Funderar på att ev. skaffa kull
Som rubriken lyder så funderar jag på att eventuellt para min lejonhuvade hona innan hon fyller 1 år (just nu 8 mån). Men det är bara en fundering.. Har pratat lite med mamma om vad hon tycker, och hon sa "vi får se".. 
Har haft kaniner i lite mer än en halvår nu och läser allt jag hittar om kaniner. Väldigt intresserad utav genetik, inte för att jag är bra på det men :p Kan i alla fall se skillnad på dem flesta färgerna.
Ada som den kanske framtida mamman heter, är blå manteltecknad, brunögd. Men föräldrarna och syskonen är wienertecknade, så jag undrar om hon också är det - fast dold? Äger hennes bror Anton och han är blå wienertecknad blåögd.
Ungefär så här ser hennes härstammningsbevis ut:
(finns många fel.. mest på färgerna, såvitt jag ser..)
_----------------------------------------------------------
E = far U = mor t ex EUU = Fars mormor_
----------------------------------------------------------
E. Lindhults X'elente - Isabella wienertecknad blåögd
EE. Milton - Vit blåögd
EEE. Lindhults ? - Röd wienertecknad blåögd (?)
EEU. Lindhults ? - Vit m. blågul brokning (japantecknad brokad?) blåögd
EU. Lindhults Leyla - Sköldpaddsfärgad wienertecknad
(japantecknad m. wienerteckning?) blåögd
EUE. Bärbäcks ? - Vit med grå brokning _(blå brokad?)
_mörkblå ögon _(?)
_
EUU. Lindhults Leona - Sköldpaddsfärgad wienertecknad
(japantecknad m. wienerteckning?) blåögd
U. Je'taime´s Dixxie - Blå wienertecknad blåögd
UE. Lyktans William - Vit blåögd
UEE. Lyktans Bacchardi - Créme/blå wienertecknad _(?)
_blåögd? (stod inte)
UEU. Lyktans Zingoalla - Vit blåögd
UU. Lyktans Althessa - Svart wienertecknad blåögd
UUE. Lyktans Jackpott - Svart wienertecknad blåögd
UUU. Lyktans Åska - Créme siames wienerteckad _(?)
_blåögd? (stod inte)
_------------------------------------------------------------
_
Om jag ska ta en kull på Ada, så skulle jag gärna vilja få fram Vit blåögd :) Så vill bara kolla om någon här inne äger en Vit blåögd lejonhuvad kaninhane och som kan tänka sig att låna ut för Avel? Lägg gärna in en bild, och kaninen får helst finnas i Västra Götaland. Men kom ihåg, detta är bara eventuellt!
Vill gärna få synpunkter på allt, bra som dåligt ;)
/ Emma
Hon behöver inte vara wienerbärare.
Båda hennes föräldrar är ju wienertecknade, vilket teoretiskt sett ger 50% wienertecknat/wienerbärare, 25% vit blåögt och 25% utan wienergenen.
Om hon är wienertecknad märker du om du parar med en vit blåögd, och det dyker upp vit blåögt.
#1 Mycket bra info jag fick där ;) Tack! Så om hon inte är/bär på wienerteckning och man parar med vit blåögd, kommer ungarna bli wienertecknade?
/ Emma
#2: Yes, då blir samtliga ungar wienertecknade/wienerbärare.
Även i kombination med mantlat/brokat.
Om du vill lära dig lite mer om wienertecknat, så finns det en artikel här som jag skrivit.
Den heter "Om wienerteckningen".
#3 Okej, ska läsa med en gång :) Tack så mycket!
/ Emma
Finns en bra artikel om wiener på teddykaniner.ifokus också.
NinniH gav en bra förklaring
Vet att Hanna, Jetaime har en vit bö lejonhuvad hane, som heter William. Hör med hon 
#5 Okej, ska läsa den med ;)
Är lite tveksam, men den William du pratar om kan vara pappa till Adas mamma? Lyktans William? Vill inte ha någon inavel bara :)
/ Emma
Fler synpunkter? :)
/ Emma
#6 Jo ojsan där ser man, Lyktan's William. Såg det inte ^^
Är några av hennes syskon vit bö?
#8 Hehe :) Nä, jag gjorde ingen snygg och prydlig härstammning direkt, det var nog därför ;)
Nej, kullen bestod av tre ungar (4 från början, en frös ihjäl om jag inte minns fel? det sa uppfödaren). Två hanar och en hona. Hanarna är blå wienertecknade och Ada är blå mantelteckad :)
/ Emma
#9 Men Ada kan väl lika gärna vara wiener, för det behöver inte vara en mantel? Hennes teckning på huvudet, så brukar väl inte mantel se ut? Inte så insatt i mantel.
#10 Jo, men jag har fått för mig att wienertecknade måste ha blåa ögon/oddeye? xD Inte för att jag vet om det stämmer men.. :p Om vi nu säger att hon är manteltecknad så är hennes huvudteckning inte så bra, men linjerna vid bog och neråt är rätt okej :)
/ Emma
#11 Nej nej, en wienertecknad behöver inte alls vara oddeye/blåögd, räcker med anlag för vit bö. Haft en wienertyecknad hona med vit tå och vit haka/mun, hon var brunögd ^^
Kom på nu också, Ada måste väl vara wiener, hon kan inte vara manteltecknad väl för att få mantel måste väl en av föräldrarna vara manteltecknad eller brokad?
#12/13 Okej, då hade jag fel ;) Men hon kanske är wiener då? I så fall är det bara bra, om jag nu hittar en vit blåögd hane åt henne ;) Vill ju ha vita små snöbollar :']
/ Emma
#14 Ja hon måste ju vara blå wienertecknad ^^
Jätte söt kanin :D<3
#15 Ja, där ser man ;D Kan man ändra det i härstammningsbeviset själv? :)
#16 Tack :D <3
/ Emma

Om du tycker att din hona har någonting att komma med som i t.ex temperament, kropp eller färg så tycker jag att du ska avla med henne.:) Hon är jättefin!
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#18 Jag älskar hennes djupa blåa färg, den korta pälsen kvalité (glansig och faller tillbaka mycket snabbt) och hennes korta öron. Hon har även ett relativt runt huvud, som jag tycker är fint :) Dock är hon lite småtjurig ibland, men det är väl de flesta honor? ;) För övrigt är hon jättemysig och mycket nyfiken! Tack :D
/ Emma
Fler synpunkter? och någon med hane? :)
/ Emma
#17 Ja det kan man.
#21 Då gör jag det då :) Tack för all hjälp!
/ Emma