jagande hona?
Hej!
Min kompis har två honor och den ena brukar ofta jaga den andra. Sen så juckar den ena på den anndra typ hela tiden. Sen så har den kaninen som brukar bli jagad och så nästan ingen päls i nacken.
Kan det vara den andra honan som biter bort det?
Tycker ni att man borde sära på dom här två kaninerna?
Ja det är med stor risk den andra kaninen som har slitit bort pälsen i nacken.
Min ena hona höll på så men vi särade på dem, och hon har nu en mjukiskanin som hon ofta juckar på och biter i samtidigt så den mjukiskaninen har flera kala fläckar i nacken.
Om den kaninen håller på så bör de säras på, det är oftast väldigt stressande för den kaninen som blir bestigen att bli jagad och så.
Så ligger det till här, Fast de jagar varran, och biter bort varrandras päls ):
Du ska absolut sära på dem. Tillslut kan honan som blir bestigen bli trött på den andra, och då kan de bli ett riktigt slagsmål! Det är dessutom otroligt stressande för den honan som får sin päls avbiten.
Jag tycker personligen att kaniner ska ha en egen bur, om de inte kommer jättebra överrens!
Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.tk - himmelska hoppare!

Mina två honor gör så på varandra hela tiden. Mynta fick Honda som sällskap när kaninungarna flyttat ut. I början trivdes dom tillsammans, men sen började Mynta jaga och jucka på Honda, så jag särade snabbt på dom. Mynta har blivit vääldigt sällskapssjuk. Gjorde ett försök med att släppa ihop båda i hagen häromdagen, men dom bara jagade och juckade på varandra. Ingen vill veta av den andra, så jag får försöka ta en kull och ha kvar en hona i buren eller nåt, för Mynta verkar vilja ha sällskap. Honda är en enstöring och gillar inte något sällskap, av vad mina försök har gett… Så nu bor alla mina tre kaniner i varsin bur.

Min ena hona jagade den andra förut. Men hon har liksom slutat om man säger så.. Nu är dem hur bra vänner som helst.
Borde man sära på dem då? *fundersam*

Okej tack för alla svar. Jag ska försöka övertyga min kompis!
#5 Hmmm…Jag vet inte. Om du ser att dom gör det igen så tycker jag att du ska sära på dom på en gång!!! Men jag vet inte, du kanske ska hålla ett extra öga på dom och se hur det går.
Lycka till!!!

#6 Tack för tipset! Jag håller med dig =)