Ett djur som är tvåkönat. De flesta sniglar är det. Dem är alltså inte hanar eller honor utan dem är bådeoch.
:)
Hermafrodit*
Emma

Men hur märker man det och hur behandlar man en sådan? jag menar, dom kan väl inte få undar av sig själva som sniglar får? :P
#2 Är inte alls insatt i sånt här men t.ex. hundar och kaniner kan ju knappast bli "hermafrodit" - det är väl vissa arter som är, t.ex. just sniglar.
Om det händer på människor eller djur t.ex. kaniner så är det ju en missbildning. Tror att könet skulle sätt ganska konstigt ut då.
Misstänker du att din kanin är det?
Emma
hej =)
har haft en kanin som var "hermafrodit" och har en ny liten (förmodligen) tvåköning här hemma. Det är en missbildning. kan tillägga att kaninerna är släkt. könet ser ut som typ en missbildad slida med en missbildad penis i. så har det sett ut på mina iaf. de blir ju såklart sterila och kan inte föröka sig. min förra kanin betedde sig som en kastrerad hane och bodde ihop med sin okastrerade bror livet ut. den lilla jag har nu som jag misstänker är missbildad såg ut som en självklar hona i början men inte nu längre. jag kallar henne ändå för hon då hon beter sig som en hona och inte har testiklar…(är dock inte helt säker på om denna kaninen är drabbad än, ska kolla upp det med en erfaren bekant imorgon och se vad han säger.) i övrigt är de fullt normala och friska och glada, fungerar som en kastrerad kanin helt enkelt =)
#5 testiklarna kanske inte har "åkt" ner, kollade på en dokumentär på tv, å de sa att könet kan vara mer utvecklad på tjej"sidan" änn kill"sidan" eller tvärtom :)

#4 nej jag misstänker inte det, jag bara undrade vad det var eftersom jag inte visste=)
#5 tack, det var en bra förklaring =)
Finns ju människor som är det också.

#8 Det visste jag faktiskt inte heller=P
Jo eftersom min lilla kanin alltid har varit en självklar hona tills nu så ser jag det som en missbildad hona =)
ska åka iväg med henne nu till en bekant och höra vad han säger.
jag var iväg med min lilla "tjej" till min bekant som också säger att den är tvåkönad/missbildad. kanske kan försöka ta nån bild om nån skulle vilja se och själv avgöra? xD
människor kan ju som sagt åsså vara de. var ett program på house om en tjej som var de xD
hon såg ut som en tjej överallt men inuti hade hon typ testiklar som inte var fullt utvecklade eller hade växt fram så visst de finns men människor opererar sig och tar bort det ena könet oftast
#12 Det programet såg jag med ;D
Skulle vara intressant om någon ville ta en bild och visa :) Blivande artikel kanske? ;)
Emma
#11 Jag skulle vilja se bild.
Visste inte alls att det kunde bli en sådan missbildning O.o
http://i43.photobucket.com/albums/e354/mouskuh/hankihyppy%202007/P1010086.jpg Här är en bild på en hermafrodit.
#15 Så hemfroditer är sterila?
Går dessa att ställa ut?
ja de är sterila eftersom inga organ är fullt utvecklade, de är ju lite mer åt det ena hållet (asså mer tjej eller mer kille) men inte fullt utvecklad.
Hermafroditer blir diskade om domaren upptäcker det.
Pseudohermafroditism är vanligare än hermafroditism, och de flesta är sterila.
#18 Och vad är "Pseudohermafroditism?"
En hermafrodit har både äggstockar och testiklar. En pseudohermafrodit har könskörtlar tillhörande ett kön, men yttre könsorgan som i någon mån avviker från det normala.
#20 aha intressant, det visste jag inte =) då är min lilla kanin förmodligen en pesudohermafrodit.

Och nu ska man komma ihåg dessa namnen och minnas vadd det är =P Men har man hört om det så minns man det om det skulle hända! Tack för svaren!
Är en "P-herma" också steril?
#22: De flesta är sterila.