Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1532 ggr
Linnet
0

Kyla och nyfödda kaninungar

Fick en kull med 6 ungar i förrgår. Från att ha varit +30 grader förra helgen så blev det väderomslag och nu har det varit 10-12 på dagarna och bara 7 på nätterna. Hon hade inte byggt nåt bra bo så jag har plockat mera päls och bäddat in buren med täcken. Trots det så var en unge död i går och en till nu på morgonen och dom andra är nerkylda. Har tagit in dom och försöker värma dom och är i valet och kvalet om jag vågar byta bur och sätta dom i en innebur i stället. Tror aldrig dom klarar sig om dom får vara kvar ute.

Saphir
0

Jag skulle rekommendera att du tog in dem :)

Skulle nog inte bli så mycket nerkylda då.

rabbitlove
0

jag tycker att du skall ta in dom lyka till numed ungarna* R,I,P

Emmisan
0

Jag tycker verkligen du ska sätta  in dom innomhus men ta med mammans päls så att hon kan lägga ungarna där. Ta även in lite av mammans bajs till den nya buren för att mamman inte ska bli helt stirrig av den nya buren.

Önskar dig all lycka!

Mvh Emma Tange

Linnet
0

Har tagit in dom nu, tagit med bomaterialet och toaletten så hon ska känna sig lite hemmastadd. Tyvärr verkar hon lite sur, stampar och har sig, men vi får se. Jag inser att om jag satt ut dom igen så hade dom bara blivit nerkylda igen och knappast haft nån chans att klara sig, så det här är en chansning.

Linnet
0

Konstigt ändå, har ju haft kaniner som fått ungar ute sen i början av maj och det har gått bra, men hon hade väl ett  dåligt bo och jag tycker att ungarna var ovanligt små. Nån som brukar väga sina nyfödda kaninungar som vet ungefär vad dom brukar väga? Jag vägde två som jag försökte värma i går och dom vägde bara 22 och 25 gram.

Linnet
0

Två ungar till har dött i dag, nu är det bara två kvar, det är nog dom som har varit piggast och varmast hela tiden, så får dom bara mat så finns det kanske en chans att dom klarar sig.

rabbitlove
0

ne fy stackars dig jag vet hur det kännsmen kan det inte bara vara så att ungarna är kalla för att dom inte får mat det var minai allafall! men lycka till nu!

[aammE]
0

Gud så tråkigt! :c

Algot har nästan lagt sitt öra nu, han är huuur mysig och kelig som helst. <3

Linnet
0

Nu har dom två sista dött.

#7 Nej dom fick bara en dålig start helt enkelt och blir dom nerkylda så blir dom ju också svaga och orkar inte äta. Mamman har haft kullar förut så hon tar bra hand om sina ungar.

#8 Kul att det går bra med honom.