Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 679 ggr
Animalfriend
0

Vill veta lite mera om...

Hej!

Har ett långsiktigt projekt, att skaffa en belgiskjätte. Jag ska fixa en stor bur, med mark gård och stege ner.

Buren är sommarprojektet först och främst. :)

Jag vill nu veta allt som jag kan behöva veta. Burstorkel, temperament, är de bra på hoppning, m.m. Vad bör jag tänka på? Hona eller hane??

Tänker köpa en unge, lättast när det är en ny ras man ska lära känna. :) tips? på uppfödare?

Vill som sagt veta allt. :)

kaningodis
0

Det enda jag kan säga är att minsta ytan ska vara 0,9 kvm varav den kortaste sidan och höjden ska vara minst 0,7 m. Men som alltid ju större destu bättre :)

Kastanjegårdens Kaniner

Animalfriend
0

#1 Självklart, ju större destu bättre. :)

Ska ta en av utegårdarna (buggd med stor trästomme) och bygga buren uppepå, och sedan sätta nedgångsmöjlighet på en av längsidornas kanter, tänkte jag. :)

Låter det bra? Buren är stor, samt att de dagligen vistas i stoor utehage, de vistas ofta i mindre grupper.

Har även funderat på en annan sak, belgiskjätte och fransk vädur, vad är skildnaden förutom öronen? :)

Temperamentet? Eller är det ingen skilldnad?

PaaatyPalm
0

Fins en i k-stad, eller lite utanför :P har haft kontakt med henne nu ett år då hon har bla blåa (A)

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

torpetskaniner
0

Man brukar inte hoppa med belgiska jättar då de är för stora och tunga och kan landa fel när de hoppar.

http://web.telia.com/~u38401727/ <-- någon som föder upp jättar :P

Buren bör nog minst vara 150, tror nästan de behöver större!

Mvh Linnéa

www.torpetskaniner.tk - himmelska hoppare!

[Wera]
0

#2 Belgisk jätte brukar väl vara något större och mer högrest skulle jag tro?

Har du kollat in på belgiskjattekanin.ifokus?

Nickel
0

Belgisk jättekanins idealvikt är mellan 7-9 kg och en fransk vädurs är runt 6 kg. Så en BJ blir lite större. ^^ (Inte helt säker på vikterna är rätt)

[Wera]
0

#6 Har för mig att en frasse brukar väga runt 5kg? :P Fast det är väl både 5-6kg.

Nickel
0

#7 Jo den ska väga över 5.55 kg. Hittade en sida om hur den ska vara! :)

http://www.bergumskaf.se/index.php?option=com_content&task=view&id=97&Itemid=30

[BonnieL]
0

Ett tips? är www.belgiskjattekanin.ifokus.se jag tycker att frassar är mysigare än belgiska jättar, men man tycker ju olika =)

Animalfriend
0

Tack så mycket för alla tips?. :) Hur är det med Frassar då? Har någon sånna till hoppning?

spiritedaway
0

#10 ska man hålla på med hoppning är det nog säkrare med mindre kaniner. Även frassar blir ju väldigt stora.

Animalfriend
0

#11 Okej. Ja, det låter ju så. :) Får fundera lite till, under tiden som jag bygger klart buren, så får vi se sen vad som får flytta in i den. :)

Tack så mycket, låser tråden då jag fått hjälp med det jag ville, och svar på det jag sökte. :)

Inlägget är låst för nya kommentarer