Ansvar vid försäljning
Två hanar går inte att ha tillsammans, det vet väl dom flesta här inne. Men tyvärr är det så att ibland, får inte köpare upplysning om det. Nu handlar det inte om erfarna uppfödare, men barn eller ungdomar som tar en kull och sen säljer ungarna, ex. två hanar tillsammans utan att upplysa, eller kanske veta om, att man inte kan ha dom tillsammans. Hörde ett fall i dag, där man hade haft två hanar tillsammans och när dom blev könsmogna, slogs dom så den ena blev ihjälbiten och den andra avlivades.
Det ringde en till mig idag och ville tinga en hane och berättade att hon hade en hane på 4 månader redan. Då jag berättade att man inte kan ha två hanar tillsammans, blev hon jätteförvånad, för det var vad hon hade planerat. Men hon skulle ta en hona i stället och kastrera hanen.
Säljer man kaninungar så måste man ju ansvara för att köparen får all nödvändig information.
Nej, så hemskt. :c
Tyvärr är detta allt för vanligt, knyter sig lite i magen varje gång man hör om människor som med denna okunskap ger sig in i Avel och uppfödning. Samla på nallar istället för på levande varelser vettja!
#2 Håller helt med dig!
Usch så hemskt!
Våra första kaniner var två dvärgvädurs hanar, syskon! De var 5 månader när vi fick dom och bodde ihop än, jag var inte så kunnig, men visste gott och väl att två hanar inte funkade ihop. Min mamma var envis och sa att dom visst gjorde det, framförallt om de var syskon! Och bara för hon haft flera hanar ihop i Mallorca utan bråk :S
Dom bodde ihop fram till de blev omkring, nja jag vet inte, 6-7 månader? Sedan blev det bråk! Jag var bortrest då och när de bråkade var mamma inte hemma, hon var och handlade så när hon kom hem såg hon den ena hanen hade blivit biten och ca 1/4 av örat var bort slitet, så han fick bo i köket tills vi skaffade en till bur.
- Som tur var hände inget mer allvarligt, men ja så kan det också gå.
Va tråkigt #4!
Ja man måste ju ta ansvar för de e ju levande varelser och hanar som är i den åldern (börjar bli könsmogna) dom blir ju oftast ganska revirberoende.
Om man tvunget ska ha 2 hanar ihop ska dom vara kasterade fast bara för att man kasterar dom betyder inte de att dom funkar ihop/blir av med sitt revirberoende. För det är ju deras natur.
Jag ser det som en självklarthet att säljaren upplyser om sådant..
Jag har aldrig sålt två hanar till samma hem, men däremot en hane och en hona. Kaninerna var 11 veckor och redan särade på, så de fick såklart inte bo tillsammans i sitt nya hem heller.
Jag vet en tjej som hade två hanar tillsammans, de slogs flera gånger även när hon var där men hon brydde sig inte. Det slutade med att en av hanarna blev kastrerade genom ett bett, och inte heller efter det brydde hon sig. Jag kände inte henne i dåläget, men vad jag vet är att kaninerna inte bodde kvar hos henne så värst länge.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Upplyser alltid om riskerna med att ha två eller flera av samma kön ihop. Två honor kan börja slåss om ytan är för liten, två hannar är det nästan helt oundvikligt att dem slåss.
Men jag har sålt 2 hanar till samma hem en gång. Detta var då till min klass kompis som har mycket djur hemms hos sig och jag sa att dem ska vara i separata burar, annars säljer jag dem inte ihop. Han visste det innan men tackade för påminnelsen.
Detta var första och sista gången jag sålde 2 hannar till samma hem. Gjorde det just då för att jag kände han som köpte dem och han och hans familj har erfarenhet av hantering av dessa underbara djur. Dessa hannar har blivit stora och är helt underbara att pyssla med. Verkligen jätte keliga så ångrade mig inte!