Stamtavla och härstamningsbevis
Jag undrar vad som är skillnaden mellan Stamtavla och härstamningsbevis!
Har sett att om man köper en med härstamningsbevis är att man inte kan ställa ut den!
Men avla går det?
Vad innebär det om man inte har registrerat "kennel" namn kan man skaffa härstamningsbevis på kaninungar och sälja den med det ändå?
Tacksam för svar!
Stamtavla är till rasrena djur som går att ställa, godkänd ras och fräg/teckning, de är öronmärkta eller ringmärkta, och ska se ut på ett viss sätt.
Härstamningsbevis kan där emot se ut hur som helst, och då kan man inte ställa djuren heller.
Om du söker på google på "SKAF stamtavla" kommer det nog fram en bild på hur det ser ut både bak- och framsida.
Man registrerar sin kaningård om man är över 18 år, har varit medlem i SKAF i minst 3 år och då har man rätt att fylla i "kaningårdsnamn:" på stamtavlan och då är kaningårdsnamnet "paxat", t.ex. om du har en kaningård som heter "ImseVimsas kaningård" och reggar det kan ingen annan kaningård heta så och regga det.
- Inte jätte insatt i det här men tror det fungerar så.
Tack för ditt snabba svar!
Så även om man är medlem i SKAF och är över 18 får man inte ta några kullar förens efter 3 år? Stämmer det?
/Marina
#2 Självklart får man ta kullar när man vill! :P
Det är väldigt få uppfödare som reggar sin kaningård.
Okej!
Men vad innebär ett härstamningsbevis?
Är det en speciel papper som finns att hämta hos SKAF?
Eller är det någon man skriver själv?
/Marina
#2: Man måste ta kullar för att kunna registrera kaningården. =)
Ett av kraven är att "Uppfödaren skall ha minst tre (3) års vitsordad kaninuppfödning och bedrivit utställningsverksamhet "
#6 Men man kan ju skriva stamtavla på dom innan dom där 3 åren om man är medlem i Skaf
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#7: Ja, det har jag inte skrivit någonting om. =)
Svarade bara på detta: "Så även om man är medlem i SKAF och är över 18 får man inte ta några kullar förens efter 3 år? Stämmer det?"
Och det stämmer ju inte. =)
Tar man inga kullar, kan man inte registrera kaningården, om man vill det.
#8 oj, misuppfatade;) (stavning)
// Hanna
#9: Hehe, lugnt. 
Super tack för era svar!
Nu börjar jag förstå det hela, skönt att kunna rådfråga här!
Kom upp en fråga till under natten 
Om jag nu då köper in två renrasig med stamtavla, som jag ställer ut och får meriter på!
Får en avkomma som jag sedan behåller och har härstamningsbevis på denna!
Sen säger vi om tre år så skaffar jag gårdsnamn!
Kan jag få de avkommor jag tagit fram med härstamningsbevis att få stamtavla så att jag kan börja ställa ut dessa?
/Marina

Intressant tråd, kul att veta sådant här =)

För att kunna skriva stamtavlor på ungarna så ska väl föräldrarna vara utställda och registrerade. Sen ska man väl vara medlem i SKAF och ha ett uppfödarnummer. Jag tror att det är så i alla fall.
#11 Man får skriva stamtavlor även om man inte reggar kaningården.
"Får en avkomma som jag sedan behåller och har härstamningsbevis på denna!"
- Räcker med att man har uppfödarnummer, är medlem i SKAF och har reggade föräldrar på avkommorna så kan man skriva stamtavla, så vrf skriva H-bevis först? Skriv direkt stamtavla.
Man kan få dispans också har jag för mig och skaffa stamtavla på kaniner som har H-bevis, är inte så insatt på sånt här… men något sånt är det.
#14: Stämmer.
Om kaninen man söker dispens på antingen ör en relativt ny/ovanlig ras, eller en ovanlig färg dvs (har jag för mig).
Och då ska den vara rastypisk.
nu lägger jag mej i lite och förstör tråden *(a)*
#15 Så om man får fram en holländartecknad lejonhuvad knain som inte är wiener då, får man ansöka om att kunna få den godkänd då? fatta inte riktigt, det va nämligen en uppfödare som jag kanske ska köpa en kanin av som sa att man kunde få dispans på ungen.
// Hanna
#16: Om det är en äkta holländarteckning och kaninen är rastypisk så borde man kunna få dispens, holländartecknat är ju ganska ovanligt på andra raser än holländaren.
Men då ska man ju veta att det är en äkta holländsk teckning och inte wienerteckning..
Annars kommer det säkerligen förstöra den fortsatta aveln, och då var det ju förgäves.
Men vet ej exakt hur det fungerar med dispens.
Säkrast är ju att fråga den på KAF som har hand om det.
#17 ok det va nog det hon mena iallafall:) finns inget wiener man vet iallafall i den släkten
// Hanna