Vad är rätt ?
Vi tingade en kanin , som vi sen fick reda på att dens bror hade bettfel o vi hade tänkt avla på han , men det går ju inte när det finns bettfel i släkten .. har vi rätt att få tillbaka pengarna då ? alltså tingningsavgiften
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
Absolut. Som säljare skulle jag definitivt lämnat tillbaka handpenningen på ett djur som köparen tänkt avla på men som visat sig ha defekta gener.

#1 hon vägrar ge tillbaks dom!
// Elin
Jag tycker också att du borde få tingningsavgiften tillbaka!
Jag skulle ha gett pengarna tillbaka!

jaa ellerhur! jag har väll rätt till det!
// Elin
Ja, om hon var införstådd med att kaninen skulle användas i Avel och att det var det som syftet med ditt köp så ska du absolut ha pengarna tillbaka. Ingenting att ens fundera över tycker jag.

#6 det sa jag, jag och mamma frågade flera gånger !
// Elin

Vad ska jag göra ?
// Elin
Om jag var uppfödaren och det skulle hända mig, och den som tingade ungen sagt till att kaninen är till för Avel, så ja självklart skulle hon fått pengarna tillbaka.
Vissa uppfödare har några "tingnings regler" - elr vad man ska kalla det, på hemsidan där det står vad som gäller, jag har bland annat det. Har den här uppfödaren det? För jag vet inte, dålig stil av uppfödaren men alla uppfödare har olika "regler" av vad som gäller vid tingning, oseriöst iaf.
Om jag var du skulle jag inte köpa kaninen, dra dig ur köpet om du känner för det. Hur mkt gick tingningen på?

#10 den gick på 225 kr. Det stod nåra regler , men det stod inget av vad som händer om kaninen visar sig ha defekta regler
// Elin
Så jäkla trist stil av säljaren tycker jag. Är ju inte mycket du kan göra egentligen, vägrar hon betala tillbaka så gör hon. Då är det ju bara att beklaga att du råkade ut för en oseriös uppfödare, för detta är enligt min mening verkligen inte schysst.
#13 Håller med.
hm, känns som om nåt inte stämmer ändå tycker jag :/
Var det kull brodern som hade fel? Och har det bevisats?

Jag vet :( , Jag känner mig grundlurad :'( finns det inga seriösa uppfödare härute?! (förutom er som komenterade min tråd)
// Elin
#15 - Vad menar du??
#16 Jag vet några. Pma mig om vilka raser så kan jag svara där ist ,)

#15 japp , robbie snowflake hade bettfel ,
// Elin
#16 - Jo då, det finns massor med bra uppfödare, tror snarare att sånt här är mindre vanligt förekommande. Hoppas jag i alla fall.
Vad som är rätt eller inte beror ju lite på vad ni har avtalat.
#21 - Även om de inte hade ett avtal så visste uppfödaren att hon ville köpa en avelshane, då tycker jag inte att det handlar så mycket om avtal utan mer om moral.
Jag tycker det är lite överreagerat det du säger #16, Våran uppfödning fick precis veta att våran lilla kille skulle gå bort pga bettfel, jag visste att du skulle andvända till Avel men inte en seriös Avel utan en Avel mella teddy och dvv. Det står förvarnat på våran hemsida om att handpenningen inte betalas tillbax pga att kaninungen varit reserverad till dig, denna defeckt fick vi reda på idag, Sen tycker jag att man inte ska hota en så som du gjorde på msn… Visst får du dina pengar tillbaka. På hemsidan står det så också.
#22 jo det är väl sant.
Jaha, som jag sa, jag tyckte det var nåt som inte stämde och här kom det :D
Nu e ju allt löst då ;)
*Enligt våra kontohändelser har inte en avgift på 225 kr kommit in av någon vid namn Elin eller Pia.
Är du säker på att du betalade in Elin?

Då har den inte kommit in än , se banken är ganska sega ang , men vi kan inte stoppa överförandet. Sen till mig sa du att jag inte fick tillbaka dom
// Elin
Är det inte bättre att ta bråker på msn eller PM?

Hmm . ringde SE dom sa att pengarna e påväg
// Elin

#30 vadå bråk?! , Detta är ju knappast seriöst!
Ang hotet på msn , vi har rätt att anmäla detta
// Elin
Skriv inte om sånt här. Ta det privat.
Du betalde in via konto för tre dagar sen, så sega är väll inte banker? Vi har våra regler här, sen att du vart väldigt otrevlig och hotsam var en anledning till att jag knappt ville betal tillbx, visst vet jag att det är rätt att lämna tillbaka pengarna om det är fel defekter, det tror jag att alla här inne också vet om, sen så står det på min hemsida att du får pengarna till baka om det skulle visaas en defekt.

#35 det står inte nånstans . Det var inbetalt igår , dom kommer in på måndag. Jg var inte hotsam , jag sa att vi tänker anmäla detta
// Elin
#32 ja det ni gör nu, tjäbler emellan er. Kan ni göra privat. Sen så kan ni inte anmäla det då det inte finns någon lag som städjer er.

#37 Vi kan anmäla till kaninavelsföreningen för att hon gjort fel. Då kan hennes Avel stängas ned. Min mamma har uppfödning av katter och har varit kaninuppfödare så hon vet
// Elin

Vi ska försöka stoppa överförningen , Vi ska ringa igen och höra
// Elin
#38 men ni får ju pengarna tillbaka så fort hon fått in dom på kontot, så varför hålla på och hota och snacka nu om att anmäla henne?
#39 jätte ledsen men tror ej man kan stoppa sånt :(

#40 det sa hon alldrig till mig. Hon sa att vi inte skulle få det!
Sen tack för at du kallar min Avel oseriös Husberg! undra vem som är oseriös! avla på en hona med bettfel i generna
// Elin
Jag vill inte diskutera mer om detta, när pengarna kommer in betalar vi tillbaka,(ej innan).
Tråden kan låsas enligt min mening.
#42 lugna dig, det står nu att du ska få pengarna tillbaka, så vad e då problemet?
Okey, elakt av husberg att säga så men hon visste väl inte att hanen eller honan(vi vet ju ej vem som hade felet) bar på bett fel.

Jap , gör ni det , säg till oss när pengarna kommit till er så vi vet när vi får tillbaka dom
// Elin
Kan inte någon låsa tråden så det inte uppstår massa bråk?
Jag vill inte lägga mig i, men tycker det är så tråkigt här på kif.
Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.tk - himmelska hoppare!
Låser tråden, det här kan ni ta privat via PM.