Ska jag sälja?
Jag har en kanin hona som jag tog efter min stora syster efter 1 år. Jag själv fick också lov att köpa en kanin vid samma tillfälle som min syster för nu tre år sedan.
Vi båda köpte honor och hade till en start dom i samma bur men dom började bråka så nu byggde vi en till bur.
Saken är den att när Pigg (kaninens namn) tillhörde min syster så var inte min syster då mycket med henne så nu är Pigg stel sprallig osv när man lyffter henne. Hon är van vid koppel sele och även Hage men hon är lite svår att få kontakt med/få tillit, hon kan även vara lite besvärlig att klippa klorna på och hon är rätt så sprallig när man tar ut henne i från buren och släpper in henne. Hon kan hoppa låga 10 - 15 cm hinder (men jag gör det bara för hennes nöje) men hon har faktist hoppat högre ca 20 cm men det tyckte hon var för jobbigt för hon är lite överviktig tror vi men hon har en bra ''diet'' nu och springer gärna runt i trädgården i koppel.
Tanken på att sälja henne kommer i från att jag inte riktigt har tid att få henne tillit och vill ha en kanin som är mer givmild och tam - om man nu kan kalla det så.
Så jag behöver lite visa ord om vad ni tycker och tänker om min tanke/snart beslut?
JÄTTE tacksam vid svar!!
P.S. Bilder kommer senare.
Mvh Emma Tange
Jag tycker att det låter som om du lite gett upp. Har du försökt under en lång tid, och själv tycker att det är jobbigt, och att du själv inte tycker det är roligt, så kan det ju vara en idè att försöka byta kanin med någon. Jag förstår dig om du tycker att hon har för mycket överskottsenergi, och som du säjer, att hon blir svår att hantera då.
Mitt råd är att du själv ska känna efter, och se vad du tycker känns bäst. Följ vad du själv känner, och hur du själv tror blir bäst. :)
Håller med #1.
Jag vet hur det är att känna att ingenting man gör fungerar.
Har haft 3 sådana kaniner här hemma.
Valde att omplacera bägge.
Hade försökt i över 1 år med dessa, utan direkta framsteg.
Två utav de blev bättre efter flytt, så antagligen matchade inte våra personligheter.
Den sista vet jag faktiskt inte hur det gick med.
Du verkar precis som #1 sa ha gett upp lite. Sätt dig t.ex bara i hagen och sitt helt tyst. Om kaninen kommer fram och nosar på dig kan du klappa henne försiktigt men inte lyfta henne. Om du gör så kommer hon säkert känna sig trygg med dig men du får vara beredd att lägga ner tid på det. Om du känner att du inte har den tiden får du nog känna efter om du vill sälja henne eller inte. Inget beslut är fel då men jag tycker du ska känna efter vad som är bäst. Lycka till oavsett vilket beslut du tar! :)
Jag tycker du borde försöka mera med henne :) Spendera mer tid liksom, jag har också en sådan kanin men jag spenderar mycket tid på henne och hon är faktiskt tamare så det går framåt. Men var beredd på att det kan ta lite tid :)
Lycka till!
#5 du kanske kan prata med någon uppfödare av hermelin? T.ex Anna Meissner, googla så hittar du hennes hemsida.