Slipa ner klorna naturligt
Sedan jag fick hem min dvv hona har jag endast behövt klippa hennes klor en gång, eller min mamma klippte då jag själv inte känner mig helt säker för att klippa klorna än (då vi inte vet hur vi på lugnaste sätt kan klippa klorna på henne). Honan är jätteduktig att sitta i knät, vi kan ha henne på rygg, mage osv. men när vi klipper henne sprattlar hon och hoppar ned om man sitter på en stol vilket medför stora risker. Sist sprattlade hon till vilket ledde till en sned klippning och en blodig tass.
Jag har hört talas om majsmatta som man kan låta kaninen gräva på för att på så sätt slipa ned klorna men det känns ju lite svårt att få en kanin att klösa på en matta? Har ni några tips? på hur kaninsens klor kan slipar ned utan att man måste klippa? Såklart ska vi fortsätta att träna på kloklippning.

Jag behöver nästan alldrig klippa mina kaniners klor, dom sliper ner dom naturligt genom att gräva och krafsa i hagen.
#2 Om du har nät i bottnen så fastnar väl kaninernas tassar där?
#1 Gräver kaninerna även med baktassarna eller hur slipar den ner klorna på baktassarna?
Jag hade en dvv hona i 3 år som jag nästan aldrig klippte, eftersom dom växte typ aldrig så mkt och hon grävde mkt, det var nästan enbart baktassarna jag klippte och jag tycker dom är ganska lätta.
Om din kanin är en kanin som gräver mkt (min dvv hona var det) sp om hon gräver mkt behöver man nästan bara klippa framtassarna som oftast är svårare.
Ta och vira runt en handduk runt kaninen, och över framtassarna och kanske ev. huvudet, och klipp baktassarna. Oftast kan man behöva vara två.
_Dvv honan på bilden, klippte hon ju somsagt ibland, det behövs ju ändå ^^ men hon var väldigt snäll, bara att lägga hon på rygg och klippa.
_Mina nuvarande kaniner klipper jag inte heller såå ofta, man säger ju att man ska klippa ungefär en gång i månaden eller var annan månad, men tycker det känns för ofta, iaf. för mina kaniner, de växer ju inte såå snabbt.

#2 En stor gräshage med fri tillgång till grävning. Det är inget hönsnät i bottnet och heller inget tak, men kaninerna är glada.
#4 Honorna gräver med baktassarna också, faktiskt.
Min hanne gräver inte lika mycket så hans klor behöver klippas ibland, glömde jag att skriva.
Lägger med en översiktsbild över vår fina Hage, så ser man hur stor den är.
Mycket slipning blir det!

Bygger man en "liten" Hage, alltså med nät runt så måste man oftast ha nät i botten också då kaninen annars gräver sig ut och rymmer. Jag har som #6, men jag har kompostgaller runt på baksidan och sitter alltid med när Peach är ute. Hon gräver också och ibland när vi är ute på promenad springer vi på asfalt vilket också medverkar till nedslipning av klorna.
Dock behövs ändå kloklippning, dock inte lika ofta. Öva mycket på att ha henne på rygg och hålla på med tassarna, utan att klippa. :)
#6 Konstigt, aldrig sett en kanin som gräver med baktassarna ^^
#8 Inte jag heller.

#8 Jag blev själv jätteförvånad när båda mina honor grävde med ömse framtassar, ömse baktassar. Ska se om jag kan fånga det på film.