Vart och kollat kaniner ..
Hejhej måste skriva av mig lite bara ni vet ;D
Kom precis hem från att vart och kollat hos en kaninuppfödning med renrasiga kaniner med stamtavla och bettfelskontrollerade! :)
Låter great ju ?
Fastnade för 2 st hanar och mina föräldrar säger att jag får båda 2 (måste ju kastrera dem då )
De är från 2 olika kullarmen lika gammla den ena är svartmantlad och har lite man eftersom hans pappa är lite löwen vad jag förstått den andra är dvv men jag kan inte riktigt bestämma mig .. Den ena var isabella (inte mantlad) är dem alltså beigha och grå? Försöker fräsha upp minnet,någon som har bild ?
Den andra var båmantlad .. Problemet är att alla var exakt lika lugna och fina så måste välja utseendemässigt, hm ..
Juste ! Vi fick köpa utebur där med medföljande Hage tror det blir bra ..!^^
Såhär ser en isabella ut, dock mantlad.
Men färgen syns lika bra för det.
Kul med nya kaniner. =)
Har du tänkt ha de ihop tills de kastreras, eller isär?
Det smartaste tror jag är att ha de isär, så att de inte hinner börja slåss.
Börjar de slåss är nog chansen mindre att de går ihop sen.
Men du gör ju självklart som du vill. =)
OK tack så mycket men så där såg han inte ut ens i fläckfärgen .. hm ;)
Uppfödaren sa att man skulle börja se när dem började "rida" på varandra och så ,sedan kastrera dem !
Men finns det någon nackdel av att ha 2 st och kan man köpa en kastrerad nu och kanske köpa till en unge i framtiden ?
Tack för svar :)
#2: En nackdel med att ha 2st tillsammans är ju att dem kan bråka.
Men rida kan dem börja göra tidigt, pga rangordning.
Så personligen skulle jag ha dem isär tills dem kastrerats, för säkerhets skull.
Okey fast har inte så många burar !
Eller kanske en skulle kunna va i hagen..!o:
Så sen vid ca 4 månaders ålder sätts dem ihop menar du?
#4: Veterinärer brukar vilja vänta med att kastrera tills hanarna blivit 5-6 månader gamla.
Dels för att kulorna trillat ner helt och dels för att dem blivit lite äldre.
Ungar och gamla kaniner klarar narkos sämre än en vuxen.
Sen bör det helst 6-8 veckor för att hormonerna ska hinna lägga sig också.
Att sätta ihop dem direkt efter kastrering är inte alltför smart.
Även om det logiskt sett inte kan bli ungar, så finns fortfarande hormonerna kvar och risk för slagsmål.
Hm . .
Så du menar att dem måste vänta ett tag efter också ?
#6: Japp.
Hormonerna försvinner ju inte direkt efter kastreringen, utan det dröjer ett tag.
Ok men jag har jätte beslut ångest ifall jag ska ta båda eller en :(
#8: Det du bör tänka på är ifall du har plats om dem skulle bråka och behöva säras på.
Har du inte det, är det bäst att bara skaffa en.
#1: Det låter inte som renrasigt om "den ena är svartmantlad och har lite man eftersom hans pappa är lite löwen"…
Löwen finns det ingen ras som heter och om det är Lejonhuvad kanin man menar så kan ju inte kaninens pappa ha "lite" sånt i sig om han är renrasig? Renrasiga djur har samma ras i hela sin stamtavla.

# 10 Men finns det ingen ras som heter Löwen? Är det Lejonhuvad då eller? Jag fattar inte :)
#11: Löwen är det tyska namnet för Lejonhuvad.

# 12 aa okej :)
#10 och #11: Njae, Löwen betyder lejon på tyska. Löwenkopfkaninchen, Löwenmähnenzwergkaninchen och Löwenmähnenkaninchen är det vanligast att de kallas för i tyskland, men rasen är inte godkänd där utan endast godkänd i Norden och England (samt på väg att bli godkänd i USA).
Nuförtiden är de flesta kaniner som av någon anledning kallas Löwen oftast blandraser som möjligen liknar en Lejonhuvad kanin. Mini-Löwen, teddy-löwen, peking-löwen osv = icke godkända
Men det är ju lite OT. :) Vad jag ville få fram är att det antagligen inte rör sig om renrasiga djur i det här fallet om man ser till beskrivningen.
Hon sa renrasiga och det stod renrasiga i annonsen .. 
Han va iaf lite lurvig !