Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2351 ggr
[vildablid]
0

Misstänkt skendräktig - hur hantera?

Min löwenhona har börjat bete sig skumt sedan någon vecka tillbaka, skaffade en ung hankanin för 3-4 veckor sedan som hon är nära, men dock ej har möjlighet att träffa utan galler emellan.

Hon vill numera inte bli lyft, plockar päls, gräver och bökar allmänt i lägenheten och har ökad aptit. Kommer hem idag och ser att hon bökat omkull alla kuddar i soffan och plockat päls som ligger över hela möbeln..

Min undran är om jag kan underlätta för henne på något vis tills "dräktigheten" lagt sig? Hur länge kan detta hålla på? Ska hon få en bolåda att boa i fast hon inte ska ha ungar? Har ingen som helst tidigare erfarenhet av skendräktighet alls och eftersom hon är på frigång i lägenheten märks det kanske lite extra tydligt..

pigelina
1

jag har ju inte mina kaniner lösa inne. har dom i uteburar, men då låter jag dom vara och så får dom bygga sina bon och va sura och otrevliga… men nästa gång jag städar brukar jag ta bort pälsen. så blir dom oftast "normala" igen:)

Men känns ju som om det är jobbigare det din hona görObestämd lixom jag tror inte jag skulle vilja ha min soffa med massa päls när jag kollar tv tex…

någon som har inne kanin kanske har något bra att säja:D

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Zvintos
0

Hur länge det håller på är lite olika från kanin till kanin.
Mina har bara varit skendräktiga i max någon vecka.
Senaste var min hona som fick en dödfödd unge och efter det blev skendräktig?.
Jag lät henne hållas i 3 dagar, sedan städade jag bort boet.
Så fort boet var borta slutade hon vara skendräktig?.

På vissa kan det funka att göra så.
Men på andra kan de fortsätta ändå och bygga nytt bo.

Sofia-s
0

Min kanin gjorde också så. jag har mina kaniner ute. Men hon började gräva hålor och kastade sej på maten! Men jag täppte igen hålorna men grävde nya. Och hon plockade hö och grejer o la in i hålan. Men det verkade inte som om hon fick några ungar. Då förstod jag att hon säkert var skendräktigt. Hon lugnade sej efter ett jag. Hon täppte igen hålan själv sen.

Men som Pigelina (#1) sa,  Jag hade nog inte heller velat att min soffa hade massa päls på när jag kollar på tv.

=)

rabbitlove
0

hallå om du inte haft henne brevid en hanne så är det omöjligt att hon e dräktig men om hon e det så lyka till<3

sagodjuret
0

#4 det har du förstås rätt i. men skendräktig? betyder ju att honan bara tror att hon är dräktig. :)

rabbitlove
0

ja jag vet=)

[vildablid]
0

tack för svaren! Hoppas att det bara håller i sig en vecka isåfall, hon har slutat att rycka päls nu men humöret är fortfarande grinigt..

Kanske en dum fråga, men om en hona kastreras, slutat hon att bli skendräktig? då?