Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 9049 ggr
foryouu
0

hjälp! två honor parar sig!

Hej,

nu behöver jag verkligen hjälp. jag har nyligen köpt två kaniner. en av dom är blandning mellan löwenhermelin och en vet vi inte med jag tror det är dvärg/hermelin eller något liknande. i alla fall, den löwenhermelinen är större en den andra, som ni kanske räknat ut. Båda två är tjejer och har bott i hopp i över ett år (inte oss mig då, jag fick dom för nån vecka sen) och det har typ funkat bra och dom sover tsm osv. ägarna sa att den större brukade "klänga" lite på den lilla men det var ingen fara. så det tänkte jag lixom ingenting mer på. men nu, nu är det inte så lite heller. minst en gång varje dag verkligen parar sig den stora med den lilla. det blir INGA barn eftersom det är två tjejer men ändå.

1. det ser inte kul ut :(
2. den lilla kommer knappt loss när den stora håller i så hårt och ja, parar sig :(
3. kan man göra någonting åt det här?
Finns det något typ hermonlungnande grej eller vad som hälst ? :/

det är ganska jobbigt så tacksam för svar och hjälp…

funderar på att skaffa en till bur och låta dom gå i var sin med det känns lite taskigt.

p.s. dom parar sig inte hela tiden men när dom gör det så lixom även om man verkligen puttar bort den stora så fortsätter den och slutar inte och typ håller på så typ minst 5 gånger eller nått tills den slutar.

är det här normalt?

snälla hjälp!

Zvintos
0

Har varit i samma sits.
Den ena honan dominansred/lustred på systern flera gånger dagligen.
Detta är väldigt stressande.
Så jag skulle rekommendera dig att antingen kastrera honan, eller sära på dem.

Curlys
0

Som NinniH skriver så är detta ett dominansbeteende. Detta är hyfsat vanligt om man har flera honor tillsammans, men inte så kul om det gör det ofta. Kan vara bra att se till att de har stor yta att röra sig på och kanske två hus att sova i.

foryouu
0

#1 Tack för ditt svar!

Vad gjorde du när dina honor hållde på såhär? Kastrerade du eller särade du?

Tror du man kan vänja av den sörre att dominansrida/lustrida?

foryouu
0

#2 Okej tack! Ja, jag funderar också på att införskaffa ett till hus så dom kan ha varsitt.

[Wera]
0

Håller med Ninni (#1)

Du kan ju kastrera den ena eller båda honorna, eller sära på dom.
Haft 4 honor tsm och alla var lika stora, de gjorde så på varandra men sprang alltid ifrån varandra, de bodde i en stor hundgård så det gick ju bättre. Men jag sålde alla utom en (mamman till de andra tre) så de särades.

Finns ingen ras som heter dvärg, det är en grupp (lejonhuvad kanin, hermelin, dvärghare, dvärgvädur) Löwenhermelin finns ju inte, men då blandras med löwen (elr lejonhuvad kanin som det heter) och hermelin Glad

Zvintos
1

#3: Jag fick sära på dem.
Jag såg hur stressad den ena blev av att bli riden på hela tiden, så särade på dem på direkten.