Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1094 ggr
utekaninen
0

Kanin som inte vill bli lyft

Hej!

Jag köpte en kanin för lite mer en 2 veckor sedan. Men han vill inte bli lyft. Han bara sprattlar som en galning, och då brukar jag försöka hålla kvar honom så han inte ska lära sig att om han sprattalr så får han komma ner. Men han bara fortsätter sprattla hur mycket som helst så jag kan inte hålla kvar honom.

Finns det nåt sätt att vänja kaniner vid att bli lyfta eller ska jag börja bära honm så lite som möjligt?

[Niike]
0

Öva varje dag, korta stunder. Sitt ner när du lyfter honom, en del kaniner är höjdrädda och tycker därför det är obehagligt. Det brukar därför gå lättare om man sitter ned. Lyft upp honom i ditt knä och mys med honom ett tag och ge honom något gott. Du kan även ställa dig upp med honom så han vänjer sig vid höjden, men håll honom intill kroppen hela tiden så han känner sig säker. Och öva öva öva! Efter ett tag, om det går bra och så, kan du börja öva att lyfta upp honom när du står upp. Sprattlar han så håll kvar men prata lugnt med honom och försök få honom att känna sig trygg med dig.

Så skulle nog jag ha gjort.. Det viktigaste är att sluta när det går som bäst och berömma mycket, inte skälla på kaninen även om han sprattlar! :)
Lycka till och skriv gärna hur det går!

utekaninen
0

Okej tack så jätte mycket för hjälpen! :)

Nu är det bara att hoppas att det går bra :D

Jordgubbsylt
0

Håller med Niike! :) Hoppas det går bra! :D

palsternackan
0

har du tränat något? =) grattis till nya kanin föresten! =)

utekaninen
0

#4 ja, jag tränar på så mycket jag kan. Men det går väl sådär…:P

tack!:)