Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1790 ggr
Zvintos
0

Före och efter Galltvål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag införskaffade jag mig en galltvål, så Nisse fick bada lite.
Tog lite före-bilder, men får vänta på efter-bilderna.
Just nu lufttorkar han ute i hagen.
Tyckte inte det verkade så smart att sätta in en fortfarande fuktig kanin i en bur med torv.
Då är ju tvättningen förgäves. Tungan ute

Här kommer iaf lite före-bilder.

Hans skitiga tassar.

Zvintos
0
Zvintos
0
Zvintos
0
Zvintos
0
Zvintos
0

Här kommer efter-bilderna.

Sidan

Zvintos
0
Zvintos
0

Rumpan

Han är fortfarande smutsig på sina ställen.
Men nog ser man en klar skillnad? Glad

Pandy
0

Det blev en skillnad jaX) så fin han är:D

Michiis
0

Vilken skillnad :D (y)

// Michis

fifan
0

vart far man tag pa gall tval ? jag behover de

Animalfriend
0

Ja vilken skilldnad! :) Vart har du hittat en sån tvål Ninni?

Zvintos
0

#10 & 11: Köpte den på tygaffären. =)
Annars finns den att beställa här.
Där står även ställen som säljer galltvål.

Clariiz
0

Skönheten själv (:

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Henni-Chan
0

Galltvål är super :D Använt det på mina vita dvärgharars fötter ^^

Snygg han blev <3

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Zvintos
0

#14: Nog blev han bra mycket snyggare.
Även om han nog skulle behöva ett eller två bad till. Tungan ute

spiritedaway
0

Ja det blev helt klart en skillnad i alla fall Glad

Henni-Chan
0

#15 Bad behöver alltid vita kaniner ^^
Nu får du bara hoppas att han tvättar sig och inte skitar ner sig för mycket.

Ska man på utställning som jag skulle så var det inte smart att sätta dem på tidningspapper efteråt (dumb)

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

[BonnieL]
0

Oj, snygg han blev ;D

KaninEmma
0

Vilken skillnad

// Emma :D

Sashhi
0

Super! Tur så har man en renlig viting här hemma. Dock kan det hända att han får nån ynka kissfläck här och var. Fås lätt bort med en droppe galltvål!

Not your mom, not your milk.

Zvintos
0

#20: Malva är väldigt renlig utav sig.
Men av någon anledning har inte mina hanar varit det, inte dem vita iaf. =P

Clariiz
0

#21; Mansgrisar ;D

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Wera]
0

Tassarna vart det ju bra skillnad på! Ska nog införskaffa mig en galltvål, vart köper man det?

[Stampelina]
0

Måste bara berätta om vad en domare sa på en regbedömning vi var på på.

Min vän som hade en vit kanin hade i all hast fått bada den kvällen innan utställningen då den lyckats skita ner sig som aldrig förr. På regbedömningar bär man ju fram sina kaniner själv och får därmed chans till att ställa frågor och få saker förklarade + att de kan tipsa och råda en lite om de känner för det.

Så bar hon i alla fall fram sin kanin och domaren tittade på den, lyfte den och frågade vad tusan som hänt med kaninens päls (som vi inte tyckte det var något fel på) Min kompis berättade att hon fått ge den ett litet bad kvällen innan för att få bort skiten den rullat sig i. Domaren blev nästan sur och frågade om hon inte visste att man inte under några omständigheter ska bada en kanin annat än om skiten är så ingrodd att det inte finns annat att välja på. Men har man varit tvungen att bada den tyckte domaren att man skulle lämna den hemma sen också. Det förstör deras naturliga fetter och oljor som annars sköter om pälsen bra på dem. 

Lite lustigt är det ju att domaren sa så måste jag ju säga eftersom jag pratade med fler på denna utställning som precis som min vän fått lov att bada sina kaniner kvällen innan - men de fick ingen kommentar av domarna för det.

Så kan det gå.

Ninni, din plutt blev ju fin i alla fall!Glad

Imasy
0

Galltvål köper jag på Hemtex. Tror även att jag såg den på Clas Ohlssons också.

Finns i "vanlig" tvål samt flytande.

Använder den mest till klädeer och den funkar kanon på svåra fläckar.

Pandy
0

Ska nog inskaffa galltvål jag också nu när jag har fått hem en vit snygging:P

Zvintos
0

#23: Läs inlägg 12, där har jag länkat till deras sida.

Zvintos
0

#24: Ja, det var lite underligt. =)

Denna kommentar har tagits bort.
Littlefox
0

Stor skilnad det vart Förvånad<33 Och han vart ju super-duper gullig Skrattande<3

MVH Lisa-Littlefox Glad

Qepta
0

Det blev skillnad :)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

niklin
0

#24: Man brukar avråda att bada en kanin då den som sagt blir av med pälsens fetter och skydd vilket ofta gör att pälsen aldrig blir som den varit (förrän möjligen efter flera fällningar). Sen får de ju ofta hudproblem också efter bad.

Har till och med hört att det ska vara bättre att kamma och rycka bort svårt smutsad päls än att försöka bada bort det…

Däremot att tvätta av tassar och sånt brukar fungera även om många säger att det är bättre att försöka med ryktsten

Kaniner har en ganska komplex päls och domare fäster stor vikt på pälsens kvalitet vid bedömning.

#29: Du behöver ju inte äta tvålen… Vegetarian betyder ju att man inte ÄTER kött eller animaliska produkter.

[Stampelina]
0

#39 - Ha ha! Så rätt så… ;-)

Nej men Niklas, jag förstår absolut att det domaren sa stämmer, inte 17 ska man hålla på och bada kaniner annat än om det är ABSOLUT nödvändigt, det var bara det att vi tyckte inte det syntes alls, men domaren såg nästintill förnärmad ut… 

Jag tvättar av tassar på de skitgrisarna som inte kunnat låta bli att sitta i sin toalåda HELA natten innan utställning, men är de väldigt skitiga på kropparna får de helt enkelt hålla sig hemma, jag badar aldrig kaninerna. Det är ju som du säger att man förstör deras pälsar och att man kan skapa hudproblem och olika irritationer. Mycket onödigt.

[Stampelina]
0

Men Ninni, inget illa ment mot dig alltså. Det är bara min åsikt, hoppas du inte tar illa vid dig! Vet ju att du badar din kaniner av välmening inte för att förstöra på något vis.

Zvintos
0

#41: Lugnt. =)
Är egentligen av samma åsikt.
Det är extremt sällan någon kanin får sig ett bad här hemma.
Brukar försöka ta bort det värsta med fuktig handduk först, om kaninen är smutsig.
Men i vissa fall finns det inte mycket annat att göra, när kaninen är mer äckelbrun än vit och luktar skunk.
Skulle gjort rent honom redan samma dag som han kom hem till mig, men det blev inte av då.

Jordgubbsylt
0

Vad fin han blev :)

flisan93
0

Vad fin han blev:) Det blev ju stor skillnad:)

När jag var på en utställning så märkte jag att McDreamy hade jättegula tassar. Hade inte tvättat dem före vi for. Hade visst glömt bort det. Då fick jag låna en galltvål av en tjej som som vi skulle bo hos:) Det funkade hur bra som helst:) Förutom att han fick jättelockig päls, fast det var av vattnet.

Galltvål är verkligen jättebra:) Är VÄLDIGT effektivt och tar bort väldigt gula nyanser. Till och med när det är grönt:)

Zvintos
0

Nu tycker jag det börjar bli väldigt OT det här med vegetarian eller ej.
Det kan ni hålla till vegetarian-tråden.