Vilken färg kan der bli?
**
Vad har Emil för potenciella färger som kan gå i arv till ungarna om man skulle para honom?**
Emil: Viltgrå (rödförstärkt) manteltecknad
Mamma: Bourgogne/vit scheck
Mormor: Bourgogne/vit scheck
Morfar: Bourgogne
Pappa: Chinchilla
Farmor: Vit Blåögd
Farfar: Brun zobel
Skulle även vara roligt om någon skulle kunna hjälpa mig med en färgkod på detta!
Tacksam för hjälp!
Kram Erica N
Vilka färger ungarna skulle få beror inte bara på hanens gener, utan även lika mycket på honans.
Så det är svårt att säga.

Färgkoden på Emil bör vara A achi (eller am) Bb CC DD Gg Kk y1 y2
Vad det kan bli för färger om du parar honom beror ju på vad honan har för färger i sig.

Ok men visst skulle han kunna få vit BÖ ungar? om man parar med en wienertecknad eller vot BÖ förstås..? Skulle han kunna få Chinchilla? måste man para det med en annan bärare?
#3 Han kan lika gärna vara wienerfri. Chansen är ganska stor att han är wienerfri skulle jag tro.
Största chansen på att få vit bö om han bär på anlaget vit bö är att para med en vit bö.

Han kan få chinchilla om han bär på chinchillaanlag men det vet du ju inte förrän du provar. Han kan lika gärna ha ett zobelanlag.Sen måate det ju vara en hona som också kan ge chinchilla.

Är du säker på att chinchillan inte är viltzobel? Mer troligt eftersom den har en zobelförälder. De kan vara nästan omöjliga att skilja mellan.
Sen så har han ju gulanlag ja :)

#6 Jo precis så kan det vara.

#6 Men det går väl att se på ögonen, en viltzobel ska väl ha zobelglans i ögonen, vilket inte chinchilla har.

#6 Mörka zobelvarianter har inte alltid rubinglans och en mörk viltzobel kan se ut som en chinchilla.

#9 OK har hört att alla zoblar ska ha rubinglans, men det stämmer väl inte då. Jag har haft väldigt mörka zoblar och dom har haft rubinögon, däremot kan jag inte alltid se det hos zobelsiameser.

Jag har tyvärr bara H-bevis och inte ett levande djur att titta på men jag får väl helt enkelt ta och hitta en hona som man vet bär på chinchilla anlaget och prova med henne =) Skulle vilja ha en chinchilla, hade varit kul om den var från Emil!