Lagliga burmått
Har funderat lite på det här med lagarna ang burmåtten, även för andra djur. Är de som bestämmer de lagarna verkligen djurkunniga?
Jag menar en belgisk jätte på 10 kg är laglig att ha i en bur på 0,9 kvm medans t ex igelkottar ska ha MINST 20 kvm!
Detta var ett exempel, men visst är det skumt!? Eller är det bara jag som tycler det!?
Skriv gärna era åsikter, men tänk på att alla tycker olika. Förhoppningsvis så tycker väl alla att man ska ha så stort utrymme för sina djur som möjligt!
La tråden i övrigt då det handlar både om alla djur men främst kaniner!
Kastanjegårdens Kaniner

Man kan ju då fundera vidare på varför igelkottar ska ha 20kvm2 medans en iller som springer högt och lågt får hållas på enbart 5 kvm2?
#1 Jo, det med! Det finns ju massa med exempel som man kan rabbla upp, tyvärr…
------------------
Kom också och tänka på när man håller djur i par, ja då får man tex ha 2 små dvärgkaniner dela på ett utrymme på 0,5 kvm. På 0,9 kvm så får man ha 2 belgiska jättar på 10 kg var…är detta rimligt?
Någon som har några funderingar ang allt detta?
Kastanjegårdens Kaniner
Det där med igelkottar är väl för att det inte har kommit några särskilda bestämmelser för igelkottar som sällskapsdjur. Därför är det samma krav som igelkottar på t.ex djurparker och då är det 20 kvm som gäller.
Det går inte att hinna med att göra bra regler till alla, och tyvärr kanske kunskapen inte räcker till när de gör vissa bestämmelser.
T.ex klippmarsvin tror jag hade samma bestämmelser som vanliga marsvin, och det fungerar ju verkligen inte.
Men allmänt tycker jag att måtten för kaniner är alldeles för små. Enligt det som gäller så saknas det bara nån cm för att jag skulle kunna ha en till liten kanin i min bur, och jag tycker den är för liten för de två jag har egentligen.