hjälp med min första kanin.
ska förhoppningsvis hämta en liten kaninunge (blandning teddy/dvv) i veckan och behöver nu lite hjälp. har köpt en lagom stor bur, toalåda och vattenflaska. vad behöver jag mer? har läst att man ska ha en mineralsten och naturligtvis måste jag ha en matskål också. vad är bäst att ha på botten i buren? ska man ha höet "uppsatt" eller lägga det i buren? har man typ kattsand i toalådan? eftersom kaninen har teddypäls måste jag ju ha någon form av borste. ska man köpa en karda eller något annat?
sedan har jag också lite frågor om transporten. kaninen bor nu ungefär en halvtimme bort och jag kommer åka buss. ska man lägga något speciellt i transportburen eller blir det bra med en handuk? gör det något om kaninen ser ut eller vill den helst ha det mörkt?
tar gärna emot all information jag kan få. såg nån artikel om sånthär förut men nu hittar jag den inte längre. vill förresten säga att även om jag kanske inte verkar ha världens koll så är jag säker på att jag vill ha en kanin och vet att teddypäls kräver mycket jobb. :)
Skippa mineralstenen, risken är stor att den gör mer skada än nytta.
I pelletsen finns dem vitaminer och mineraler kaninen behöver.
Har den då en mineralsten som den slickar mycket på, får den då i sig för mycket.
Ska du åka såpass kort sträcka räcker det lagom med en handduk i transportburen.
Ett tips? är att gå in på teddykaniner.ifokus och skriva en tråd där också. =)