Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 3007 ggr
spiritedaway
0

Olagliga burmått

Jag har nu under en tid försökt hitta en kaninbur till salu, och de flesta burar som läggs ut som kaninbur har för små mått för att vara lagliga.

Om jag bara skulle gissa så är det över 50 % som inte har tillräckliga mått. Oftast är det bara höjden som är några cm för låg, men i vissa fall är det i princip alla mått som är fel.

Vad tycker ni, ska man upplysa människorna som säljer buren att det inte är lagligt att ha kaniner i burarna?

Jag har upplyst någon om det, speciellt om det varit en alldeles för liten bur. Den jag såg senast till salu var endast 90 X 54,5 X 45 cm.

Jag tycker att djuraffärer borde upplysa mer om vilka mått som gäller för att det ska vara lagligt. För jag tror att det till stor del beror på att burar som finns där har för små mått.

T.ex de där träburarna som har sålts som just kaninbur. De har inte laglig höjd, i alla fall inte de jag har sett. Samma sak med en våningsbur de sålde.

Nog för att det är även köparens ansvar att se till att det är lagliga mått, men det kanske inte alla tänker på. Speciellt inte när burar på djuraffärer säljs som just kaninbur.

Zvintos
0

Kanske vore smartare att upplysa ex blocket.se vad lagen säger ang burmått.
Dem är ju tex väldigt noga med att valpar och kattungar inte säljs innan en viss ålder.
Så personligen tycker jag dem skulle vara lika noga med att varor som säljs på deras sida följer lagen.

Men dem kanske inte tycker samma sak, vad vet jag.

[aammE]
0

Jag har upplyst en del, jag såg t.ex en som sålde en "kaninbur" med måtten 73 cm B: 45 cm H: 42 cm, henne mailade jag. Hon sa att hon hade haft en hermelinkanin där i… Hemskt… :c

Annonsen fanns kvar: http://www.blocket.se/lulea/Kaninburar_22379303.htm?ca=1_9&w=0

spiritedaway
0

Men det är väl tyvärr inte olagligt att sälja för små burar om jag förstått det rätt :/ Men jag tror jag ska ta och skriva ett mail till blocket. För det är verkligen jättemånga som säljer olagliga burar, vilket säkert kommer resultera i att många kaniner kommer att få bo i alldeles för små burar.

När jag köpte min första bur var jag slarvig och tänkte inte på höjd-måttet. Men jag köpte en ny bur senare med lagliga mått och sålde iväg den andra som marsvinsbur.

#2 Ja det är verkligen inte en stor bur :/

Riqueza
0

#3 Olagligt att sälja - nej. Men det är ju olagligt att ha en kanin i en bur som är för liten, så det beror ju på hur man ser det :P Det borde inte vara lagligt att "uppmana" folk till att ha en bur som kaninbur om den inte är laglig liksom :p

Sorkvandring
0

Tycker det borde vara olagligt att sälja olagliga burar också, så eliminerar man liksom problemet :/

Em--ma
0

Jag skickade ett meil till en person som hade tagit en hamster bur, och sålt den som en kanin bur. måttet va typ 15 höjd, 20 bred , 40 lång ^^

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Suzi
0

#6 15 cm hög? Det är väl inte ens en hamsterbur?

spiritedaway
0

#4 Nä man kan ju tycka det :P

#5 Det skulle underlätta helt klart.

#6 Oj! Så pass liten bur.

spiritedaway
0

Nu har jag i alla fall kontaktat blocket och fick detta till svar :

"Tack för dina synpunkter.

Vi ska se över den här typen av standard kring burar och se om vi på något sätt
kan bidra till en tryggare annonsering."

Man kan ju hoppas de gör något. Jag har även skickat in mina synpunkter till djurmagazinet. För djurmagazinet finns ju lite överallt här i Sverige och är en rätt stor djuraffär. Och även de säljer ofta olagliga burar. Man tycker ju att någon ska föregå med gott exempel och enbart sälja lagliga burar och upplysa köparna lite bättre.

Toaden
0

#9 Bra gjort! :D Cred!

spiritedaway
0

#10 Jag hoppas bara det ger något också.

EricaN
0

"GÖTT" Skönt att du tar tag i det du tycker =) Blocket är en bra sida, hoppas att dom kommer göra någonting åt detta! =)

spiritedaway
0

Glad Man kan hoppas att blocket gör lite ändringar. För där säljs det rätt mycket burar som ej är lagliga.

Kanin-Fiia
0

Det finns tyvärr många olagliga burar. :( När jag var i djuraffären igår hittade jag en transportbur för kaniner med måtten, 30*18*20 (längd, höjd,bredd) Tyvärr hade jag bråttom och sa inte till att den var olaglig, men ska skicka iväg ett mejl sen. Däremot har de börjat med burar med måtten 150*78*70, vilket jag tycker är bra.

De flesta olagliga burarna verkar man ändå hitta på blocket, tyvärr. Har hänt nån gång att jag hört av mig men det var ett tag sen nu…

#9 Gud vad bra att du gjorde det! :)

[Wera]
0

Håller med #1.
Många annonser på blocket säljs t.ex. som "kaninbur" fast den är alldeles för liten och ibland brukar jag t.o.m maila säljaren och tala om det och oftast får man jätte griniga sura svar! Så jag orkar inte riktigt bry mig.

spiritedaway
0

#15 Jo jag mailade en och frågade om höjdmåttet en gång eftersom det var det enda som inte fanns i annonsen. När det då visade sig att den var för liten på höjden så sa jag att jag tyvärr inte ville köpa den eftersom den ej var laglig. Då fick jag ett ganska surt svar tillbaka om hur bra kaninerna hade haft det osv.

Men jag har ju som sagt mailat blocket och gett dom förslag. Så förhoppningsvis blir det lite ändring :)

catfoot
0

Har en utebur, som vi köpte till vår Snurre..Den är inte stor, en utebur…Finns att köpa på de flesta djuraffärer…Undrar verkligen om den är godkänd..Möjligtvis för marsvin…

Vi använde den i två dar…Tyckte verkligen synd om Snurre, om han skulle bo på sån liten yta..Inte snällt mot skuttande djur…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

jossi-wilma
0

MIn kanin bur är 122 på längden och 60 på breden

[aammE]
0

#18 höjden då? Det är oftast dä det inte stämmer.

spiritedaway
0

#17 säkert inte. Jag är fundersam över de där träburarna som säljs på alla möjliga djuraffärer. Jag tittade på vad det stod för mått på höjden. Och tror inte det fanns en möjlighet att båda våningarna kunde vara minst 50 cm. Och dom är ju till för kaniner

catfoot
0

Ja denna är trekantig, så det är bara på mitten den är lite hög…Men för en kanin som vill sträcka ut sina hoppben, är den alldeles för liten..Tycker jag..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

[Wera]
0

#18 Men din bur är väl egenbyggd utebur? Så det förklarar saken :)

spiritedaway
0

#21 Mm. Dom är ju oftast lite små.