Tjuvnyp och bett
Nawal, strax över ett år, beter sig lite konstigt, men endast mot min pojkvän. Det handlar om tjuvnyp och bett.
Första gången var när vi hade med honom i sängen när vi kollade på film, och vi hade varsin brownie på tv-bänken bredvid sängen. Nawal tyckte att han skulle ha dom, så lyfte vi bort honom. När min pojkvän sedan hindrade honom från att komma fram så fick min pojkvän ett tjuvnyp i ryggen.
Häromdagen var vi ute med Nawal och Iris (råttan) i koppel, och satt och gosade i skuggan med dom. Plötsligt fick Nawal för sig att bita min pojkvän i armen, helt utan anledning.
Är det någon som har någon idé om vad detta kan bero på? Och då även hur man kan få bort beteendet, såklart.
Om din pojkvän är ny i Nawals liv, eller om Nawal har bott hos dig längre än du kännt din pojkvänn, så skulle jag gissa att Nawal ser dig som sitt revir, och helt enkelt passar på din pojkvänn mera.
Nawal ser säkert Råttan som sitt revir också, och om din pojkvänn kommer för nära så vill Nawal skydda sitt revir helt enkelt. Det skulle jag gissa. :)
Många skygga kaniner reagerar på liknande sätt, då är det oftast deras bur som de tar i revir, och de blir ofta aggressiva i buren. Det handlar då om tillit.
Nawal måste lära känna din pojkvänn mera, för att kunna lita på honom. :)
Tack för snabbt och välformulerat svar! :)
Jag och pojkvännen lärde känna varandra ungefär i samband med att jag skaffade Nawal, men dom har ju inte umgåtts så mycket när vi bara var vänner. Pojkvännen får hjälpa till med lite städning i buren, ge honom mat och gosa med honom.
Är det bara att fortsätta så, med andra ord? :)
Ja, det är det nog bara till att göra. :)
Ah, perfekt! Då ska vi fortsätta med det, så får vi se hur det går. :)
#4 Lycka till! :) Ger man det tid, och enormt tålamod så går det säkert. :)