåögda som har brokningsanlag så kan det ju hända att det blir ungar som bär på dubbla utan att man vet omdet. Eftersom det oftast bara finns vita blåögda så långt man ser i stammen.
#7 Det var lite så jag också tänkte, brokade och vissa scheckar är dominanta, och om vit/blåögt är intermediärt (mitemellan, varken ressesivt eller dominant), så bör en dominant gen kunna slå ut den intermediära genen/arvsanlaget. Eller? Annars varför inte?
#5 Tänkte väl att det var så ;) Det blir ju:
___|_x__|_x__
_x_|_xx_|_xx_
_x_|_xx_|_xx_ bara vit bö :D
Emma
#7: Du får väl ställa frågan inne på kanin-net, så kanske någon kan svara där.
Vet att det finns flera som är väldigt insatta i genetiken.
#8: Bra fråga faktiskt.
Fråga inne på kanin-net. =)
Det jag vet är iaf att det rent genetisk är omöjligt att det blir något annat än just vit blåögt mellan 2 vit blåögda.

#10 Nej naturligtvis kan det inte bli annat än vita blåögda mellan två vita blåögda, men det finns ju alltid en färg bakom det vita och då kan det väl även finnas brokningsanlag fast man inte ser det.
#10 Ja jag ska nog försöka ta reda på det. Tycker sånt är otroligt intressant (med risk för att låta för engagerad, hihi). :)
#9 Humpf? Vill du förklara din lilla tabell? :)
#12: Den kallas punnets ruta och används när man räknar ut vilka färger det blir.
Kan rita en och förklara hur den fungerar. =)
#13 Toppen Ninni. :)
#12 Oj, där har jag nog aldrig varit, jo jag föll in där en gång i förmiddags, första gången faktiskt. :) Ska se vad det står där.
Här kommer bilden.
För att försöka göra den mer tydlig gjorde jag varje bokstav i varsin färg.
Här har jag korsat wienertecknat (Xx) med en vit blåögd (xx) för att se Vilken färg? ungarna kan bli.
När man kollar detta korsar man varje genpar för sig (ex Aa mot aa, BB mot bb osv).
Den wienertecknades stora X blev rött, det lilla grönt.
Den vit blåögdas x blev blått resp rosa.
Sen gör man helt enkelt så att man skriver in bokstäverna i fälten bredvid/nedanför.
Det röda skrevs i båda raderna framför, det blåa i bägge raderna nedanför osv.
Stor bokstav är dominant över liten.
Det man fick reda på genom denna ruta, är att i en korsning mellan wienertecknad och vit blåögd blir det 50% vit blåögt (xx) och 50% wienertecknat (Xx).
Förstod du? =)
Yapp Ninni, det var tydligt och bra. Tack! :)