Funderar på att köpa kanin
Hejsan!
Jag har funderat på att köpa en kanin ett tag nu men jag vill inte ha en som bara sitter i en bur hela dagarna. Hade tänkt mej en inne kanin alltså.
Nu vill jag veta om en kanin vill leva på detta sätt:
Kaninen har en bur täckt med handdukar som står vid väggen. Där i ska det finnas ett stort hus, en toalätt och mat. I buren är det tänkt att den ska sova eller gömma sej om den blir stressad.
Kaninen skall egentligen bo på mitt golv och gå på kattlåda. Men jag har trägolv, det är inte parkett som är blankt och halt utan mer som träplankor som ligger på golvet. Blir det jobbigt för kaninen att hoppa omkring på det?
Om man nu ska ha en kanin som bor såhär, Vilken ras? lämpar sej bäst?
Hur lär man en kanin bäst att gå på kattlåda och hur lär man den vart den ska sova osv?
Vill ju fortfarande att kaninen ska vara tam. Ska jag göra den helt tam innan jag låter den bo på golvet?
Både buren du har tänkt med inredning och ditt golv låter bra för kanin =)
Jag har ingen erfarenhet av att få kaniner att gå på kattlåda (har mina kaniner i fackburar i stall), men testa att lägga bajs däri, så lär den sig till slut att där ska den göra sina behov. Kaniner är ju väldigt renliga djur =)
Du kan nog få den tam även om du låter den bo på golvet från början. Sitt mycket på golvet ;o)
Vilken ras? du ska ha beror ju på vilken du gillar ;D Jag skulle nog inte ha valt en stor ras (mycket skit också tar dom ganska stor plats), inte heller en av dom allra minsta (lätt att trampa på om man inte ser upp).
Själv älskar jag mina holländare, inte för stora och inte för små (väger omkring 2,6-3,0kg som vuxna). Jättetrevliga och sociala, speciellt hanarna. Dock har jag vissa hanar som är "duktiga" på att skvätta, kanske inte så kul att ha en sådan kanin inomhus ;P
Hej!
Tycker det där låter kanonbra! Trägolv blir nog jättebra eftersom det inte är så halt. I början kan du låta kaninen bo endast i buren, och då träna den att bli rumsren där. Ha någon slags matta som underlag i buren och sätt in en låda med t ex spån eller trä/papperspellets, då kommer den förhoppningsvis göra sina behov i lådan. Vi har en artikel här inne om hur man kan få sin kanin rumsren, klicka här.
När den har blivit rumsren i buren och förmodligen vant sig vid sitt nya hem, kan du låta den komma ut i rummet. Då känner den att
buren är en trygg plats, eftersom det är där kaninen har bott ett tag.
Låt kaninen vara ifred någon eller några dagar (beroende på hur trygg den känner sig), så den vänjer sig vid sitt nya hem. Sedan kan du börja att pyssla med den och få den tam. Tror inte det blir några problem om du har den på golvet eller inte när det gäller att få den tam. Sitt på golvet och låt kaninen komma fram till dig, och tänk på att inte göra några hastiga rörelser så att den blir rädd.
Det spelar ingen roll Vilken ras? du har. Det finns de som har jättekaniner lösa, och de som har dvärgkaniner lösa. Välj den ras du tror passar dig bäst :-)
Läs gärna den här artikeln om att ha kaninen lös inomhus.
Lycka till!
Bra artiklar! :) Men mitt golv har en väldigt bra sugförmåga och tål inte för mycket vatten så om en kisspöl ligger på golvet från att jag gått till skolan tills det att jag kommer hem så kommer golvet ta skada… Det är olackat.
Kan jag lära den att sova i buren medans jag inte är hemma och sedan släppa ut den på golvet när jag är hemma?

Vi har en liten lejonkanin-hane lös i lägenheten :) han anväder buren som toalett och mat och vattenplats men annars brukar han sitta på stora mattan i vardagsrummet och vila vid soffbordet ^^
Vårat golv är parkett och det tycker inte han om att gå på så därför håller han sig just till mattor. Men alla kaniner är olika så vissa känner sig mindre bekväma med vissa material än andra.
Jag tycker det funkar jättebra att ha honom lös, mer än att han skvätter en hel del. Inte i vardagsrummet men eftersom han ser min systers rum (där hans bur är) som sitt revir blir det en hel del skvätt där.
Jag har aldrig haft problem med att han kissat utanför sin bur mer än att skvätta. jag tror nog det är rätt ovanligt att en kanin sätter sig mitt på golvet och kissar, om det inte är en unge. Men alla kaniner är olika såklart :)
Tror inte detta hjälpte så värst men tycker det är bra av dig att du ger kaninen den friheten och rekomenderar det verkligen =)
#3 Aha, ja det är ju inte så bra. Man kan ju inte lita på att de är helt rumsrena, en olycka händer så lätt…
Ja du kan ju låta den vara i buren när du inte är hemma :-)